Maandag 20/01/2020

Filmblog

'Wie wil horen' moet op het Film Fest zijn

Roel Van Bambost op het Filmfestival van Gent. Beeld BELGA

Filmjournalist Kurt Vandemaele blogt elke dag zijn ongezouten mening, recht vanuit Gent.

De commerciële bioscopen zijn lunaparken geworden, met films die zoeven, flitsen en veel lawaai maken. Zelfs de muziek erin is vaak tot lawaai verworden. Een mens van enige leeftijd zet daar geen voet meer binnen. En niet alleen omdat de trappen ernaartoe te hoog zijn. Als er verhalen verteld worden waarmee een persoon met enige maturiteit ook wat voeling kan hebben, dan zie je dat geen trap te hoog is.

Het 'Plus Parcours' van het Film Fest wordt ook dit jaar weer platgelopen. Een van de films die in die sectie te zien is, is '45 Years', een prent waarin Charlotte Rampling en Tom Courtenay op het punt staan een ongewoon jubileum te vieren, wanneer er opeens een kink in de kabel komt. Of hoe de liefde ook in het leven van mensen van jaren een ingrijpend thema blijft.

Het is Roel Van Bambost die de films voor het Plus Parcours selecteert en inleidt. Je wordt geen monument zonder dat de jaren zich laten voelen. Hij viert binnenkort zijn 50ste jubileum.

En u kunt daarbij zijn, in de Roma: een jubileumconcert om te vieren dat Miek en Roel 50 jaar samen op de planken staan. 'Wie wil horen' is één van hun grootste hits. Die zullen ze vast zingen op 1 november. Bloemen mogen, met uw kransen moet u die dag elders terecht.

Kurt Vandemaele. Beeld Stefaan Temmerman

Wie wil horen, moet nog heel even in Gent blijven, want morgen worden in 't Kuipke de World Soundtrack Awards uitgereikt. De bloemen mogen dit jaar voor mijn part allemaal naar Antonio Sanchez gaan, voor zijn score van 'Birdman'. Maar er worden daar tal van prijzen uitgereikt. En we zullen ook heel veel filmmuziek te horen krijgen.

Prominent Brits filmrecensent David Thomson betreurde onlangs nog in een artikel voor Esquire dat filmmuziek geen melodie meer had. Kunt u zich nog de melodieën herinneren van films als 'Gravity', 'The Social Network', 'Atonement' en 'Babel' vroeg hij zich af. 'Babel'? Een van mijn favoriete soundtracks, van Gustavo Santaolalla, die al tal van keren te gast was in Gent.

Alle grote filmcomponisten passeren hier. Morgen zullen er weer tal van grootheden aanwezig zijn. Patrick Doyle en Alan Silvestri, om er maar enkele te noemen. We zullen zo weer door de tijd zoeven, met Silvestri's 'Back to the future'.

En de tijd staat niet stil. Filmmuziek evolueert, omdat nu eenmaal niets hetzelfde blijft. Wat bijvoorbeeld nog veranderd is, is dat het nieuwe filmtalent met stromen tegelijk wordt aangevoerd. Ik ben al een tijdje een lijstje aan het maken met namen van Vlaamse regisseurs van wie we de komende jaren nog een langspeler mogen verwachten. Daar staan al 150 namen op. En die lijst wordt alsmaar langer.

Gisteren nog zag ik 'Drôle d'Oiseau', een kortfilm van Anouk Fortunier die de publieksprijs kreeg tijdens de competitie van de studentenfilms. Er zouden weinig jongedames geweest zijn die een harde realiteit zo luchtig konden brengen in de tijd dat filmmuziek nog melodieus was. De rare vogel uit de titel is een kip, die liever zit dan vliegt en in de verbeelding opdaagt van het meisje wiens vader eigenlijk een rare vogel is. Hij is bipolair en maakt van het leven van het kind een avontuur, terwijl volwassenen liever de ellende zien waar het kind moet tegen vechten.

Goed dat sommigen liever zien wat er wel is, in plaats van te zeuren over wat er niet meer is. Goed ook dat een vrouwelijke filmmaker bekroond wordt. Daar hebben we er nog altijd tekort van. Zeg dat maar aan al 'Wie wil horen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234