Zondag 25/10/2020

Whitney, Aaliyah en een gratis sausje Sade

In de club van de AB bracht Jessie Ware zaterdagavond een zinnenprikkelend spel van pop, soul en R&B.

Vanuit het achtergrondkoortje fel in de spotlights geduwd, moet de Britse Jessie Ware het vanaf nu helemaal zelf waarmaken. De klasgenote van Jack Peñate, Florence Welch en The Maccabees bracht haar fluwelen debuut Devotion uit in augustus en werd prompt genomineerd voor de Mercury Music Prize. Geraffineerd, gepolijst en gezegend met een vloeibare stem verenigt Ware Whitney met Aaliyah en serveert ze er gratis een sausje Sade bij.

Ware dringt zich niet aan je op met vocale uitschieters maar overtuigt integendeel met subtiele, beheerste zang. Wanneer ze haar stem wel vrije baan gaf, was de impact groter. Ware onderstreepte treffend elk facet van de liefde dat op Devotion aan bod komt. Ze vatte het netjes samen in '110%'. "I'll keep the dancefloor warm", om er wanhopig aan toe te voegen: "but I'm still dancing on my own".

Het nerveuze drumpatroon accentueerde Wares gevoelens over relaties: zelden zoet, veelal een reden om paniek en toch geen geheel hopeloze zaak. Zo verleidde ze mateloos met de cover die ze samen met twee Japanse tieners maakte van het nineties R&B-nummer 'If You Love Me'. Haar spontane houding maakte het makkelijk om van haar te houden. Ze was door het dolle heen van de chocolade die ze kreeg van een fan en ze kon maar niet zwijgen over haar genoegen om te zien dat de club al uitverkocht bleek nog voor 'Wildest Moments' goed en wel op de radio te horen was. Hoe ze van onschuldig naadloos overging naar sensueel had aanstootgevend kunnen zijn, maar het was zo verdomd aantrekkelijk.

Nieuwe dingen

Een enkele keer begaf Ware zich vervaarlijk dicht in de buurt van kleffe eightiespop. 'Night Light', een van haar singles, scheerde live geen hoge toppen. Het was een huiveringwekkende poging tot een funky loungegeluid, waar ook 'No to Love' naar neigde, tot plots dat plagerige gitaarlijntje kwam piepen.

Grappig ook hoe de zangeres opmerkte dat ze wist dat dit een goed optreden was omdat ze haar band nieuwe dingen hoorde proberen. Ware speelde elegant met soul en borduurde voort op R&B en elektropop. In 'Running' speelde haar clubverleden op. Hoe ze je vakkundig richting hoogtepunt leidde, is reden genoeg om haar te koesteren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234