Zondag 07/03/2021

Oosterweel

Weyts: Regering is bereid oplossing Oosterweel "te verbeteren"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is bereid de oplossing voor Oosterweel
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is bereid de oplossing voor Oosterweel "te verbeteren".Beeld BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat verstaan dat de regering het Oosterweeltracé op basis van grondig studiewerk gekozen heeft, maar dat ze wel bereid is "die oplossing te verbeteren". Weyts reageert daarmee op het voorstel van de actiegroepen StRaten-generaal en Ademloos. Die zijn bereid hun klacht bij de Raad van State onmiddellijk te laten vallen als de regering afziet van het Oosterweeltracé.

Ondanks de opening die de minister lijkt te laten, vindt hij niet dat de actiegroepen hun voorstel in de media hadden moeten doen. "Het lijkt me wijs om geen grote eisen of tegeneisen te gaan formuleren op het publieke forum. We gaan vooruit, laat ons nu vooral op dat spoor doorgaan".

Oosterweel-Noord

De actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos zullen vandaag tijdens een informatieavond in de Antwerpse Hortazaal een compromis op tafel leggen, zo kondigden ze vanmorgen aan in De Morgen. Om de eindeloze polarisatie tussen Meccano en Oosterweel te doorbreken, zeggen de actiegroepen open te staan voor Oosterweel-Noord, een variant die ergens in het midden ligt. Dat moet de impasse in het dossier rond de Oosterweelverbinding en het Ringlandproject doorbreken.

De actiegroepen zijn er van overtuigd dat een derde Scheldekruising nodig blijft en dat die in combinatie met Ringland moet gerealiseerd worden. Het Oosterweeltracé dat de Vlaamse regering verkiest, biedt die laatste mogelijkheid niet, menen ze.

Bewegingsruimte

Maar de actiegroepen leggen tegelijk ook een aantal eisen op tafel en houden een procedure bij de Raad van State achter de hand. "Wij willen gerust een stap terugzetten, maar dan moet de regering ook bewegingsruimte creëren", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. "Op dit moment is de regering bezig met de aanstelling van een intendant die de overkapping van de ring moet bestuderen. Wij eisen dat die de ruimte krijgt om ook andere tracés dan Oosterweel te bekijken, zoals Oosterweel-Noord. In de tussentijd moeten de voorbereidende werken voor Oosterweel on hold worden gezet."

Een alternatieve Scheldekruising zoals het Meccanotracé, maar ook Oosterweel-Noord of het zogenaamde ARUP/SUM-tracé kan volgens de actiegroepen een volwaardig compromis vormen dat toelaat om de werven rond Ringland en de derde Scheldekruising gescheiden te houden, zodat ze tegelijk kunnen uitgevoerd worden. "Zowel de overkapping als een derde Scheldekruising zijn prioritair", vinden ze. "Op geen van beide kunnen we wachten." De kostprijs van beide projecten schatten ze op 5,4 miljard euro.

Onafhankelijkheid

Volgens minister Weyts zal de intendant "op basis van het lopende project waarvoor een GRUP is vastgesteld, in volle onafhankelijkheid concrete voorstellen kunnen formuleren inzake de leefbaarheid en overkapping van Oosterweelverbinding en Ring". Weyts: "Voor de deelname aan de werkzaamheden van de klankbordgroep - die de opdracht van de intendant begeleidt en opvolgt - nodig ik dan ook vertegenwoordigers van de actiegroepen en andere belangrijke actoren uit".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234