Vrijdag 30/10/2020

Wie schuilt er achter hiphop-hype 'Waar is de meisje'?

Op slechts enkele weken tijd verzamelde de dubbelzinnige oorworm 'Waar is de meisje' meer dan 36.000 hits op YouTube en bijna 2.500 shares op Facebook. Een hoge stek in de charts lijkt onvermijdelijk. Zelfs Amerikaanse blogs noemen het fenomeen 'beloftevol'. Maar wie gaat er schuil achter die schimmige rapcrew De Hoop?

Dit weten we zeker: recentelijk werd een van de danszalen van cultuurcafé 't Werkhuys in Borgerhout bezet door het vooralsnog volstrekt geheimzinnige rapcollectief dat zichzelf De Hoop noemt. In hun in die danszaal opgenomen videoclip, waar ze overigens zelf niet in meespelen, zie je hoe een ietwat vreemde besnorde man met zweetband en spandexbroek zich de prangende vraag "Waar is de meisje?" stelt. Bijgestaan door een porseleinen tijger en enkele danseressen uit het aerobicstijdperk wurmt hij zich doorheen al even kitscherige danspasjes en vraagt hij zich naast de verblijfplaats van de meisje nog af waar onder meer de hakbijl, Osama, de sauna, de cashflow, de pers en de interviews zijn. Als men het ons op die manier op zo'n lekkere cheesy, old school beat vraagt, dan komen we natuurlijk.

Drie gemaskerde mannen wachten ons op van achter een tafeltje met daarop naast een wat aftandse platenspeler nog een stapel boeken waartussen iets van Louis Paul Boon; Ik, Jan Cremer en enkele woordenboeken Nederlands en Contemporary English te herkennen zijn. Achter hen in de hoek staat nog een tafeltje waar twee pitspoezen nonchalant door vintage pornoboekjes bladeren. Het soort waar zowel boven als onder de gordel weinig tijd werd gestoken in de juiste haarsnit. De gordijnen zijn dichtgetrokken, het licht is gedimd en wanneer we verder de zaal in kijken, zien we helemaal in het midden een lege stoel staan. We worden verwacht.

Muzikale Al Qaida-video
Gezellig zou het dus niet worden en dat is ook helemaal de bedoeling. Dat we gefilmd worden, maakt des te meer duidelijk dat we aan het meespelen zijn in het muzikaal equivalent van de betere Al Qaida-video. Straks gaan ze ons nog vragen of wij weten waar de meisje is. Zo'n vaart loopt het gelukkig niet. Maar waarom deze hele opvoering? Geflankeerd door DJ Speck en Gebaar neemt MC CCII het woord en om het antwoord op die vraag kracht bij te zetten spreken ze ons toe door een microfoon met een Big Brother-effect op. Niets wordt aan het toeval overgelaten. "We zijn drie muzikanten uit verschillende milieus en omdat we niet willen dat dit project opgehangen wordt aan ons vorig werk is volstrekte anonimiteit een absolute voorwaarde. Wanneer men zou kunnen zien wie of wat erachter zit, gaat hun oordeel daarop gebaseerd zijn. En dat willen we vermijden."

Iets met urban, elektro en dance

"Het stond op voorhand vast dat deze samenwerking iets met urban, elektro en dance ging worden, hoewel we in ons dagelijkse leven bezig zijn met rock en jazz." Ter illustratie van wat ze met "iets urban, elektro en dance" bedoelen, worden ons enkele platen aangereikt die allemaal samen de sound van De Hoop zouden moeten typeren. MC Lyte zit ertussen, maar ook Head Hunters van Herbie Hancock, Hudson Mohawke en de Beastie Boys.

Invloeden die op een vreemde manier allemaal samenkomen in 'Waar is de meisje' ("Welke taalfout?"), een song die naar eigen zeggen vaststelt dat jongeren op zoek zijn. "Het is een metafoor voor het zoeken naar identiteit, een taal, een gemeenschap en liefde. En dat zit perfect vervat in die ene zin", legt MC CCII uit. Op de website vi.be zweeft er een profiel genaamd Spek & Bonen rond waar 'Waar is de meisje' ook gepropageerd wordt. "Fakers", bezweert DJ Speck, "mensen die het nummer gepikt hebben. Heel laag. Maar zoals ik al zei: er zullen altijd haters zijn en wanneer je een succesje scoort, steken ze nog een tandje bij om je tegen te werken. Op die manier zullen er ook mensen zijn die ons genadeloos willen ontmaskeren en dat is jammer. Maar we gaan alle moeite doen om onze identiteit te blijven verbergen. Doe daar nog wat goeie tracks bij - en die komen eraan - en De Hoop zal heersen."

Prikkelen
Dat ze met de regel "Waar is de pers, waar zijn de interviews" willen aankaarten dat de erkenning in hun vorige projecten uitbleef, wordt meteen ontkend: "We merken gewoon op dat er een discrepantie bestaat tussen verschillende genres. In het ene genre moet je je steendood werken en blijft de erkenning uit, in andere genres gaat het veel makkelijker. Die problematiek willen we ook een beetje aan de kaak stellen."

"Net zoals wat er hier nu gebeurt met die vermommingen, kan de dubbelzinnigheid in de teksten mensen positief of negatief gaan prikkelen. Zo krijg je mensen die het allemaal cool vinden wat we doen, maar ook haters. En zo hebben we het graag." Voor wie nog twijfelde tussen Hoop en hype: we staan ervoor garant dat u van deze bemantelde musketiers van de urban nog heel veel gaat horen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234