Dinsdag 22/06/2021

Stijn Van de Voorde

Wie trekt er nog naar de Boekenbeurs om boeken te kopen?

null Beeld Karoly Effenberger
Beeld Karoly Effenberger

Stijn Van de Voorde is te horen op Studio Brussel, te zien op Canvas en elke woensdag te lezen in Cult, op papier en online.

Er bestaan enkele goede redenen waarom je de Boekenbeurs best bezoekt op een zondagnamiddag rond 15 uur. Op dat ogenblik heerst er een gezellige drukte waarvoor je anders helemaal naar de Zwarte Markt in Tessenderlo moet. Duizenden TL-buizen verlichten op een eerlijke, confronterende manier duizenden glimmende boeken en hun potentiële kopers.

Enkel in deze periode van het jaar ontvang je in de cafetaria van Antwerp Expo bij de aanschaf van een bruine trappist een klein plastic zakje met vier kaasblokjes. En dan is er nog die specifieke geur. Avonturiers die de Mount Everest beklimmen, nemen door het zuurstoftekort in de ijle lucht graag een O2-tank mee naar de top. Waaghalzen die op zondag (in even moeilijke omstandigheden!) op de Boekenbeurs ronddwalen, gebruiken geen hulpmiddelen. Je ruikt niet enkel hun zweet, bij sommigen hoor je het ook opborrelen. Dat zorgt voor een bepaald samenhorigheidsgevoel.

Wie trekt er nog naar de Boekenbeurs om boeken te kopen? Het internet is 24 uur op 24 open. Een gemiddelde webshop heeft scherpere prijzen en een ruimer aanbod. Het echte verschil wordt gemaakt door de honderden auteurs (en bekende Vlamingen) die hun stoffige zolderkamer inruilen voor Hal 1, 2, 3 of 4. Ze signeren met een zekere trots elk boek waar hun naam of foto op prijkt, ook als een ghostwriter verantwoordelijk is voor elke letter in hun werk. Daar doen we het voor, ook al moeten we er enkele uren voor in de rij staan. Over een paar jaar zal een boek van Jeroen Meus of Pieter Aspe zonder krabbel meer waard zijn dan een gesigneerd exemplaar. Heb je een Blinker-boek waarin Marc De Bel géén persoonlijke boodschap heeft geschreven? Bijhouden! Ze zijn zeldzaam en bijgevolg uiterst waardevol.

Precies om die reden zie je me nooit aanschuiven bij een populaire auteur. Pas als ik zeker weet dat er een uur lang niemand zijn hoofd draaide naar de penvoerder in kwestie, zal ik er met mijn geslepen stift op af stappen. Op die manier hou je het underground én waardevol. In 1993 liet ik een kookboek handtekenen door Sonja Kimpen, lang voor ze commercieel was. In dat boek gaat ze nog aan de slag met klompen boter en ze frituurt erop los. Niemand kende Sonja Kimpen, dus was er veel tijd voor een losse babbel. Een dergelijke gepersonaliseerde bundel heeft niet enkel een materiële, maar ook emotionele waarde.

null Beeld Joris Casaer
Beeld Joris Casaer

Kort nadat '1984' van George Orwell verscheen, werd de Britse schrijver met tuberculose opgenomen in het ziekenhuis. Hij heeft zijn hospitaalbed niet levend verlaten. Een verpleegster die zo slim was om haar eerste druk nog snel te laten tekenen ('For Elly with regards, Geo. Orwell.') besefte op dat ogenblik nauwelijks dat ze goud in handen had. Of toch een hoeveelheid goud die je in Fort Knox kan ruilen voor 20.000 euro. Bill Gates kocht twintig jaar geleden de handgeschreven Codex Leicester (1510) van Leonardo da Vinci voor meer dan 30 miljoen dollar. De eigenaar van het duurste boek ter wereld was wel zo vriendelijk om het historisch manuscript te scannen en als screensaver aan te bieden voor alle Microsoft Plus (Windows 95)-gebruikers.

De meest waardevolle vinylplaat op aarde werd op 8 december 1980 gehandtekend door John Lennon, net buiten zijn appartement in New York. Lennon signeerde in die periode behoorlijk wat elpeehoezen van zijn net verschenen 'Double Fantasy', maar geen enkele plaat bleek achteraf zo waardevol als het exemplaar van Mark Chapman. De psychopaat vroeg op die bewuste dag om 17 uur een handtekening aan de Beatle. Zes uur later schoot hij hem koelbloedig dood. Door de zichtbaar aanwezige vingerafdrukken van Chapman op de hoes en het feit dat het geheel als bewijsmateriaal diende tijdens de rechtszaak, is de elpee tegenwoordig meer dan een half miljoen dollar waard.

Voor een door Michael Jackson gesigneerde en beslapen kussensloop mét haar betaal je ongeveer een vijfde van de prijs. Wat een koopje is, als je weet dat het Musée d'Orsay met plezier meer dan 150 miljoen euro dokte voor de door Paul Cézanne geschilderde en gesigneerde Kaartspelers (1896). Al gaat die laatste vergelijking volgens kunstkenners niet helemaal op.

John Lennon met zijn vrouw Yoko Ono in Amsterdam in 1969. Beeld GETTY
John Lennon met zijn vrouw Yoko Ono in Amsterdam in 1969.Beeld GETTY

De authenticiteit van nogal wat gesigneerde spullen die je op 'gespecialiseerde internetsites' terugvindt, is eerder twijfelachtig. Een foto mét handtekening van 80's televisielegende Alf voor 500 euro? Komt die krabbel dan van dwergacteur Michu Meszaros (die in het harige pak zat), van Paul Fusco (de stem van Alf) of van een louche Roemeen (die fake handtekeningen verkoopt via www.realsignatures.rom)?

Dankzij een goede vriend met een uitstekend celebritynetwerk schreef David Hasselhoff speciaal voor mij een relatief persoonlijke boodschap op de eerste pagina van zijn biografie 'Making Waves'; 'To Sven, lotz of loff, from The Hoff'. De steracteur had mijn naam zelfs bijna goed verstaan. Wat heel straf is voor een man die de ene helft van zijn leven doorbracht op een rumoerig strand en de andere helft in een te luid sprekende auto...

Met vriendelijke groeten,

Stijn

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234