Zaterdag 21/09/2019

Video

Weyts wil 'trambussen' in Vlaanderen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil dat er binnenkort 'trambussen' rondrijden in Vlaanderen. Een 'trambus' lijkt op een tram, maar rijdt niet op rails en is dus even wendbaar als een bus.

Weyts laat onderzoeken of er trambussen kunnen ingezet worden op vier nieuwe tracés in Vlaanderen. Dat zei hij maandag tijdens een bezoek aan busbouwer Van Hool in Koningshooikt (Lier), dat de Exqui.City-trambus produceert.

De taskforce doorstroming, het overlegplatform dat de doorstroming van het openbaar vervoer in Vlaanderen moet verbeteren, gaat onderzoeken of het opportuun is om een trambus te laten rijden op vier nieuwe tracés in Vlaanderen. Het gaat om de tracés Willebroek-Brussel, Jette-Brussels Airport (de Brusselse ringverbinding), Kontich-Berchem Station en het tracé van de zogenoemde grote "Loop" in Gent.

"Ik denk dat we op die manier versneld kunnen investeren", zei Weyts. "We moeten niet wachten tot traminfrastructuur is aangelegd. Trambussen die in een aparte bedding rijden, zijn een interessant alternatief voor de wagen. Ze moeten zo een opstap vormen voor de aanleg van een tramlijn."

Toch zal het enkele jaren duren voor De Lijn de eerste trambussen effectief in gebruik neemt. Als de beslissing valt om trambussen in te zetten, moet er voor de voertuigen nog een Europese aanbesteding uitgeschreven worden. Ook moet nog een aparte bedding aangelegd worden. Al hoeft dat - in tegenstelling tot bij een tram - niet per se over het hele traject. Los van de infrastructuur valt de kostprijs van de trambus ook twee à drie keer lager uit dan die van de tram.

Van Hool heeft al verschillende Exqui.City's gebouwd voor het buitenland, onder meer voor Metz, Barcelona en Genève, en zegt er vertrouwen in te hebben dat het een ernstige kans maakt om ook de aanbesteding voor Vlaanderen binnen te halen. Woordvoerder Dirk Snauwaert zegt bovendien dat Van Hool, dat sinds 2014 ook een vestiging heeft in Macedonië, de trambussen volledig in België zal produceren.

Reizigersvereniging TreinTramBus reageert kritisch op het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om op sommige verbindingen trambussen in te zetten in plaats van trams. "Een trambus is geschikt voor middelgrote steden als Kortrijk of Leuven, maar niet voor Antwerpen, Gent of de regio rond Brussel", zegt de organisatie.

Updatezone: container Maandag stelde minister Weyts tijdens een bezoek aan busbouwer Van Hool, die de Exqui.City-trambus produceert, dat hij laat onderzoeken of het mogelijk is om trambussen in te zetten op de tracés Willebroek-Brussel, Jette-Brussels Airport (de Brusselse ringverbinding), Kontich-Berchem Station en het tracé van de zogenoemde grote "Loop" in Gent.

Het idee wordt bij TreinTramBus maar lauw onthaald. "Wij zijn enthousiast over het concept van de trambus als het wordt toegepast in middelgrote steden als Leuven of Kortrijk, maar het is geen alternatief voor de geplande tramlijnen rond Antwerpen, Gent of de regio rond Brussel", zegt woordvoerder Jan Vanseveren. Hij wijst daarbij onder meer op de capaciteit die maar half zoveel is als die van een hedendaagse tram en de kortere levensduur van trambussen.

Daarnaast ziet TreinTramBus ook een meer praktisch probleem. "Het is de bedoeling dat Vlaamse trams komende uit Willebroek, in Brussel doorrijden over Brusselse tramsporen. Een trambus kan dit niet. Ook in Antwerpen en Gent kan een trambus geen gebruik maken van de bestaande tramsporen: hij kan in Antwerpen bijvoorbeeld niet door de premetro rijden", zegt Vanseveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234