Zaterdag 07/12/2019

Wie is Sanneke van Hassel?

Sanneke van Hassel (1971) studeerde Theaterwetenschap en Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Tien jaar lang maakte ze deel uit van toneelgezelschap 't Barre Land. In 2005 debuteerde ze met de verhalenbundel IJsregen die werd geprezen om de licht absurdistische sfeer, de poëtische stijl en de aandacht voor details. IJsregen werd genomineerd voor de Vrouw en Kultuur Debuutprijs en voor de Selexyz Debutantenprijs. De eerste verhalen uit die bundel publiceerde ze al in 2000. Ze voert er een reeks vrouwen ten tonele: een werkster, een moeder, een bediende bij de gemeente of in een makelaarskantoor. Mannen komen en gaan zonder veel invloed op hun leven. De korte verhalen vielen op door hun diepgang: soms leek achter één pagina een hele roman te schuilen.

Sanneke van Hassel levert regelmatig bijdragen aan literaire tijdschriften en bloemlezingen. Zo verbleef zij in opdracht van de Vrede van Utrecht in Sarajevo. Over deze reis schreef ze 'Snippers Sarajevo', dat gepubliceerd werd in tijdschrift Tirade. In 2007 verscheen haar tweede verhalenbundel,Witte veder, die op de longlist stond van de Gouden Uil en genomineerd werd voor de Halewijnprijs en de Novel Award. Voor beide bundels won Sanneke de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Arjan Peters begon zijn recensie in de Volkskrant destijds met deze kernachtige paragraaf: "Ze werkt lang aan haar verhalen, die tijdens dat proces steeds korter worden. Van het eindresultaat kan geen woord meer af. Voor Sanneke van Hassel is proza schrijven zoiets als dichten: alle denkbare uitweidingen en sfeerbeschrijvingen worden gestript, tot er een krachtig concentraat overblijft."

In 2010 verscheen bij De Bezige Bij haar roman Nest. Die werd niet zo lovend onthaald. De kritiek noemde de personages voorspelbaar. "Je ziet Van Hassel zwoegen het boek op te rekken", verzuchtte diezelfde Arjan Peters. Het slothoofdstuk maakte echter veel goed: "een meesterlijk kort verhaal."

In 2011 schreef ze korte monologen die te horen waren in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Dit jaar verscheen haar derde verhalenbundel, Ezels. Dirk Leyman waarschuwde in 'Boeken' van De Morgen dat je een mooie zin bij Van Hassel met een vergrootglas moet zoeken. "Het effect zit hem in de opeenstapeling van haar uitgeklede zinnen. Geheel volgens de Nederlandse Nescio-traditie: geen woord te veel. Van Hassel weet hoe ze situaties onbehaaglijk moet laten aanvoelen. Dat gebeurt zonder stemverheffing en zonder pathos, zodat je soms goed moet opletten waar de crux zit."

Samen met Annelies Verbeke, met wie ze een moedige strijd voert om het kort verhaal te promoten, stelde ze Naar de stadsamen, een bloemlezing met hedendaagse korte verhalen uit de hele wereld. De bundel bevat verhalen van onder anderen Alaa Al Aswani, Lydia Davis, Petina Gappah, Judith Hermann, Jhumpa Lahiri, Etgar Keret, Alice Munro, Chimamanda Ngozi Adichie, Asef Soltan en Tobias Wolff.

Naast het schrijven maakt Sanneke programma's over het korte verhaal. In 2010 organiseerde zij in De Balie in Amsterdam 'Hotel van Hassel', een weekend over het hedendaagse korte verhaal met schrijvers uit heel Europa. Sindsdien organiseert zij, in samenwerking met de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam, avonden rondom het korte verhaal, o.a. over het werk van Lydia Davis en A.L. Snijders.

De boeken van Sanneke van Hassel verschijnen bij De Bezige Bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234