Woensdag 20/11/2019

Weervoorspelling

Wie het weer kan voorspellen, heeft goud in handen: KMI wil postwagentjes uitrusten met meetinstrumenten

Het KMI wil postwagens uitrusten met meetapparatuur om zo betere weervoorspellingen te doen. Beeld Photo News

Wie heel nauwkeurig het weer kan voorspellen, heeft goud in handen. Dat heeft niet alleen het KMI maar ook commerciële spelers goed begrepen. Het KMI zet nu zelfs postbodes in. “Het maatschappelijk belang van een goede weersvoorspelling kan nauwelijks worden overschat.”

Stel dat we straat per straat, gedetailleerd, kunnen voorspellen welk weer het morgen zal zijn. Volop zon of eerder een pak sneeuw of een goede mistbank. Dan kunnen horecazaken er hun personeelsbezetting op afstemmen, weten supermarkten of het zin heeft om meer ijsjes in voorraad te hebben, kunnen landbouwers hun gewassen beter beschermen en kunnen verzekeraars nagaan of de auto van een klant wel echt beschadigd is door een hagelbui.

“Zowat alles in onze maatschappij is nauw gekoppeld met het weer”, stelt Steven Caluwaerts, docent weermodellen aan  de UGent. “En alles begint met een goede kennis van de huidige weerstoestand. Hoe beter de informatie over de begintoestand, hoe nauwkeuriger een voorspelling kan worden gedaan.”

Nu haalt het KMI haar info vooral uit satellietgegevens, officiële weerstations en boeien in de oceaan. Maar er zijn nog blinde vlekken. Caluwaerts: “Er ontbreek nog informatie over bepaalde omgevingen, zoals de stedelijke omgeving. Daar staan tot nu toe geen weerstations, omdat de metingen er beïnvloed worden door die stedelijke omgeving zelf.  Als we naar accuratere meetresultaten willen, moeten we ook over die blinde vlekken meer gegevens hebben.”

Data verkopen

En dus komen de postwagentjes in beeld. Want een postbode komt overal, weer of geen weer. Het KMI wil nog dit jaar de postwagens uitrusten met meetinstrumenten, die automatisch een boel gegevens doorsturen naar hun centrale computer. Info over temperatuur, maar evengoed over ruitenwissers die aangezet worden, mistlampen die aangestoken worden of banden die slippen. 

Dat kan heel gedetailleerde lokale informatie opleveren over de actuele weersituatie en het KMI in staat stellen om à la minute waarschuwingen over gevaarlijke toestanden ergens ten velde uit te sturen. Maar het KMI maakt er geen geheim van dat het die data ook wil verkopen. Veel bedrijven zijn namelijk bereid om daar geld voor te betalen. “Energiebedrijven behoren tot onze klanten”, zegt Maarten Reyniers van het KMI in Het Nieuwsblad. “Voor de windmolens, maar ook om te weten of er door koud weer extra vraag zal zijn. Of de NMBS, daar hebben ze diesellocomotieven die bij bepaalde weersomstandigheden stilvallen.”

Het KMI is overigens niet de enige die aast op zo gedetailleerd mogelijke weerdata. Ook computerbedrijf IBM maakte deze week bekend dat het de informatie van honderdduizenden amateurweerstations wil verzamelen en koppelen. Bedoeling is om wereldwijd weermodellen te maken die heel accuraat en gedetailleerd informatie bieden, tot op 3 kilometer nauwkeurig. Informatie die het, als commercieel bedrijf, ook wil verkopen.

Zelfbedruipend

Het is op zich een goede zaak dat er steeds meer weerdata verzameld wordt, meent ook Pieter Colpaert, datawetenschapper bij UGent en Imec. “Maar we moeten als maatschappij wel dringend gaan nadenken over hoe we dat gaan aanpakken. Ik begrijp het KMI dat het die data wil verkopen. Zij moeten volgens de wet namelijk zelfbedruipend zijn. En dus is het logisch dat ze op zoek gaan naar methoden om dat te zijn. Maar nu moet zo’n overheidsinstelling dus concurreren tegen een commercieel bedrijf als IBM. Terwijl het ook anders kan.”

Colpaert verwijst naar Nederland waar de KNMI, de Nederlandse tegenhanger van het KMI, alle data die het bezit vrij beschikbaar stelt. “Je ziet dat op die manier er meer bedrijven ontstaan die service aanbieden met die data. Een goed voorbeeld daarvan is Noodweer Benelux, een kleine speler die heel gedetailleerde microweermodellen over zware stormen aanbiedt. Denk maar aan de storm die enkele jaren geleden Pukkelpop teisterde. Als we zulke erg lokale stormen goed kunnen voorspellen, dan krijg je een heel andere situatie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234