Donderdag 29/07/2021

Filmrecensie

'White God': Genreswitch na genreswitch ***(*)

null Beeld rv
Beeld rv

Als de film begint, rijdt de twaalfjarige Lili, met een trompet in haar rugzak, op haar fiets door de verlaten straten van Boedapest. Dan zien we achter haar een meute honden. Achtervolgen ze haar? Of neemt zij, net als de rattenvanger van Hamelen uit het gelijknamige sprookje, de dieren mee op sleeptouw?

Deze bevreemdende proloog trekt meteen de aandacht. En 'White God' zal die niet meer loslaten, al was het maar omdat de film zo vaak van genre en dus van toon verandert. Bij aanvang lijkt het een familiefilm te worden over de vriendschap tussen een meisje en haar zwerfhond Hagen. Maar dan gooit haar vader die hond op straat.

Het ene moment presenteert 'White God' zich als een spannende actiefilm en dan weer als een realistische coming-of-agevertelling, om dan plots de bocht te maken naar een angstaanjagende griezelthriller. Het is enerzijds een verhaal over wraak, maar toch vooral over rebellie. En over de kracht van muziek. Samen levert dat een fascinerende politieke en sociale parabel op over de gewelddadige opstand van vernederde paria's en mishandelde outsiders, die de maatschappij die van hen monsters heeft gemaakt lik op stuk geven.

Regie: Kornél Mundruczó
Met: Zsodia Psotta, Grad Tzahi
Duur: 119 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234