Dinsdag 02/03/2021

'Wie wil kijken, kan volgen'

Beursschouwburg-programmator Carine Meulders presenteert dans- en performancecyclus Bougement.

Na ruim twee jaar kamperen in de Kazernestraat verhuist het Brusselse kunstencentrum Beursschouwburg terug naar zijn oude locatie, die werd gerenoveerd door de B-architecten. Een van de blikvangers in het programma is Bougement, waarin Carine Meulders dansvoorstellingen en performances met een hoog onderzoeksgehalte samenbrengt.

Vanwaar komt de titel?

"Dat is een typisch Brussels woord, waarmee we zowel een Nederlands- als Franstalig publiek willen aanspreken. Mouvement was geen alternatief, want daar gaat het niet om. Bougement gaat om iets in beweging, een plek waar dingen gebeuren, waar stappen worden gezet. Kort, juist én aansluitend bij de Brusselse context."

De reeks herbergt een tweede generatie conceptuele dansmakers. Met welke vragen zijn ze bezig?

"Ik zie twee grote lijnen. Ze spelen met codes, analyseren beelden uit massamedia, mode, reclame en televisie. Daarin tonen ze een actieve betrokkenheid bij populaire cultuur. Neem het Franse collectief Superamas, daarin komt het allemaal samen: ze stellen zich theoretische vragen over onze beeldcultuur, maar laten zich tegelijk ook verleiden door die beelden alvorens ze te manipuleren. De kunstenaars laten zich op sleeptouw nemen door hun eigen studiemateriaal en treden ermee in dialoog. Zo zoeken ze de grenzen van het theater op, eerder dan zich te richten op het uitpuren van een bewegingsvocabulaire of een vormentaal.

"Het zijn veelal jonge kunstenaars die nog om een eigen plek vechten, maar inhoudelijk-artistiek weten waar ze mee bezig zijn. Ze slaan een brug naar een wereld die overstroomd wordt door beelden en maken daar kanttekeningen bij, met veel vragen en twijfel."

In Nederland spreekt men van 'antidans', in Frankrijk van 'non-danse', terwijl de Duitsers zo'n hekel hebben aan 'Kopftheater'. Groeit er geen kloof met de gemiddelde toeschouwer die liever verleid wordt?

"Het is niet omdat dit werk een sterk reflexief karakter heeft, dat het geen appèl doet aan iets anders. Artistiek onderzoek is anders gestructureerd dan het wetenschappelijk-logische, plezier in de omgang met beelden is een belangrijk element. Het gaat niet om moeilijke kunst, dat argument begrijp ik niet altijd: wie wil kijken kan volgen."

Jeroen Peeters

Programma en info: www.beursschouwburg.be of 02/550.03.50

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234