Zondag 09/05/2021

Wie staat terecht op het Concordeproces?

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Continental Airlines
Volgens de openbare aanklager laat de vliegtuigmaatschappij Continental Airlines (CA) haar personeel toe titanium onderdelen te gebruiken voor herstellingswerken, tegen de internationale richtlijnen in. Riskeert een boete tot 375.000?euro.

John Taylor (41), mecanicien bij Continental Airlines
Plaatste het titanium onderdeel dat net voor het vertrek van de Concorde op de landingsbaan viel. Hij wordt aangeklaagd voor doodslag en riskeert een gevangenisstraf van vijf jaar en een boete van 75.000?euro, net als de andere vijf die persoonlijk zijn aangeklaagd.

Stanley Ford (70), gepensioneerd hoofd van het onderhoudsteam van Continental Airlines
Zou zijn fiat hebben gegeven voor het plaatsen van het beruchte titanium onderdeel.

Henri Perrier (80), van 1978 tot 1994 hoofd van het Concordetestprogramma
Zou niets ondernomen hebben toen bleek dat de wielen en brandstoftanks van de Concordes systematische mankementen vertoonden.

Jacques Herubel (74), van 1993 tot 1995 eerste ingenieur bij Concorde
Zou niets ondernomen hebben om de brandstoftanks van Concorde te versterken

Claude Frantzen (72), van 1970 tot 1994 eerste controleur bij de Franse luchtvaartautoriteiten
Zou de ernst van de zwakke wielen en brandstoftanks bij Concorde onderschat hebben en vroeg de ontwerpers nooit om aanpassingen.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234