Vrijdag 23/07/2021

sport

Wielerkoersen worden georganiseerd volgens 50 jaar oude regels

Renners wachten vertwijfeld op nieuws nadat de derde rit van de Ronde van België in Verviers is stilgelegd. Beeld © Jan De Meuleneir / Photonews
Renners wachten vertwijfeld op nieuws nadat de derde rit van de Ronde van België in Verviers is stilgelegd.Beeld © Jan De Meuleneir / Photonews

Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) wil na de vreselijke crash van Lotto-Soudal-renner Stig Broeckx (26) dat er een risicoanalyse én draaiboek worden gemaakt voor elke koers. Het koninklijk besluit over het organiseren van wielerwedstrijden is gebaseerd op de situatie van een halve eeuw geleden.

Minister Peeters, zelf mobiele seingever tijdens de Ronde van Vlaanderen, zegt diep geraakt te zijn door het vijfde ernstige ongeval met motards in een jaar tijd. De val in de derde rit van de Baloise Belgium Tour, waarbij zaterdag zeventien renners betrokken waren, is het incident te veel. Hij wil zijn inspectiedienst 'Welzijn op het werk' met de wielerbond laten samenwerken.

"Profrenners zijn ook werknemers die blootgesteld worden aan arbeidsongevallen. Ze hebben recht op meer veiligheid, zoals elke andere beroepsgroep. Wij stellen onze knowhow ter beschikking van de wielerbond. Er moet voor wielerwedstrijden een beter veiligheidsplan worden opgemaakt", zegt Peeters.

Amateurswerk

Volgens insiders is dat geen dag te vroeg. Vooral het probleem van de mobiele seingevers moet worden uitgeklaard. "Wedstrijden moeten nog veel beter worden voorbereid. Dat moet gecoördineerd en gecontroleerd worden vanuit de wielerbond én de organisatoren. De gevaarlijke punten moeten beter in kaart worden gebracht en er mag enkel met goed opgeleide en gedisciplineerde motards worden gewerkt. De veiligheid is nu nog te veel amateurswerk."

In de hoogste politiekringen bij Binnenlandse Zaken wordt al geruime tijd gewerkt aan de aanpassing van het koninklijk besluit uit 1967 op het organiseren van wielerwedstrijden. De jongste 50 jaar is de verkeerssituatie immers zo sterk veranderd dat de stokoude bepalingen de veiligheid van de renners niet meer garanderen. Waarom het allemaal zo lang moet duren, is een raadsel.

Het peloton had zaterdag zo'n 60 kilometer wedstrijd achter de rug en reed de heuvel van Mont Rigi (Baraque Michel) naar beneden toen twee mobiele seingevers met hun motor vol in de groep renners vielen. De motards waren op dat moment het peloton met hoge snelheid aan het voorbijsteken, om kilometers verder het verkeer tegen te houden.

Lees ook:

De column van sportjournalist Hans Vandeweghe: "Wielrennen is stilaan rally, brood en spelen in een omgeving die daar niet is voor geschikt" (+)

Zeventien renners vielen over de schuivende motorfietsen. Renner Stig Broeckx is er het ergst aan toe: twee bloedingen in de hersenen, een oogkasbreuk en in coma. Zijn toestand was gisteravond stabiel, maar nog altijd zeer zorgwekkend.

Broeckx wordt verzorgd in het traumaziekenhuis van het Duitse Aken. Teamarts van Lotto-Soudal Servaas Bingé: "Meteen na de aanrijding was duidelijk dat Stig een hoofdletsel had en naar een neurochirurgisch centrum moest gebracht worden. Daarom is voor het ziekenhuis van Aken gekozen, dat over de nodige apparatuur beschikt."

Bij de vier renners die overgebracht werden naar ziekenhuizen in Eupen en Malmedy is de medische toestand intussen bevredigend.

Hilaire Van Der Schueren, ploegleider bij Wanty-Groupe Gobert, was als een van de eersten bij de massale valpartij. "Ik moest direct denken aan Antoine Demoitié, onze renner die ten val kwam in Gent-Wevelgem en overleed. Ik zag dat vreselijke beeld weer voor mij."

Meerdere renners die hun collega's zagen vallen, spreken van onverantwoord rijgedrag bij de motards. "Terwijl wij met pieken van 75 km/u naar beneden stoven, reden ze ons nog voorbij. Op een fietsstrook dan nog. Gekkenwerk. Ze namen echt te veel risico's."

Gesloten circuits

Koersorganisator Rob Discart relativeert de kritiek. "We zullen het incident grondig analyseren, maar uit de eerste bevindingen blijkt dat het ongeval niet te voorzien was. De motard is gevallen door een put in de weg. De crash is niet te wijten aan roekeloosheid."

Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische wielerbond, is wel streng voor de motorrijders. "Het is onbegrijpelijk dat ze het peloton probeerden in te halen in volle afdaling. In elke koers wordt de motards op het hart gedrukt om dat niet te doen. Het moet mobiele seingevers voor eens en voor altijd verboden worden om in te halen."

Vragen rijzen bij hoe het wielrennen in de 21ste eeuw wordt georganiseerd. Moet er nog gereden worden van Kuurne naar Brussel en terug? Van Gent naar Wevelgem? Of, zoals zaterdag, van Verviers naar Verviers, ruim 206 kilometer over de openbare weg? Of moet het moderne wielrennen naar gesloten circuits gaan, waar geen verkeer meer moet worden afgeleid en seingevers bijna overbodig zijn?

"Québec, Montréal en Plouay zijn WorldTour-wedstrijden die ook over gesloten circuits gaan. Het lijkt erop dat het moderne wielrennen die richting op moet", vindt Van Damme.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234