Maandag 20/09/2021

Wie is de machtigste in medialand?

MACHT. Christian Van Thillo staat voor de derde keer op één in de powerlist van de Vlaamse media. De baas van De Persgroep blijft de machtigste man in medialand, met John Porter van Telenet in zijn zog. Daaronder is er wel flink wat veranderd, met het verdwijnen van Wouter Vandenhaute uit de top vijf als meest opvallende.

1. Christian Van Thillo, De Persgroep

2014 was niet het jaar waarin De Persgroep de mediaberichtgeving domineerde. Het belangrijkste dossier was de herschikking bij De Vijver Media (VIER, VIJF, Woestijnvis), en daar speelde Telenet de eerste viool. In Nederland nam De Persgroep de regionale kranten van Wegener over van Mecom, maar die titels zijn minder sexy dan NRC Handelsblad. Die kwaliteitskrant is sinds enkele weken in handen van Mediahuis, de uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. "In 2014 was hij iets minder prominent aanwezig, maar hij blijft intrinsiek de machtigste", klinkt het.

Die macht heeft Van Thillo te danken aan zijn brede portefeuille met verschillende dominante mediamerken: Het Laatste Nieuws is de meest gelezen krant, Dag Allemaal het meest gelezen dagblad, VTM de grootste commerciële tv-zender en Q-music de grootste commerciële radio. Daar komen nog kranten als De Morgen bij en een mooie Nederlandse portefeuille met onder de Volkskrant, Trouw en Algemeen Dagblad. "Hij is de eigenaar van half Vlaanderen en Nederland", vat iemand het samen. "En als hij de overname van Mecom in goede banen krijgt, is dat de absolute jackpot", oordeelt een concurrerende uitgever.

Van Thillo won dit jaar ook een belangrijke strijd: die met Telenet. Na jaren ruzie sloten VTM en Telenet dit voorjaar een akkoord. En daar zag je dat Van Thillo toch nog sterker staat dan Telenet-CEO John Porter, geeft een manager aan die beide huizen goed kent. "Hij is meer dan ooit de man die bepaalt wie wat mag overnemen op het vlak van media."

2. John Porter, Telenet

John Porter kwam ruim anderhalf jaar geleden uit Australië overgevlogen om Duco Sickinghe op te volgen. Geen makkelijke klus, want Sickinghe had voor een sterke groei gezorgd. Toch denken weinigen in Mechelen nog aan de flamboyante Duco. Porter zette in op tv-content, met als belangrijkste stap het kopen van vijftig procent van De Vijver Media. Telenet werd daardoor meteen eigenaar van twee tv-zenders (VIER, VIJF) en productiehuis Woestijnvis.

Daarnaast blijft Telenet ook sterk inzetten op betaaltelevisie. Het parcours was niet altijd even geslaagd - de introductie van Rex & Rio was een tegenvaller - maar de lancering van Play en Play More is wel een goede zet tegen Netflix. Die combinatie van infrastructuur - de kabels - en wat de mensen daarmee bekijken, maakt van Telenet een sterke speler in Vlaanderen, veel sterker dan Belgacom.

"De snelweg en de vrachtwagens bezitten maakt sterk," zegt een expert. "Telenet zet convergentie om in de praktijk", vult een strateeg aan. "Dat is een niet tegen te houden evolutie, ook al ben je het er zoals de mannen van Medialaan niet mee eens."

Een belangrijk verschil tussen Porter en mensen als Van Thillo, Thomas Leysen of zelfs Rik De Nolf is dat hij in principe een passant is. Porter is een werknemer die zo van job kan veranderen.

3. Gert Ysebaert, Mediahuis

Ook in 2013 organiseerde Media.com een powerlist, alleen haalde die nooit de krant. De dag voor de publicatie raakte bekend dat Corelio en Concentra zouden fuseren tot Mediahuis, en meteen werden alle machtsverhoudingen veranderd en was de powerlist achterhaald.

Niet publiceren was een terechte beslissing, blijkt nu, want voor het eerst duikt Gert Ysebaert in de lijst op. Als CEO van Mediahuis, dat De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg uitgeeft, is hij baas van de grootste krantengroep in Vlaanderen. Daar kwam pas nog NRC Handelsblad bij, een van de belangrijkste Nederlandse kranten.

Ysebaert is de architect van die stevige inhaalbeweging, al moet het echte werk nu nog beginnen, geeft een mediakenner aan. "Het is afwachten of hij erin slaagt de nodige synergieën te realiseren en te maken dat Mediahuis enigszins rendabel wordt." VIER, VIJF en Woestijnvis behoren nu al tot de familie, om zich te kunnen meten met De Persgroep moet Mediahuis volgens een commentator ook meer worden dan alleen een krantenuitgever.

4. Sven Gatz, minister van Media

"Als een minister niet eens in de top vijf zou staan, is het triest gesteld in Vlaanderen met de minister van Media", merkte een media-analist op. Maar Sven Gatz hoeft nog niet te wanhopen. Bij de VRT ondervonden ze al snel dat hij zijn stempel wil en zal drukken. "Hij is nu nog voor 98 procent minister van Cultuur," vindt een directeur. De tijd voor enige interesse in en kennis van media moet nu wel snel komen. Of er komt bij gebrek aan mediabeleid mediachaos."

De verwachtingen zijn dus hoog, ook al omdat er flink wat werk is. "Hij zit aan het stuur van de komende veranderingen in financiering en regelgeving." Al blijft het toch cruciaal wat hij met de VRT zal doen. De veranderingen daar hebben al snel impact op de commerciële mediabedrijven. "Als de VRT bespaart, bespaart de rest een beetje mee", geeft een producent aan. Dat Gatz volgend jaar al een nieuwe beheersovereenkomst met de VRT wil afsluiten, wordt wel verwelkomd. "Die overeenkomst kan bepalend zijn voor de toekomst van het medialandschap," geeft een hoofdredacteur aan.

5. Dominique Leroy, Proximus

Telenet is in Vlaanderen nog steeds de grootste en belangrijkste distributeur, maar als Proximus het voorbije jaar daar wat aan heeft kunnen knabbelen komt dat door één vrouw: Dominique Leroy. Leroy staat nog geen jaar aan het hoofd van de telecomoperator, maar er viel nog geen onvertogen woord over haar te horen. Een ware prestatie, na het dieptepunt onder Didier Bellens. Alleen is de roze wolk zo roze dat ze het bij Belgacom op de duur wat genant vinden: kritische vragen worden er nauwelijks nog gesteld aan Leroy. Alles wat ze zegt, gaat er in als koek. "A new star is born", merkt een uitgever op.

Maar het positieve imago gaat ook gepaard met een andere strategie bij Proximus. De deal met Netflix was een opmerkelijke en belangrijke zet, maar belangrijker is dat Proximus nu de focus verlegt, geeft een manager aan. "Proximus is een grote draai aan het maken naar het economisch zwaartepunt van België: Vlaanderen dus, en de Vlaamse media." Of zoals een andere analist het stelt: "Ze maakt van Proximus een fel gegeerde bruid."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234