Donderdag 29/10/2020

Update

Weyts niet te vinden voor doortrekken metro tot Vlaamse rand

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meent dat er andere, meer voor de hand liggende mogelijkheden zijn om de mobiliteit in Brussel aan te pakken, "dan ons opnieuw te storten in een nieuw geldverslindend project". Dat zegt Weyts in een reactie op het idee van zijn Brusselse collega Pascal Smet (sp.a) om de Brusselse metro door te trekken tot in Groot-Bijgaarden.

"Gelet op de gigantische kostprijs, namelijk 1 miljard euro, denk ik dat er andere prioriteiten zijn", stelt Weyts. Voor hem moet de aandacht "niet worden afgeleid, maar geconcentreerd worden" op de aanpak van de Brusselse tunnels. Weyts zit al maanden samen met Smet en de andere mobiliteitsministers in ons land, maar bij geen van die bijeenkomsten legde Smet het idee van de doorgetrokken metrolijn op tafel, benadrukte Weyts in het Vlaams Parlement.

Weyts merkt wel op dat de mogelijkheden worden bekeken van een randparking in Groot-Bijgaarden, waar al een aantakking is op het trein- en tramnetwerk. "Vanuit de idee van de combimobiliteit proberen we wagen- en treinverkeer beter op mekaar af te stemmen, zodat mensen vlot op het openbaar vervoer kunnen overstappen."

Mobiliteitsknoop

Pascal Smet pleit er vandaag in De Standaard voor om van de tunnelcrisis gebruik te maken om de Brusselse mobiliteitsknoop te ontwarren. Eind deze maand moet het meerjareninvesteringsprogramma voor de tunnelrenovatie rond zijn. Voor de Leopold II-tunnel toont Smet zich voorstander van een DBM-constructie. Een les die hij uit de problemen met de tunnels heeft geleerd, is dat het beter is het onderhoud aan de privé te laten. Ook plant Smet een hervorming van Brussel Mobiliteit. Het kostenplaatje voor de tunnelrenovatie zou minimaal 523 miljoen euro bedragen.

Naast renovatie ziet de minister heil in een verlenging van de metrolijn tot Simonis naar Groot-Bijgaarden. Daar zou dan een transitparking kunnen komen, zodat mensen die uit Oostende of Gent komen, daar hun wagen kunnen achterlaten en met de metro Brussel binnen kunnen. "We hebben vaart gezet achter de studie hiervoor", aldus Smet.

Beeld Photo News

GEN-project

Hij merkt voorts op dat de federale fiscaliteit niet meteen helpt. Die versterkt de neiging op het platteland te wonen: door de terugbetaling van het woon-werkverkeer, het lager kadastraal inkomen, de bedrijfswagens, de tankkaarten, enzovoort.

Bovendien wijst Smet op de vertraging op het GEN-project. "Dat zijn allemaal exclusief federale bevoegdheden die zijn scheefgegroeid. Dat is een collectieve historische verantwoordelijkheid, over de partijgrenzen heen. Maar de huidige federale regering heeft nu wel de sleutel", gaat de minister voort. "Ik hoop dat het Brusselse tunneldossier een katalysator kan zijn. Never waste a good crisis."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234