Zondag 13/06/2021

Games

Wie deze richting in Kortrijk volgt, leert een onafhankelijke gamestudio oprichten

null Beeld Howest
Beeld Howest

Vanaf volgend academiejaar kunnen studenten aan het Kortrijkse 'Digital Arts and Entertainment', een succesvolle driejaarse opleiding tot videogame-ontwikkelaar, leren hoe ze een onafhankelijke gamestudio oprichten.

De opleiding wil daarmee tegemoet treden aan een nieuwe realiteit in de videogame-industrie: het mooie weer wordt in toenemende mate gemaakt door 'indie'-gamemakers, die bescheidenere games maken vanuit een klein startupbedrijf, en met een creatieve vrijheid die ze bij grote gamehuizen niet vinden.

Stagiairs en alumni van 'Digital Arts and Entertainment', een hogere opleiding tot gamedesigner bij de Kortrijkse arm van hogescholengroep HoWest, werkten in het verleden al mee aan topgames als 'Assassin's Creed Chronicles: China', 'Divinity: Original Sin', 'Killzone: Shadow Fall', 'Thief' en 'Battlefield 4'. De opleiding heeft op dit moment zevenhonderd studenten verdeeld over de drie academiejaren, en volgend jaar komt er daar nog een honderdtal bij.

De internationale klassen, die studenten vanuit landen als Canada en Rusland naar Kortrijk riep, tellen 65 studenten. De opleiding, die tien jaar geleden, in een toen nog bescheiden videogame-industrie, in het leven werd geroepen als een wilde gok, is een succes. In die mate zelfs dat het aantal tot volwaardige gameprogrammeur, -artiest of -designer opgeleide ex-studenten stilaan groter wordt dan het aantal beschikbare jobs.

Om de huidige hoge tewerkstellingsgraad van 92 procent onder alumni te houden, dokterde opleidingshoofd Rik Leenknegt een nieuw opleidingstraject van drie jaar uit, dat vanaf volgend academiejaar naast het bestaande zal lopen, en dat studenten opleidt om zelf een kleinere 'indie'-studio te openen. 'Mobile Game Development', zoals de nieuwe 'track' moet heten, leert studenten hoe ze een videogame moeten ontwerpen én hoe ze een startupbedrijf moeten runnen. Alumni van de nieuwe opleiding moeten dus gamedesigner en ondernemer tegelijk kunnen zijn.

'The Level', het Kortrijkse gebouw dat de opleiding 'Digital Arts and Entertainment' huisvest. Beeld Howest
'The Level', het Kortrijkse gebouw dat de opleiding 'Digital Arts and Entertainment' huisvest.Beeld Howest

Verfrissende videogame's

"We hebben al een 'Champion's League'", zegt Leenknegt. "We leiden al enkele jaren studenten op om, in een groter creatief team, te helpen bouwen aan zogeheten 'triple-A'-videogames: grote, commerciële producties. Maar daarmee laten we heel wat toekomstige kansen liggen. De videogame-industrie is in een razend tempo aan het uitbreiden: naast de grote gamehuizen staan er nu ook heel wat kleinere startups op, die pijlsnel verfrissende videogame-ideeën naar de markt brengen. Dat levert ook nieuwe toekomstige opportuniteiten op voor onze studenten."

De internationale videogame-industrie groeide de afgelopen veertig jaar uit van een garage-activiteit naar een bedrijvigheid die vandaag tientallen miljarden euro's per jaar opbrengt.

De afgelopen tien jaar gebeurde er iets merkwaardigs: plotseling kregen de grote gamehuizen weer concurrentie van kleinere gamebedrijfjes, vaak met twee tot tien werknemers, die bescheidenere maar creatievere videogames begonnen te maken. En die meteen bij het publiek geraakten via de app stores op smartphones en tablets, pc-downloaddienst Steam, of zelfs huiskamerconsoles als de PlayStation 4 en de Xbox One, wier fabrikanten de deur wagenwijd openzetten voor die nieuwe lichting 'indie'-gamemakers.

Zakelijke element

De Kortrijkse videogame-opleiding wil een aantal van zijn toekomstige studenten nu ook klaarstomen voor die perifere bedrijvigheid. Die ook een aantal nieuwe vaardigheden vereist.

"Gameontwikkelaars die op die 'indie'-markt springen, hebben een paar nieuwe vaardigheden nodig, die we in onze huidige opleiding nog niet aanleren", zegt Leenknegt.

"Het zakelijke element, ondernemer worden, zal in de nieuwe 'track' een belangrijke rol spelen. Aandacht hebben voor de processen en de kostenstructuur van een gameproductie, en op basis van die kostenstructuur toegevingen doen op gebied van gamedesign. Alleen door nieuwe ondernemers op te leiden, helpen we mee om aan sectorcreatie te doen, ook hier in Vlaanderen zelf: tot nu toe leverden we vooral studenten aan het buitenland, er is hier in eigen land nog geen echte startupcultuur. Met deze nieuwe opleiding moeten creatievelingen de vaardigheden aangeleerd krijgen om het allemaal zelf te doen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234