Zondag 18/04/2021

Binnenland

Werknemers Volvo Trucks getuigen: "Soms hielden we zelfs onze plas op"

Stakingspost bij de poort van Volvo Trucks Gent. ‘Dit signaal was nodig.’  Beeld Tim Dirven
Stakingspost bij de poort van Volvo Trucks Gent. ‘Dit signaal was nodig.’Beeld Tim Dirven

Bij Volvo Trucks in Gent, waar sinds dinsdag werd gestaakt door te hoge werkdruk, is een akkoord bereikt tussen de bonden en de directie. Zo zal er tijdelijk in een trager tempo mogen worden gewerkt. "We moesten de afgelopen jaren steeds meer vrachtwagens buitenpompen met steeds minder volk."

Vier dagen. Zo lang heeft de staking aan de Gentse fabriek van Volvo Trucks, waar vierduizend mensen werken, geduurd. Het komt neer op 744 vrachtwagens die daardoor niet van de band zijn gerold. Het personeel klaagde over de hoge werkdruk, de onderbezetting en het verouderd materieel. Terwijl donderdagavond nog een derde ontwerpakkoord door 68 procent van de arbeiders werd weggestemd, kreeg een vierde poging gisterenmiddag wel voldoende steun.

In de lentezon

Enkele uren daarvoor spraken verschillende vakbondsafgevaardigden en arbeiders al die verwachting uit. Zij stonden in de lentezon met enkele tientallen voor de fabriekspoort. “Maandag zal er gewerkt worden”, zegt gedelegeerde Erik De Vriendt (ABVV Metaal). “Maar dit signaal was nodig. Wij moesten de afgelopen jaren steeds meer trucks buitenpompen met steeds minder volk. Er moet zo efficiënt mogelijk gewerkt worden. Lean manufacturing noemen ze dat. Het werd zo druk dat we onze post niet kunnen verlaten om naar het toilet te gaan. We moeten dan hulp halen om even in te vallen. In de praktijk betekent het dat sommigen hun plas ophouden.”

Opmerkelijk genoeg viel er aan de piketten geen kwaad woord over de Zweedse eigenaars en bestuurders. Vooral Jens Holtinger, de general manager van de Europese truckafdeling, valt in de smaak. Hij schoof de afgelopen dagen aan bij de onderhandelingen en was in het verleden nog directeur van de Gentse vestiging. Samen met de andere topmanager Jan Ohlsson ontstond een akkoord waarin de directie voorstelt om de werkdruk te verminderen, een goede verlofregeling uit te werken en te investeren in bijvoorbeeld nieuwe vorkheftrucks. Ook zouden alle arbeiders een premie van 500 euro netto krijgen en zou de vicepresident van human resources worden overgeplaatst.

Aanvankelijk leek dit onvoldoende om het personeel te overtuigen, vooral omdat het vertrouwen zoek was. “We hebben jaren onder Zweeds management gewerkt en toen was het bedrijf echt aangenaam”, zegt een arbeider. “Maar sinds enkele jaren is er Franse inbreng: jonge managers die het verschil niet willen zien tussen de managementsdroom en de werkelijkheid van de fabriek. De Zweedse managers zijn zich bijna komen excuseren voor wat anderen hier hebben aangericht.”

Klachten vanuit de vakbonden zouden volgens verschillende afgevaardigden niet tot in Zweden zijn geraakt en werden ook niet aangepakt. Een deel van het personeel zou zich daardoor door niemand meer vertegenwoordigd voelen. Het wantrouwen sloeg volgens secretaris Els De Vos (ACV-CSC Metea) pas om nadat de Zweedse directeurs het personeel hadden toegesproken en er werd aangekondigd dat de bandsnelheid naar 90 procent zal worden gebracht totdat alle voorgestelde maatregelen geïmplementeerd zijn. Concreet betekent dit dat elke dag tien trucks minder van de band zullen rollen.

Op de lange baan

“Jens Holtinger begrijpt ons en dat wekt vertrouwen. We hebben verregaande vorderingen gemaakt. De Zweden waren ook geschrokken door wat ze hier zagen, omdat zij het stakingsconcept niet kennen. Zij begrijpen niet hoe het zover is kunnen komen. Maar grieven van syndicale delegaties werden gewoon op de lange baan geschoven, waardoor de directie ook het vertrouwen in de vakbond heeft geërodeerd. Het zal met dit akkoord niet allemaal vandaag op morgen zijn geregeld, maar van hieruit kunnen we wel voortbouwen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234