Zondag 05/04/2020

West Coast versus East Coast, alweer

Hiphopgrootheden bestoken elkaar met hun muziek, elk op hun eigen streamingdienst. In de ene hoek: Dr. Dre op Apple Music, in de andere: Jay Z en zijn kliek artiesten op Tidal. West versus East Coast is weer helemaal terug, maar vandaag kunt u de grootste verliezer zijn.

Een verrassing was het niet. Toen Dr. Dre zijn eerste nieuwe album in zestien jaar aankondigde, zei hij er fijntjes bij dat Compton alleen via Apple te streamen zou zijn. Dre zit ongetwijfeld al langer op zijn album te broeden en de timing van de release lijkt geen toeval. Apple lanceerde eind juni zijn eigen streamingdienst, nadat het eerder al Beats, het bedrijf van Dr. Dre en Jimmy Iovine, had gekocht.

Aan de andere kant wil East Coast-rapper Jay Z zijn investering in de betalende streamingdienst Tidal doen renderen. Die dienst teert op exclusief materiaal. Jay Z heeft een select groepje artiesten bij elkaar gekregen dat er op regelmatige basis nummers en clips loslaat. Een videoclip van Calvin Harris, die nog nergens anders te zien is, de opname van een intiem optreden van Beyoncé of het nieuwe album van Lil Wayne: het is allemaal exclusief te beluisteren en te zien op Tidal. Voor een tijdje dan toch.

"Eigenlijk is dit niet nieuw", weet Olivier Maeterlinck van de Belgian Entertainment Association. "Vroeger mochten bepaalde radiozenders wekenlang een single exclusief uitzenden voordat die uitkwam in distributie." Die exclusives zijn maar wat belangrijk. Net zoals ze vroeger mensen naar je radiozender lokten, hebben muziekdiensten als Apple Music en Tidal ze nodig om gebruikers van hun dienst te overtuigen.

Abonnees, abonnees, abonnees

Vandaag gaat het voor de legendarische hiphopgrootheden Jay Z en Dr. Dre dan ook niet meer om het aantal verkochte platen - Dre schenkt de inkomsten van zijn album zelfs aan een goed doel - maar wel om hoeveel extra streamingabonnees ze ermee kunnen winnen. De legendarische vete tussen de West Coast (Dr. Dre) en de East Coast (Jay Z), waarbij artiesten elkaar in de jaren 90 verbaal en zelfs fysiek aanvielen, lijkt daarmee helemaal terug, al gaat het er vandaag niet meer zo gewelddadig aan toe. Tidal blijft steken op 770.000 betalende klanten, Apple Music heeft na iets meer dan een maand al 11 miljoen gebruikers, maar de vraag is hoeveel er na de proefperiode van drie maanden blijven hangen.

U bent misschien wel de grootste verliezer bij deze exclusieve deals. De muziekliefhebber wordt voor een uiterst ongemakkelijke situatie gezet. Als hij het nieuwe album van Dr. Dre wil horen, moet hij naar Apple gaan. Het nieuwe album van Prince, HITNRUN, staat volgende maand alleen op Tidal. The Beatles zijn dan weer nergens te streamen, maar alleen te koop via de iTunes Store.

"Er spelen op internationaal niveau heel grote commerciële overwegingen mee", legt Maeterlinck die grote verscheidenheid aan exclusieve deals uit. "In de downloadmarkt is het simpel: Apple is met iTunes afgetekend de grootste. Streaming is een geval apart: de markt is nog relatief nieuw en de spelers zijn nog volop marktaandeel aan het verwerven. De toekomst zal het uitwijzen. De afgetekende winnaars kennen we pas over een aantal jaar."

Naar Spotify, dat maar weinig exclusieve deals kan voorleggen en traditioneel geen artiesten in zijn management heeft, wordt dan al snel gekeken als het kneusje. Toch kan de Zweedse streamingdienst uiteindelijk als een van de winnaars uit de bus komen. Het bewijst met zijn 20 miljoen betalende en 55 miljoen gratis gebruikers dat het gratis gebruikers uiteindelijk voor muziek kan laten betalen. Alleen gaat dat voor artiesten als Prince of Taylor Swift, die met de muziekdienst braken, te traag. Nochtans zorgt dat gratismodel voor een aangenaam voordeel voor de hele muziekindustrie, zo blijkt uit onderzoek: wie Spotify gebruikt, stapt af van het illegaal downloaden.

Afweging

Nu artiesten steeds vaker exclusief materiaal uitbrengen op hun eigen muziekdienst, wordt illegaal downloaden dan weer niet de winnaar? "Voor dat ene album keren gebruikers misschien wel terug naar de illegaliteit", denkt Maeterlinck. "Dat is dan ook een belangrijke overweging die artiesten en labels die zich hiermee inlaten, moeten maken: is die exclusiviteit wel de meest verstandige beslissing?"

Dat gebruikers van streamingdiensten om die reden opnieuw de illegaliteit opzoeken, lijkt de verantwoordelijke voor de Belgische muziekindustrie overdreven. "Je krijgt toegang tot een hele catalogus van nummers en albums. Het is niet omdat je lievelingsradiozender opeens een bepaalde exclusieve song niet mag uitzenden, dat je daarom meteen van radiozender verandert."

Toch lijkt de muziekliefhebber de grote verliezer van de onderlinge verdeeldheid die streamingdiensten met hun exclusieve deals creëren. Welk signaal geeft de muziekindustrie als een Spotifygebruiker de muziekindustrie steunt door een betalend abonnement te nemen, en dan zijn favoriete artiest ziet vertrekken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234