Dinsdag 14/07/2020

Video

Weyts wil Brussel voor rechter slepen over geluidsboetes

Beeld photo_news

De Brusselse regering heeft het belangenconflict geschonden door toch geluidsboetes uit te schrijven voor luchtvaartmaatschappijen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil Brussel daarom voor de rechter slepen. Dat schrijft De Tijd.

De Brusselse regering heeft vanaf 22 februari opnieuw boetes uitgeschreven voor luchtvaartmaatschappijen die de geluidsnormen overschreden. Nochtans had de Vlaamse regering toen een belangenconflict ingeroepen tegen de Brusselse beslsissing om een nultolerantie in te voeren bij het overschrijven van de geluidsnormen. De boetes waren gericht tegen Air Cargo Global, Singapore Airlines Cargo en Brussels Airlines.

De Brusselse regering toont door het uitschrijven van die boetes een "manifeste onwil" om tot een luchthavenakkoord te komen, zegt Weyts. Hij roept de betrokken luchtvaartmaatschappijen op om de boetes juridisch aan te vechten en hij zal de Vlaamse regering vragen om daar zelf ook juridisch, in tussenbeide te komen.

Chantage

"Eens te meer reageert N-VA zonder het dossier of de procedure te willen snappen." Dat zegt Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) in reactie op de uithaal van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Hoewel het tweede belangenconflict compleet onwettelijk was, heeft het Brussels gewest zich altijd constructief opgesteld. Er werden daarom tussen 22 februari en 22 april pv's opgesteld zonder de boetes te innen, voor overtredingen tussen 6 en 9 decibel. De luchtvaartmaatschappijen moeten dus niets betalen voor deze periode. Enkel voor de overtredingen boven die tolerantiedrempel werd er beboet, zoals altijd al het geval was."

De Brusselse minister pikt het naar eigen zeggen niet dat er chantage wordt gepleegd op basis van de werkgelegenheid op Zaventem. "Sommigen weten blijkbaar niet meer wat ze nog moeten uitvinden om Brussel van de uitvoering van haar geluidsnormen af te brengen", zegt ze. "Het gaat hier louter om de uitvoering van vijftien jaar oude normen. Het is een evenwichtig wettelijk kader, om een gezonde leefomgeving te garanderen voor de bewoners onder de vliegroutes."

Celine Fremault.Beeld belga

Gevoelig dossier

"Het is correct dat wij boetes blijven krijgen", reageert Geert Sciot van Brussels Airlines. "De Brusselse regering blijft ze gewoon uitschrijven, maar int ze voorlopig niet. Wij betalen die bedragen voorlopig dan ook niet, en ik denk dat geen enkele luchtvaartmaatschappij dat doet", klinkt het.

Of Brussels Airlines van plan is om de boetes juridisch aan te vechten, wil Sciot niet kwijt. "Ik doe daar liever geen uitspraken over, dit is een politiek gevoelig dossier. Ik kan enkel zeggen dat we hopen dat er een oplossing komt rond de onderhandelingstafel. Daar willen we ook graag aan meewerken", zegt hij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234