Donderdag 22/04/2021

'Wielerronde van Europa is utopie'

undefined

Groningen

Van onze verslaggever ter plaatse

Tony Landuyt

De Giro die morgen in het Nederlandse Groningen start, krijgt een Europees tintje. 'Spreek echter niet van een Ronde van Europa. Dat is utopie', zeggen Daniël Baal, de opvolger van Tour-directeur Jean-Marie Leblanc, Carmine Castellano, de grote baas van de Giro en Ramon Mendiburu, technisch directeur van de Vuelta. De drie tenoren ventileerden tijdens een debat hun mening over de toekomst van de drie monumenten.

Amsterdam, Charleroi, Luxemburg, San Sebastian, zelfs Dublin en Berlijn haalden ooit de Ronde van Frankrijk binnen om het evenement op gang te brengen. Op 6 juli is Luxemburg opnieuw startplaats en in 2004 komt Luik aan de beurt. En wat de Tour doet, wil de Giro wel eens imiteren. Ooit is de Ronde van Italië op gang gebracht in Verviers en Athene, en met de invoering van de euro had organisator Carmine Castellano een aanvaardbare reden om naar het Nederlandse Groningen te trekken voor de start.

Waarom regelmatig uitwijken naar het buitenland?

Castellano: "Een start in het buitenland geeft een extra dimensie aan de organisatie. De Giro is niet alleen een sportief maar ook een sociaal-cultureel gebeuren. Er was het verzoek van Groningen en de invoering van de euro was een unieke gelegenheid om naar het noorden uit te wijken en op bezoek te gaan bij een aantal lidstaten van de EU. Maar echt overdrijven doen we niet. Als culturele hoofdstad van Europa 2003 wilde Graz de Giro-start, maar wij hebben dat afgewezen."

Omdat de Italiaanse pers niet gediend is met een start buiten Italië?

Castellano: "De Italiaanse pers vond het een aanslag op haar patrimonium. De Giro hoort thuis in Italië. Een of twee dagen buiten Italië kon men tolereren. Vijf dagen vond men van het goede te veel."

De organisatoren van de Vuelta blijven veeleer trouw aan Spanje.

Mendiburu: "Spanje is geografisch slecht gelegen voor een buitenlands avontuur. Noord- en Centraal-Europa liggen te ver weg. We zijn ooit wel eens naar Lissabon uitgeweken om te starten. Maar wij blijven vooral trouw aan het Spaanse grondgebied."

Deze Giro heeft toch heel veel weg van een Ronde van Europa?

Castellano: "Spreek niet van een Ronde van Europa. Zo'n organistie is niet mogelijk. Het Verenigd Europa bestaat op papier, maar in werkelijkheid is er een groot verschil. Ieder land heeft zijn eigen wetten."

Baal: "Een Ronde van Europa is op logistiek vlak niet realiseerbaar. We zijn gebonden aan het aantal wedstrijddagen. Maximaal mag een grote ronde maar 22 dagen in beslag nemen, inbegrepen twee rustdagen."

Vanuit de UCI gaan stemmen op om de grote ronden terug te schroeven naar twee weken. Het zou het spektakel en vooral de gezondheid van de renners ten goede komen.

Castellano: "We hebben al genoeg toegevingen gedaan. Het aantal kilometers werd ingekort van 4.000 tot 3.000 km. Ritten zijn niet langer meer dan 250 kilometer."

Baal: "Drie weken is ook de perfecte lengte voor een grote ronde. Ideaal om alle noodzakelijke ritten in onder te brengen. Nu al schreeuwt iedereen dat er te veel verplaatsingen zijn. In dat geval zouden er nog meer zijn."

Mendiburu: "Wanneer het aantal wedstrijddagen wordt ingekort, komt er ook ruimte vrij voor nieuwe organisaties die dezelfde renners gaan engageren. Laten we een grote ronde dus maar best op drie weken houden. De Vuelta heeft echter al ingespeeld op de nieuwe trend: kortere en vooral attractievere ritten."

Hebben de Giro-organisatoren maatregelen getroffen na de dopingperikelen van vorig jaar?

Castellano: "Met de Italiaanse justitie, het ministerie van Gezondheid en de minister van Sport heb ik aan tafel gezeten en duidelijke afspraken gemaakt. Iedereen die de Giro en wielersport schade berokkent, krijgt een proces aan zijn been. Verder financieren wij als organisator nog meer dopingcontroles bij de jeugd, we geven publicaties uit over dopingproblematiek en houden uiteenzettingen in scholen over de gevaren en de schade die doping kan aanrichten. Voor de rest laten wij het gerecht zijn gang gaan."

Organisatoren grote wielerronden debatteren over toekomst van hun monumenten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234