Woensdag 23/09/2020

Wie zat er op de eerste rij?

De nieuwe mode voor najaar en winter 1998 is nu overal onthuld. New York was de hekkensluiter. Maar anders dan in Parijs, Milaan of Londen leek het daar meer op een Hollywoodreünie dan op een professionele presentatie van kleren. Frank Decaro van The New York Times is daar erg wrevelig van geworden.

'Teveel van het goede kan fantastisch zijn', placht Mae West te zeggen. Maar zij moest de modeweek in New York niet uitzitten, en in het bijzonder niet de shows van Versus en Emporio Armani. Ze hadden plaats in het begin en op het eind van de week en ze stonden model voor alles wat de laatste tijd met de mode is scheefgelopen. Er zijn vandaag veel te veel Hollywood- beroemdheden in de zaal en te weinig modeberoemdheden op de catwalk.

Beide Italiaanse ontwerpers trokken een groter aantal sterren dan ooit, waardoor de eerste rijen er uitzagen als een who's who van de internationale showwereld. Bij Versus gingen de beste plaatsen naar Woody Allen en Soon-Yi Previn, Hugh Grant en Elizabeth Hurley, Whitney Houston en Bobby Brown, k.d. Lang, Rupert Everett, Minnie Driver, Dennis Hopper, Sean (Puffy) Combs, Sheryl Crow en Lenny Kravitz. Bij Emporio Armani was het gezelschap niet minder schitterend: Sophia Loren, Robert De Niro, Martin Scorsese, Mira Sorvino, Spike Lee, Rosie Perez, Debi Mazar, Lyle Lovett, Lauren Hutton, Billy Zane, Billy Baldwin, Ed Burns en Mark Wahlberg. Voor de omstanders was het een beetje als de Oscars en de Grammys op één dag.

Opwindend? Misschien. Maar niet zonder het gevoel dat er iets heel essentieels ontbreekt, dat ontwerpers hun prioriteiten verschoven hebben van de mensen die hen gemaakt hebben - moderedacteurs en aankopers- naar hun gevierde cliënten. Kevin Krier, de man die Todd Oldham's shows organiseert, zegt dat die beroemdheden in de meeste gevallen "echte vrienden des huizes" zijn, geen lokaas dat betaald is om er te komen zitten. "Het is een moeilijke situatie", zegt hij, "omdat de ontwerpers veel beroemde vrienden hebben, en die allemaal willen komen."

Het blijft echter een fout om de aandacht zo toe te spitsen op hen en niet op dat waar het allemaal om draait: de mode. Nog niet zo lang geleden waren de modepersonaliteiten op de eerste rij de mensen op wie alle ogen waren gericht. Vijf jaar geleden stond iedereen in spanning te wachten om te zien welke schoenen Anna Wintour (hoofdredactrice van Vogue, red.) aan zou hebben, hoe lang het zou duren vooraleer Bloomingdale's fashion director, Kal Ruttenstein zijn elektrisch windmolentje zou bovenhalen, bij welke jurk Polly Mellen van Allure opgetogen zou beginnen applaudisseren. En toen was de aankomst van Andre Leon Talley of Suzy Menkes - niet Demi Moore - het sein dat de show mocht beginnen.

De sterren op de loopplank waren Linda, Christy, Naomi, Cindy, Helena. En als hun beroemde vriendjes in de zaal zaten om te supporteren, des te beter. Isaac Mizrahi was 'onze' filmster en Romeo Gigli onze Geheimzinnige Man die zich nooit liet zien. Vandaag hebben we een paparazzodroom op de eerste rij, maar dat is naast de kwestie. "Ik ben hier als journalist", zegt Lauren Ezersky van Paper Magazine, "maar ik voel me hier niemand. Naast al die beroemdheden zien ze mij gewoon niet staan."

Een paar bekende gezichten op de eerste rijen geven altijd wel wat pit aan een show, maar deze lawines bij Versus en Emporio Armani waren van het goede teveel. De ontwerpers moeten hier in het zonnetje staan, niet de filmsterren. Het valt te vrezen dat veel designers - en niet alleen de Italianen - graag wat glamour in de zaal hebben om het gebrek aan nieuws op de planken te maskeren.

Maar niet alleen hen treft schuld. De media zullen eerder melden dat Pamela Lee haar look wil 'optillen' door aanwezig te zijn op een show, op zoek naar een nieuw imago - zoals Newsweek vorige week wist te vertellen - dan dat ze de lezers meedelen dat de rokken volgend seizoen een hand langer of korter worden dan verleden jaar. Zonder beroemdheden om de kleren te dragen, is mode een stierlijk vervelend onderwerp voor veel beslissers in de mediawereld. Sommige glamourbladen en televisiestations hebben het er naar gemaakt dat mode pas interessant wordt als ze gekoppeld wordt aan bekende gezichten. En die norm wordt steeds meer door anderen overgenomen. Wie wat zal dragen tijdens de Oscar-uitreiking wordt groter nieuws dan wat op de designershows wordt getoond. Dus vechten de ontwerpers om hun kleren in de kasten van de rich and famous te kunnen hangen. Modemagazines plaatsen Sharon Stone of Farrah Fawcett op hun voorpagina. Want bekende gezichten doen verkopen.

Maar er is ook een keerzijde aan: "Elke beroemdheid op je show eet een lijn op van de recensie," zegt de pr-man van een vooraanstaand Amerikaanse ontwerper. "Indien het iemand is die iets met de kleren heeft te maken, kan het nog aardig zijn. Maar ik heb er bijvoorbeeld geen flauw idee van hoe de kleren bij Versus eruit zagen. Het enige wat ik in de kranten heb gezien, zijn foto's van de gasten op de eerste rij." Frank Decaro/ NYT

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234