Zondag 21/07/2019

Wie wil dit ruilen voor een ander wasproduct?

theater

'fresia' in limelight is ongeïnspireerd bewegingstheater

Kortrijk

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

Wie als enig kind opgroeide, kende vast momenten van pure eenzaamheid en tomeloze verveling. Gelukkig was er het imaginaire vriendje in de onderste lade van het nachtkastje of, na een te vroege Poltergeist-ervaring, in de spiegel. Bij Fresia zit fantasie in de wasmachine. Dat de voorstelling spoelt en zwiert met een hoog energieverbruik kan een matig wasresultaat niet voorkomen. Willen wij Fresia ruilen voor een ander product? Ja zeker.

Een vrouw werkt in een waskelder. Een eenzame baan zonder contact met de buitenwereld tot uit de wasmachine een imaginair vriendinnetje tevoorschijn komt. Dit zonderlinge verhaal ontsproot aan de fantasie van Camilla Marienhof, een Deense mimespeelster die vorig jaar in Limelight de performance Dichtbij bracht. Samen met de Hongaarse danseres Kinga Laszlo, die ze tijdens haar opleiding in Amsterdam ontmoette, werkte ze het idee uit. Op het zomerevenement Buda Eye.land gaven ze al een voorsmaakje, na anderhalve maand residentie onder de vleugels van Limelight presenteren ze nu de extended version. Al neem je dit het best met een serieuze korrel Dixan: in een amper vijfendertig minuten durende performance slagen ze erin alle clichés van jeugd- en bewegingstheater tot circus te etaleren.

Onder knipperende buislichten hangt een bonte klerenmix aan een wirwar van waslijnen. Camilla komt de bühne opgestommeld met grote geruite zakken vol vuil goed. Ze valt, schopt, valt, schopt en gaat zo nog eventjes door. In een ver verleden heette dat wellicht slapstick, inmiddels noemen we dat slappe kost. Ze begint haar dagelijkse was en plas, maar de machine spuugt alles koppig uit. En ziedaar wat gebeurt daar zo plots en onverwachts?

Vriendinnetje Kinga komt uit de wastrommel gekropen, al bevat zelfs Botticelli's Geboorte van Venus meer schuim en bruis dan dit Persil-kind. Als een slappe lappenpop zet ze clichématig haar eerste stapjes. Daarna volgt traditiegetrouw de kennismaking waarbij Camilla en Kinga elkaar als schuchtere honden besnuffelen om dan in een felle dominantiestrijd hun liefde voor het circusgebeuren te illustreren door met elkaar te rollebollen. Vervolgens komt de tedere verzoening en naderhand de jaloezie. Een man, een kostuum aan een schommel, wordt de hemel uitgezwierd en beiden dingen om zijn aandacht. Uiteindelijk verkleedt Kinga zich als de man die Camilla verleidt. Dit genderelement is zowat het enige vooruitstrevende. Fresia presenteert zich als absurd bewegingstheater. Het cabareteske dansje in hurkzit met zak-op-kop of de douchekraan alias telefoon met moordneigingen deed ons even glimlachen bij de herinnering aan onze vervlogen kindertijd. Deze voorstelling past dan ook eerder in het vakje jeugdtheater, al zal zelfs in dit geval nog aan originaliteit en ritme gesleuteld moeten worden: het decor is nauwelijks benut, de schommel is een anomalie in de waskelder, het personage van Camilla is eendimensionaal en ook Kinga als kwelduivel, verleidster, zottin overtuigt in geen enkel opzicht. Schoonheidsfouten zoals de zakken die naast de machine bewegen wanneer ze zogezegd met zijn tweeën in de trommel zitten, zorgen voor de finishing touch.

Ten slotte sleurt de kwelgeest de wasvrouw in de machine. Fantasie vermoordt realiteit zo lijkt. Als de fictie daarna de machineklep achter zich dichttrekt, gaat het alarm af. Camilla in Wonderland wordt wakker en verzucht woordeloos: "Godzijdank, het was maar een droom." Hadden wij maar hetzelfde kunnen zeggen.

WAT: Fresia WIE: Camilla Marienhof en Kinga Laszlo WANNEER EN WAAR: vanavond om 20.15 uur in Limelight, KortrijkONS OORDEEL: Fresia is geurloos, kleurloos gas dat fantasie- en inspiratiewegen irriteert en al in een vroeg stadium escaleert in dodelijke verveling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden