Maandag 24/01/2022

Wie is wie in Barça

drama l 'en el ciudad' HH

nico krols

U kunt maar beter uitgeslapen naar En el ciudad (In de stad) gaan kijken. De acht hoofdpersonages zorgen voor evenveel verhaallijnen en dat brengt algauw de nodige verwarring mee. Regisseur en coscenarist Cesc Gay schetst met losse hand het leven van acht vrienden, van wie je te laat weet hoe de relaties zich onderling verhouden. Ze ontmoeten elkaar regelmatig, vooral op café of op restaurant en geregeld ook in elkaars slaapkamer. Stuk voor stuk houden ze er een of meerdere relaties op na.

Gay bedient zich van een parallelvertelling om stukje bij beetje de relaties van zijn personages te belichten. Dat dat geen nieuwe techniek is, hoeft geen bezwaar te zijn, maar je mag wel verwachten dat hij dan een meerwaarde toevoegt aan wat illustere voorgangers al hebben gedaan. Het kruisen van verhaallijnen is in het geval van Cesc Gay (Krámpack, 2000) een gemakkelijkheidsoplossing die de schijn van virtuositeit opwekt, maar het de kijker in feite alleen maar moeilijk maakt. Te meer omdat enkele nevenpersonages fysiek op elkaar lijken, bleven wij ons afvragen wie precies wie is en wie met wie in bed kruipt.

Toegegeven, dat kan aan ons liggen, maar bij En el ciudad levert de wirwar van relaties geen koortsige concentratie op noch emotionele betrokkenheid. Wellicht moeten we vermoeden dat de stad (Barcelona) verantwoordelijk is voor onbevredigende relaties. Veel meer verheldering biedt de titel niet, want wat voor het overige de impact van de stad is op deze mensen is niet duidelijk.

Bij Gay helpt het mengen van diverse slices of life het verhaal niet vooruit. Zijn verhaal is integendeel een voorwendsel voor de vorm. Hij had er beter aan gedaan de verhaallijn van Sofia (een uitstekende Maria Pujalte) uit te diepen. Zij liegt tegen haar vriendinnen over bestaande en vermeende relaties uit angst voor hen onder te doen. Ook de relatie van leraar Tomás (Alex Brendemühl) met studentin Ana (Miranda Makaroff), die dan het nichtje van Mario (Eduard Fernández) blijkt te zijn, had wat kunnen worden. Tragischer is de situatie van Irene (Mònica López) die een abortus pleegt net voor ze te weten komt dat haar man toch nog een kind wil. Zij heeft intussen een lesbisch avontuur terwijl haar man zich laat masseren door Eva (Carmen Plà), die een relatie heeft met Olga. Irenes man is Manu (Chisco Amado) die vrij laat wordt geïntroduceerd en van wie we ons dus nog eens konden afvragen wie hij nu weer was.

De prima acteurs kunnen niet verhelpen dat En el ciudad twee uur lang spanningloos blijft sudderen. Helemaal op het einde zitten de protagonisten rond een ronde tafel. Het is een prachtige scène die alsnog ontroert en uiteindelijk de verhouding tussen de vrienden volledig reveleert. De ronde tafel kun je niet alleen als metafoor voor hun groepsgevoel opvatten, maar evenzeer voor het traject dat hun karakter heeft afgelegd. Uiteindelijk blijken de karakters allemaal in rondjes te hebben gedraaid. Ondanks zijn sympathie voor dit kluitje verwarde vrienden is dat de meedogenloze conclusie van Gay.

REGIE Cesc Gay VERTOLKING Maria Pujalte, Mònica López, Eduard Fernández, e.a. LAND Spanje speelDUUR 110 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234