Woensdag 20/11/2019

Werkplaatsen voor dans oogsten kritiek

Brussel

Van onze medewerkster

Clara van den Broek

Het opvallendst in de adviezen van de beoordelingscommissie voor dans is dat de commissie de aanzienlijke groei in het danslandschap tijdens de huidige subsidieperiode opneemt en honoreert. Zo maakt ze meteen ook gebruik van de belofte die de minister van Cultuur in zijn beleidsnota opnam: een verhoging van de middelen voor de danssector.

Van de twaalf organisaties die een aanvraag indienden, vraagt de commissie er acht te erkennen en te subsidiëren voor een totaal bedrag van 177 miljoen frank (tegenover 118,9 miljoen in de vorige subsidieronde). Onder die acht bevinden zich vier blijvers uit de vorige periode, drie gezelschappen en één werkplaats : Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker, Les Ballets C. de la B. van Alain Platel, Ultima Vez van Wim Vandekeybus, en Dans in Kortrijk. Vooral de drie gezelschappen krijgen een zeer lovende evaluatie.

Nog eens drie gezelschappen komen, tenminste wat de commissie betreft, in aanmerking voor structurele subsidie: Damaged Goods van Meg Stuart, Hush Hush Hush van Abdelaziz Sarrokh en Zoo van Thomas Hauert. Damaged Goods kreeg bij de vorige subsidieronde al een positief advies, maar viel uit de boot bij de definitieve bedeling door de toenmalige minister van Cultuur. Het gezelschap overleefde via projectsubsidies, wat tot gevolg had dat de projectsubsidiepot nog slechts gedeeltelijk beschikbaar was voor jonge projecten. De commissie wil nu die scheefgetrokken situatie uit de wereld helpen. Over het algemeen is de commissie overigens van oordeel dat voor gezelschappen met instapsubsidie beter met tweejarige periodes zou worden gewerkt.

Twee gezelschappen kregen een negatief advies: Aquilon van Karin Vyncke en Contrecoeur van Bert Van Gorp. Zij zouden wel nog in aanmerking komen voor projectsubsidies. Naast de zes gezelschappen kregen ook twee individuele choreografen 'uit het middenveld' een positief advies: Alexander Baervoets en Marc Vanrunxt, die hun productiestructuren willen bundelen, en Kunst/Werk van Patrick Sterckx. De commissie pleit voor een verdere uitbouw van de individuele ondersteuning van choreografen middels werkbeurzen, een idee dat ook al in de beleidsnota Cultuur van minister Anciaux werd gelanceerd.

Over de danswerkplaatsen is de commissie veel minder positief. Zowel Dans in Kortrijk als zijn Antwerpse tegenhanger De Beweeging kregen enkele weken geleden al een negatief preadvies. Voor Dans in Kortrijk herzag de commissie haar mening, hoewel ze daarbij als voorwaarde stelt dat ook de stad en de provincie in dit verband over de brug zouden komen. Voor De Beweeging blijft de beoordeling negatief. Over het algemeen vindt de commissie dat de danswerkplaatsen hun taak in Vlaanderen niet hebben vervuld: de vernieuwing van het danslandschap ging niet van hen uit, maar van de gezelschappen. Bijgevolg stelt ze de vraag of het bestaan van zulke werkplaatsen nog wel zin heeft. Te meer, zo redeneert de commissie, daar ook kunstencentra en culturele centra de laatste tijd steeds meer plaatsmaken voor onafhankelijke danskunstenaars.

Herbert Reymer, drijvende kracht achter De Beweeging, is het daar niet mee eens: "Kunstencentra hebben een veel bredere opdracht en kunnen bijgevolg niet zo gefocust werken als wij." Volgens Reymer is De Beweeging vooral het slachtoffer van de geïnstitutionaliseerde opdeling van de kunsten in verschillende disciplines. "Wij werken met kunstenaars die niet in één vakje te plaatsen zijn, maar het midden houden tussen choreografie, beeldende kunst, performance, enzovoort. Natuurlijk worden wij door de commissie voor dans dan ook niet (h)erkend. Wij richten ons bijgevolg tot de minister."

Volgens de commissie voor dans gaat de vernieuwing niet van de danswerkplaatsen uit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234