Woensdag 20/11/2019

West End Dandies

Kans is groot dat u uw neus ophaalt voor de Pet Shop Boys. Nochtans zijn ze veel meer dan een kitscherige hitfabriek. Zonder hen zag de moderne muziekwereld er volledig anders uit.

"I love you", zingt Neil Tennant in het belachelijk simpele popdeuntje 'Rent', zoals miljoenen hitjunkies het hem voordeden. Wat volgt, is minder evident: "You pay my rent." Het sarcasme druipt zowel van de lyrics als van de bijhorende videoclip van Derek Jarman. Ja, dé Derek Jarman, een van de meest avant-gardistische en eigenzinnigste filmmakers die Groot-Brittannië ooit heeft voortgebracht. En laat de Pet Shop Boys nu - niet zo geheel - toevallig ook een van de meest avant-gardistische en eigenzinnigste popbands uit de Britse geschiedenis zijn.

Kauwgumpop

En ja, ik weet het, de flamboyante Neil Tennant en de meer beduusde Chris Lowe hebben de voorbije 36 jaar ook een karrenvracht rommel op de wereld losgelaten, met die beschamende Village People-cover 'Go West' als verre van het absolute dieptepunt.

Maar Tennant en Lowe zijn ook degenen die David Bowie aan 'Hello Spaceboy' lieten prutsen, ze inspireerden de afgelopen decennia zowat iedereen, van Madonna en Stuart Price tot Trent Reznor en - zoek het maar eens op - Axl Rose, ze joegen en passant Bono de gordijnen in met hun dionysische mash-up van 'Where the Streets Have No Name' en 'I Can't Take My Eyes off You', ze brachten de cultuur van undergroundclubs in de mainstream met instant klassiekers als 'Left to My Own Devices', 'Domino Dancing', 'Heart' en 'Being Boring', en veruit het belangrijkste: ze verheven kauwgompop tot kunst.

Toegegeven, dat laatste deden ze niet alleen. Terwijl Madonna aan de andere kant van de oceaan optrok met Jean-Michel Basquiat, Keith Haring en Andy Warhol, waren de Pet Shop Boys goed bevriend met Derek Jarman, Bruce Weber, Wolfgang Tillmans en zowat de hele Britse modescene. En ze huurden die ook in om voor hen videoclips en tournees in elkaar te boksen.

Nog beter nieuws: dat doen ze vandaag nog altijd. Toen ik hen een paar jaar geleden in New York aan het werk zag, dacht ik naar een pretentieloze show met greatest hits te trekken, maar ik werd getrakteerd op een kunstvoorstelling die van begin tot eind was geregisseerd door Es Devlin, bekend van operahuis La Scala in Milaan, maar evenzeer van spraakmakende tournees van Kanye West, Lady Gaga en Goldfrapp, die toevallig volgende week het 'voorprogramma' van de Pet Shop Boys voor hun rekening nemen op het Brussels Summer Festival.

Kunstgeschiedenis

"Debussy to a disco beat", zingt Tennant in 'Left to My Own Devices', alsof de doorsnee discipel van de top veertig een flauw idee heeft wie Claude Debussy is. Maar wie de carrière van de Pet Shop Boys kent, weet dat de frontman zelf allicht weinig moeite zou ondervinden om diens pagina op Wikipedia vol te schrijven.

Of die indruk krijg je althans, als je vol verbazing zit te kijken naar de spitsvondige, maar ook altijd geestige en exuberante wijze waarop ze er de kunstgeschiedenis doorjagen in extravagante popshows die het midden houden tussen kunst en kitsch.

Zeg van de Pet Shop Boys wat je wil: als het op popmuziek aankomt (en hoe die aan de man te brengen), hebben ze van niemand lessen te trekken. Integendeel: de meest toonaangevende popartiesten van vandaag hebben allemaal lessen getrokken van Neil Tennant en Chris Lowe.

De Pet Shop Boys staan op 15/8 op het Brussels Summer Festival. bsf.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234