Dinsdag 15/06/2021

Brussels Airport

Wie dit stuk leest, begrijpt beter waarom luchtverkeerleiders vandaag actievoeren

De toren van Belgocontrol. Beeld Wouter Van Vooren
De toren van Belgocontrol.Beeld Wouter Van Vooren

Enkele luchtverkeersleiders deden in maart hun verhaal in onze krant over de hoge werkdruk bij Belgocontrol. "Op het einde van 12 dagen non-stop werken ben je compleet murw." Ze voorspelden toen al dat een grote staking in de lucht hing.

Er heerst sinds februari een sociaal conflict bij Belgocontrol, omdat de luchtverkeersleiders binnenkort langer moeten werken. Nu worden zij op hun 55ste verplicht op disponibiliteit geplaatst, een soort pre-pensioen, omdat hun fysieke capaciteiten afnemen. Zij worden dan grotendeels doorbetaald tot ze op hun 60ste echt met pensioen kunnen gaan. De regering-Michel wil de aanvang van dat pensioen uitstellen tot 63 of ouder, afhankelijk van de anciënniteit. De disponibiliteit begint dan ten vroegste op 58.

De acties van de verkeersleiders kunnen op weinig begrip rekenen. 'De boze zonnekoningen van de lucht', zo omschreef De Tijd hen al, omdat ze hun machtspositie zouden misbruiken om een voordelig pensioen af te dwingen. Het Laatste Nieuws kopte op de voorpagina dat het luchtruim dreigt dicht te gaan voor een paar nieuwe bureaustoelen. Daarmee verwijzend naar één van de veertien eisen van het personeel: nieuwe stoelen.

Op 26 februari op de voorpagina van Het Laatste Nieuws. Beeld Het Laatste Nieuws
Op 26 februari op de voorpagina van Het Laatste Nieuws.Beeld Het Laatste Nieuws

Goed loon

We doen er niet flauw over: verkeersleiders worden goed betaald. Een van onze getuigen ziet maandelijks meer dan 9.000 euro bruto op zijn loonbrief staan. Daarvan belandt ongeveer 4.000 euro netto op zijn bankrekening. "Maar wij staan elke dag in de frontlinie. Slecht weer, technische problemen, medische noodgevallen: wij moeten in een vingerknip beslissingen nemen over vliegtuigen die honderden mensen aan boord hebben. Wij zijn geen stelletje ambtenaren met een luizenleven", zeggen ze.

Het duurt tien jaar voordat een luchtverkeersleider volledig is opgeleid. Allesbehalve makkelijk, want België heeft samen met Zwitserland het meest ingewikkelde luchtruim van Europa. Vluchten uit Schiphol, Londen, Frankfurt en Parijs kruisen elkaar op lage hoogte boven België. Daarenboven is ons luchtruim gefragmenteerd. Zo is het leger erg actief in Limburg en de Antwerpse Kempen. "In Elsenborn testen ze artillerie, ook niet ideaal om een vliegtuig over te sturen", grapt een verkeersleider.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

12 dagen werken

De Belgische luchtverkeersleiders werken twaalf dagen aan een stuk. Vroege shift, late shift, nacht: alles door elkaar. "Op het einde ben je compleet murw", stelt de ene verkeersleider. Volgens de andere draagt het werkritme ertoe bij dat veel collega's hun huwelijk op de klippen zien lopen. Hij heeft al veel collega's zien uitvallen met stress en burn-outs. Zelf heeft de verkeersleider ooit een black-out gekregen tijdens het gidsen van vliegtuigen door het luchtruim, waardoor een collega moest overnemen.

De directie van Belgocontrol benadrukt dat ze een sequentie van twaalf dagen zo veel mogelijk vermijdt, maar door ziektes en shiftwissels is dat niet altijd mogelijk. Dehaene: "Soms zit er iemand aan zijn elfde dag en wordt die toch nog opgeroepen voor een twaalfde. Toch streven wij altijd naar gezonde roosters. Wij beseffen dat de shifts van het personeel niet evident zijn, omdat zij hard werken en een grote verantwoordelijkheid dragen. Maar je mag niet vergeten dat zij in een 35-urenweek werken. Sommigen kiezen er ook zelf voor om twaalf dagen te werken, omdat ze premies krijgen voor weekendwerk en onverwachte diensten", klonk het in maart in onze krant.

Een luchtverkeersleider voorspelde toen al de acties waar het luchtruim nu mee te maken krijgt: "Ik kan nu al voorspellen hoe het sociaal overleg zal aflopen. Binnen twee maanden zitten we hier opnieuw, maar met een luchthaven die volledig platligt. Dat is eigenlijk een zekerheid", zegt een luchtverkeersleider. "Natuurlijk vinden wij het niet leuk om gezinnen te treffen als zij op vakantie gaan. Maar de directie laat ons geen keus. Ze zegt tegen ons: het plan-Galant of niets. Wel, dan wordt het niets."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234