Woensdag 12/08/2020
Daan Heerma van VossBeeld Bob Van Mol

Vanop de bank

Wie is toch dat meisje?

Tijdens het WK schrijven de Nederlandse thuisblijvers Daan Heerma van Voss en Frank Heinen elke dag om beurt over wat hen opvalt aan het voetbalfeest in Rusland. Vandaag: Daan Heerma van Voss.

Wie is toch dat meisje dat voor elke aftrap bij de scheidsrechters staat? Elke wedstrijd is ze een ander, en toch is ze altijd hetzelfde: ze draagt altijd een donkerrood ensemble, een te groot shirt, zo te zien van goedkoop en zwaar polyester, en een vormeloze korte broek. Ze heeft haar handen op de rug gevouwen, glimlacht nooit. Pas wanneer ik eerdere WK-wedstrijden terugkijk, vallen de verschillen op: sommige meisjes kijken plechtig, alsof ze op het punt staan hun schooldiploma te ontvangen, anderen kijken angstig, bang om dit moment in het mondiale licht te verpesten. Omdat ze geen duidelijke functie hebben, kost het ze soms moeite te bepalen wanneer ze precies moeten weglopen; sommigen blijven onhandig lang wachten, en vragen de scheidsrechter beschaamd of het moment van hun exit is aangebroken, waarop het antwoord altijd ja is. Gedienstig schuifelt ze weg, dit rode meisje te midden van vijf fiere mannen die het werk zullen opknappen. Laten we het rode meisje eens Offred noemen.

Op internet is niet te vinden wie Offred is. Ach, misschien is het wel te vinden, maar pas nadat je uren hebt rondgedwaald tussen filmpjes getiteld 'Most Hottest Girls of World Cup', 'Sexy World Cup Ladies', of 'Russia Soccer Babes'. Is het u trouwens opgevallen dat de regisseurs in hun publieksshots bijna altijd slanke, glimlachende vrouwen in beeld brengen tegenover veelal dikke en ongeschoren mannen? Mijn theorie is dat ze dit doen om de mannelijke kijker te bedienen: om hem de illusie te bieden van een wereld vol mooie vrouwen en lelijke medemannen. Veel beloning en weinig competitie, kortom het paradijs. Het valt de (mannelijke) commentatoren in elk geval niet op. Is ook moeilijk, als je net bent begonnen aan een uitweiding over de reservekeeper van Panama, die ooit een zomer in een Nederlandse bakkerij heeft gewerkt en verslaafd raakte aan tompoezen, of over de Servische vleugelspeler die een affaire had met een topmodel. Dit WK heb ik slechts één vrouwelijke commentator gehoord, Claudia Neumann, op ZDF. Ze deed het steeds steevast uitstekend. Helaas maakte ze bij een wedstrijd van Japan een klein foutje, waarna op Twitter honderden berichten verschenen die Neumann verzochten weer naar de keuken te gaan, om koffie te zetten voor de echte commentatoren.

Goed, Offred dus.

Vermoedelijk ben je intussen op je digiqueeste verschillende waarschuwingen tegengekomen gericht aan supporters: vertrouw nooit een Russische prostituee. (Prachtige titel voor een schelmenroman.) Ze stoppen iets in je drankje en stelen je blind. Nieuwsdienst Reuters waarschuwt ondertussen vooral voor Nigeriaanse prostituees, speciaal voor het WK ge-human-trafficked. Er zijn er zeker dertig actief. Een vrolijk alternatief is het poppenbordeel The Dolls House, zojuist geopend in het zakendistrict van Moskou. Voor 20 tot 35 euro per uur kun je er verpozen met een seksrobot. Ze heten Natasha, Lolita, Sasha, Alise en Isilel. En nee, ze zien er niet uit alsof hun prioriteit ligt bij het herlezen van de Russische Bibliotheek.

Uren later, tureluurs, geef ik mijn zoektocht naar Offred op. Ze blijft naamloos, zoals de meeste vrouwen dit WK, seksrobots uitgezonderd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234