Donderdag 28/10/2021

Snelheidscontroles

Weyts: "Om verkeersveiligheid te garanderen zijn flitspalen voltijds nodig"

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Omdat minister van Justitie Koen Geens (CD&V) komaf heeft gemaakt met marges bij flitscontroles, mogen overbelaste politiezones nu quota opleggen voor boetes. Dat zou betekenen dat de flitspaal uitgaat als de pv's zich opstapelen, schrijft Het Laatste Nieuws. Geen goed idee vindt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA): "Chauffeurs mogen niet de indruk krijgen dat flitspalen maar aan halftijdse handhaving doen".

Een op de zes politiezones is bij het flitsen milder dan de wet voorschrijft, bleek onlangs. Zij passen naast de legale correctie van 6 kilometer per uur nog een extra marge toe, tot wel 11 kilometer. Reden: anders kunnen de politiezones en parketten de pv's die binnenkomen niet aan.

Minister van Justitie Geens (CD&V) kondigde meteen aan dat er voortaan overal nultolerantie zal gelden, al blijkt dat het probleem nu te verleggen. "De minister heeft samengezeten met het college van procureurs-generaal. Ze spraken af dat quote gebruikt zullen worden om de werklast te beperken", klinkt het in gerechtelijke kringen.

"Dat zou betekenen dat in sommige overbelaste arrondissementen de camera's uitgezet worden als het maximumaantal boetes is bereikt. Elke zone kan dat zelf praktisch regelen, maar het kan dus dat in de helft van de maand de controles stoppen."

"Niet minder, maar meer controleren"

Mobiliteitsorganisatie Touring is geen voorstander. "Dit is geen oplossing," vindt woordvoerder Danny Smagghe. "Bestuurders weten het heus wel als flitspalen afstaan. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede."

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vindt het niet kunnen dat flitspalen in sommige politiezones uitgeschakeld zouden worden na een bepaald maximumaantal flitsboetes. "Chauffeurs mogen niet de indruk krijgen dat flitspalen maar aan halftijdse handhaving doen", zegt Weyts.

"Met 400 doden op Vlaamse wegen in 2014, moeten we niet minder, maar net meer gaan controleren. In Vlaanderen gaan we méér investeren in onder andere trajectcontroles. Maar wat voor zin hebben die investeringen als men elders beslist om niet meer te gaan beboeten?"

De minister wijst erop dat flitspalen er niet staan om de staatskas te spijzen, maar wel om de verkeersveiligheid te dienen. Ze uitzetten als er 'genoeg geflitst is', is volgens hem dan ook absurd. Flitspalen zijn voltijds nodig om chauffeurs aan te zetten tot veiliger rijgedrag, en om snelheidsduivels aan te pakken", zegt Weyts.

Weyts dringt dan ook aan op overleg. "Als er zich een probleem stelt bij de verwerking van alle flitsboetes door de parketten, dan willen we dat heel graag weten. Ik bekijk graag of we zelf iets kunnen doen om een en ander op te lossen."

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit. Beeld PHOTO_NEWS
Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit.Beeld PHOTO_NEWS

BIVV: "Effectief sanctioneren"

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid ziet dan weer wel positieve elementen in de maatregel. Quota hebben volgens het BIVV het voordeel dat als ze intelligent en soepel gebruikt worden, er effectief gesanctioneerd wordt.

"Ideaal zou natuurlijk zijn dat de parketten 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven verkeersovertreders zouden kunnen sanctioneren, maar hun capaciteit is zoals ze is", zegt BIVV-woordvoerder Benoit Godart.

Het voordeel van dergelijke quota, als het systeem intelligent en soepel gebruikt wordt, is dat het toelaat "effectief overtreders te sanctioneren, waar momenteel heel wat pv's in de vuilbak belanden door een gebrek aan capaciteit".

Het essentiële is dat bestuurders het gevoel moeten behouden dat ze op om het even welk moment kunnen geflitst worden. "Dit gezegd zijnde, is het natuurlijk niet normaal dat de parketten zo snel aan hun maximumcapaciteit zitten", aldus nog het BIVV, dat pleit voor een eenvoudiger juridisch systeem zoals dat in Frankrijk bestaat.

Eigen systeem

Opmerkelijk: de politiezones die toleranties gebruiken, hebben nog niet officieel vernomen dat ze dat niet meer mogen doen. In de zone Klein Brabant (Bornem, Puurs en Sint-Amands) zijn ze alvast niet blij. "Wij doen hier niet aan mee", vertelt waarnemend korpschef Kris Heymans. "Ons eigen systeem is beter. We passen onze flitsmarges aan per locatie en tijdstip. Zo dalen de klachten en stijgen de controles."

Navraag bij het kabinet van minister Geens leert dat de zones nog mogen beslissen over de marges, al wil men dat niet met zoveel woorden zeggen. "De minister streeft naar de grootst mogelijke uniformiteit, maar alles hangt af van de lokale situatie en prioriteiten."

Federale wegpolitie: "Te kort door de bocht"

"Een beetje te kort door de bocht." Dat zegt directeur van de federale wegpolitie Michaël Jonniaux over de bewering dat bij te veel pv's de flitspaal uitgaat.

"Eind 2014, begin 2015 is de federale wegpolitie inderdaad met het college van procureurs-generaal overeengekomen dat we in de toekomst met quota zouden werken. Dat is bijvoorbeeld al sinds vorig jaar het geval in het arrondissement Gent", zegt Jonniaux in een reactie. "De richtlijnen zijn 'zoveel kunnen wij beheren, aan jullie om te zien dat je dit niet overschrijdt'."

Dat lijkt misschien straf, maar Jonniaux benadrukt dat meer dan 80 pct van de verkeersboetes die worden uitgeschreven wordt afgerond zonder justitie te betrekken en dus niet onder die quota valt.

Vallen daar wel onder: wie aan een zeer hoge snelheid, bijvoorbeeld 170-180 km per uur, op de autosnelweg rijdt. Nog: bij een onmiddellijke inning die niet betaald wordt, personen die niet akkoord gaan met de boete, en tot slot, boetes voor buitenlanders.

"Het is zeer belangrijk voor onze politiedienst dat elk pv effectief tot het einde vervolgd wordt", zegt Jonniaux. "Ik werk liever met quota, dan dat er uiteindelijk niet vervolgd wordt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234