Woensdag 12/08/2020

Geluidsnormen

Weyts over geluidsnormen: "Dit lijkt me niet bepaald een doorbraak"

Beeld BELGAIMAGE

De Brusselse regering wil de tolerantie op de Brusselse geluidsnormen verlengen indien de federale regering geen vluchten meer toelaat via de Kanaalroute, tussen 6 en 7 uur geen vluchten toelaat over de bocht naar links en strikt de windnormen respecteert (voornamelijk voor het opstijgen via baan 01). Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemt het voorstel "louter tactisch spel".

Het voorstel kan onmiddellijk in werking treden op basis van de bestaande routes en procedures, zegt de Brusselse regering. Ze herhaalt ook haar vraag aan de federale regering om een overleg met alle betrokkenen te starten met het oog op een duurzame oplossing.

De Brusselse regering heeft haar beslissing overgemaakt aan de federale regering met het oog op het Overlegcomité van maandag 20 februari, zo stelt Brussels milieuminister Céline Fremault in een mededeling.

"Sterk gebaar"

Daarin stelt de minister ook dat zowel de ontwikkeling en de economische aantrekkelijkheid van de luchthaven als de levenskwaliteiten essentieel zijn. Om dat evenwicht te behouden stelt de Brusselse regering een "sterk gebaar" met "een onmiddellijke, verantwoordelijke en evenwichtige oplossing" aan de federale regering.

Voor de Brusselse regering moet het overleg dat de federale regering dient op te starten voor een duurzame oplossing volgens een duidelijke methodologie en kalender plaatsvinden. Het debat moet onder meer gaan over de verlenging van de nacht, het vastleggen van luchtroutes over de minst bevolkte gebieden, het creëren van een onafhankelijke controleautoriteit, de verlenging van de piste 25L met 1.800 meter en de oprichting van een compensatiefonds.

"Brussel wil eigenlijk geen vluchten meer boven Brussel"

Maar het ziet er niet naar uit dat het voorstel van de Brusselse regering de impasse kan doorbreken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bestempelt het Brusselse voorstel als "een louter tactisch spel". Volgens de N-VA-minister vraagt Brussel eigenlijk dat er geen vluchten meer boven Brussel gaan. "Laat ons zeggen dat mij dit niet bepaald een doorbraak in het hele dossier lijkt", aldus Weyts in een eerste reactie aan Belga. "Op basis van de eerste voorwaarde, de afschaffing de kanaalroute, zegt de Brusselse gewestregering eigenlijk zoveel als: 'We gaan onze geluidsnormen niet verstrengen vanaf het moment dat er geen vliegtuig meer over Brussel vliegt'."

Het ziet er dus naar uit dat het Brusselse voorstel de plannen van de Vlaamse regering om een tweede belangenconflict in te dienen, niet zal kunnen tegenhouden. Morgenbuigt de Vlaamse regering over het inroepen van dat tweede belangenconflict.

Het Brussels besluit over de geluidsnormen is sinds 1 januari 2000 van kracht, maar er werd nadien een tolerantie ingevoerd. Die zou op woensdag 22 februari van kracht worden nadat de nultolerantie door een belangenconflict van de Vlaamse regering werd opgeschort. Fremault benadrukt in haar mededeling dat het besluit over de geluidsnormen niet aangepast wordt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234