Dinsdag 03/08/2021

Wetenschappers creëren voor het eerst kunstmatig 'embryo'

Een kunstmatig gecreëerd embryo. Links is het 96 uur oud, rechts is te zien hoe het zich na 48 uur in een reageerbuis ontwikkeld heeft. Beeld University of Cambridge
Een kunstmatig gecreëerd embryo. Links is het 96 uur oud, rechts is te zien hoe het zich na 48 uur in een reageerbuis ontwikkeld heeft.Beeld University of Cambridge

Britse wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd een kunstmatige embryo-achtige structuur te creëren in het labo. Een historische doorbraak die een licht kan werpen op de 'magie' achter de menselijke ontwikkeling, stellen ze in het vakblad Science.

Met behulp van 3D-techniek en twee soorten stamcellen creëerden de onderzoekers van Cambridge University iets wat lijkt op een "anatomisch correct" embryo van een muis. Maar hoewel de gelijkenissen treffend zijn, is het zeer onwaarschijnlijk dat het ding zich verder ontwikkelt tot een gezonde foetus, aldus de wetenschappers.

Maar voor onderzoeksdoeleinden heeft de creatie wel een groot belang. De wetenschappers stelden immers vast dat het kunstmatige embryo hetzelfde ontwikkelingspatroon volgt als een normaal embryo.

Tekort aan embryo's

Het succes kan de weg vrijmaken voor gelijkaardig werk met menselijke cellen, zegt professor Magdalena Zernicka-Goetz, die het onderzoek leidde. En dat kan dan weer helpen om een belangrijke barrière voor embryo-onderzoek te overwinnen: een tekort aan embryo's.

Vandaag worden menselijke embryo's voor onderzoek ontwikkeld uit eicellen die gedoneerd worden door vruchtbaarheidsklinieken. In de toekomst wordt het misschien mogelijk stamcellen en 3D-techniek te gebruiken om kunstmatige menselijke embryo's te creëren voor studies.

"Dat zou ons toelaten belangrijke evoluties in deze cruciale fase van de menselijke ontwikkeling te bestuderen, zonder werkelijk met embryo's te moeten werken", aldus Zernicka-Goetz. "Als we weten hoe de ontwikkeling normaal gebeurt, kan ons dat helpen begrijpen waarom het zo vaak misgaat."

Eerdere pogingen om embryo-achtige structuren te ontwikkelen, kenden geen succes. Het team van Cambridge vermoedt nu de reden te kennen: bij eerdere pogingen werd telkens slechts één soort stamcel gebruikt. Wellicht vereist de ontwikkeling van een embryo in de vroegste fase verschillende soorten stamcellen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.