Vrijdag 07/08/2020

West-Vlaamse überpop

'Ik ben de koning van de jacht. 'k è nie geskoten maar 'k è u gerakt', zingt Wannes Capelle (27) van Het Zesde Metaal. Raken deed de muziekgroep vorig jaar ook op Theater aan Zee (TAZ), waar Het Zesde Metaal eerste laureaat van het concours Jong Muziek werd en 7.500 euro won. Dit jaar mogen Capelle en kompanen er een ererondje doen.

Door Liv Laveyne

Hun groepsnaam klinkt als een klas vol zware gasten maar dat zijn deze muzikanten allerminst. Het Zesde Metaal brengt West-Vlaamse poprock met een grote mond maar met een klein hartje. Wat vorig jaar begon als het afstudeerproject van Capelle aan de kleinkunstafdeling van Herman Teirlinck, werd een hechte groep die op het Ten Vredefestival in Diksmuide zelfs het voorprogramma van Bob Geldof mocht verzorgen.

Laureaat Jong Muziek TAZ 2005, heeft die eretitel jullie verder geholpen?

Capelle: "In beperkte kring heeft de naam Theater aan Zee een zekere weerklank. Zo zijn we de met de andere laureaten van Jong Muziek en Theater op tournee geweest, onder meer in de Brakke Grond in Amsterdam. De eerlijkheid gebiedt ons om te zeggen dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad eer we dat prijzengeld gekregen hebben. We zouden graag een cd in eigen beheer opnemen, ik heb al contacten met een aantal producers, maar ik weet nog niet met wie ik in zee wil.

"Het Zesde Metaal heeft zowel een akoestische als een elektrische set, maar hoe het op cd moet klinken, daar ben ik nog niet uit. Dit jaar hebben we een demo uitgebracht en veel opgetreden. Ik was ook betrokken bij diverse theaterprojecten (zoals Koning keizer kannibaal met Wouter Deprez en Helder, en Drie kogels van Zeepcompagnie), waardoor het schrijven van nieuw materiaal een beetje heeft stilgelegen. Maar ik stel mezelf een deadline: volgend jaar moet die eerste cd af zijn. We zijn nu al twee jaar bezig, het wordt dringend tijd dat ik bepaalde nummers op cd zet voor ze ouwe koek zijn."

Hoe verlammend is het wedstrijdelement bij een concours als Jong Muziek?

"Ik hou niet zo van muziekwedstrijden, maar op TAZ viel dat ongelooflijk mee. Je wordt er als beginnend muzikant echt serieus genomen, de technici zijn er super en het publiek is oprecht geïnteresseerd. Je kunt er tweemaal een volledige set spelen (eenmaal 's ochtends met intieme bezetting in Fort Napoleon, 's avonds met grotere bezetting in het Stationsbuffet, LiLa). Dat in tegenstelling tot Humo's Rock Rally en de Nekkawedstrijd, waar je vlug vlug drie nummertjes moet brengen. Zelfs als je TAZ niet wint, heb je het gevoel dat het niet voor niets geweest is."

Net als andere jonge Vlaamse muzikanten zoals Mira en Noppes grijpen jullie terug naar het eigen dialect en geven een nieuwe adem aan de kleinkunst met een mix van rock en pop.

"Ik ben een grote fan van Willem Vermandere, die ik als kind vaak imiteerde (hij imiteerde hem dit jaar ook tijdens de Crazy Comedy Cover Contest in de Gentse Minard, LiLa). Ik spreek liever niet over Het Zesde Metaal als kleinkunst, de teksten zijn wel belangrijk en het is in mijn taal gezongen, maar van Leonard Cohen zeg je toch ook niet dat het kleinkunst is? Onze drummer noemt onze muziek 'West-Vlaamse überpop', daar kan ik me wel in vinden (lacht). Zolang ze het maar geen kleinkunst noemen, want dat klinkt zo mottig."

Je zingt in het West-Vlaams, een grote afzetmarkt voor die cd in eigen beheer zal er niet zijn. Of is dat de afgelopen jaren met 't Hof van commerce en Flip Kowlier veranderd?

"Ik mag dan in het West-Vlaams, het dialect van onder de kerktoren, zingen, het is niet dat onze muziek daarom onder die kerktoren zou moeten blijven. De IJslandse groep Sigur Rós zingt in een onbestaande taal en toch kent die overal succes. Ik ben ooit eens begonnen in het Engels, maar ik heb dat vlug opgegeven, het is mijn taal niet, het is net alsof ik alle Engels-Amerikaanse film- en liedjesclichés opschrijf. Er zijn naar mijn mening ook bijzonder weinig Vlaamse muzikanten die goeie Engelse teksten kunnen schrijven.

"In West-Vlaanderen worden de meeste kinderen in het West-Vlaams opgevoed, het is pas als je het ouderlijke nest verlaat en buiten je provincie gaat studeren dat je je leert uitdrukken in het Algemeen Nederlands. Als ik in het AN probeer te zingen, klinkt het als een doorslagje van Gorki of De Mens en vooral niet als Het Zesde Metaal. De uitdaging bestaat erin je muziek interessant genoeg te maken, zodat ook wie de teksten niet begrijpt, geboeid blijft."

Het Zesde Metaal staat op 30 juli op de Nachten van de Jukte (Geluwe), op 5 augustus op Theater aan Zee (Oostende) en op 15 augustus op Marktrock (Leuven). Info: www.hetzesdemetaal.be

Wim Capelle:

Onze teksten zijn belangrijk, maar kleinkunst? Van Leonard Cohen zeg je toch ook niet dat het kleinkunst is?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234