Vrijdag 17/09/2021

Design

Werken voor Wes Anderson en Pharrell Williams doe je zo

David Uzochukwu werkte voor Pharrell Williams. ‘Voor Rihanna of Frank Ocean laat ik alles vallen. Ik blijf nieuwsgierig naar hoe zelfs dat mensen van vlees en bloed zijn.’ Beeld RV - David Uzochukwu
David Uzochukwu werkte voor Pharrell Williams. ‘Voor Rihanna of Frank Ocean laat ik alles vallen. Ik blijf nieuwsgierig naar hoe zelfs dat mensen van vlees en bloed zijn.’Beeld RV - David Uzochukwu

Dat vedetten als Kendrick Lamar of Wes Anderson bakken talent hebben, wisten we al. Dat zij zich met de allerbeste mensen omringen, ook. Maar wie die creatievelingen juist zijn, blijft meestal in het duister. Festival ‘Us By Night’ gunt een blik op de machine achter de legende.

Een excentrieke meester. De ultieme cineast. Een mirakelkind. Het zijn maar enkele van de complimenten waarmee recensenten Wes Anderson ophemelden zodra Isle Of Dogs in de zalen kwam. Op het Filmfestival van Berlijn kreeg hij de prijs voor Beste regie, op Instagram verrees een handvol extra fanaccounts. Iedereen leek het eens: Wes Anderson is een genie, en deze film zijn al even briljant geesteskind.

Duizenden poppetjes

Slechts een enkeling liet zich uit over het gemillimeterde vakmanschap dat daar voor de rest achter schuilging. Want ja, de regie was goed. Maar alleen maar dankzij het vijfhonderdkoppige team animators, setbouwers en illustrators die als georkestreerde mieren Andersons fantasieën werkelijkheid maakten. De 200 handgemaakte sets, waarin duizenden poppetjes en objecten opereren. Of de 12.000 e-mails waarin elke kleur, elke beweging, elke afmeting bepaald werd.

We hebben het over de art direction van de film, en anders dan de regie was die niet in handen van Wes Anderson. Wel in die van Curt Enderle, een bescheiden Amerikaan wiens naam allerminst de likes doet rondvliegen, noch ooit zulke complimenten mocht opstrijken. Nochtans werkte hij 26 maanden lang intensief samen met Anderson, en is hij een van dé referenties in het stop-motionwereldje. “Weinig mensen realiseren zich wat er nodig is om dat allemaal te fabriceren en coördineren”, vertelt hij. “Ze zien gewoon een goede film van een getalenteerde regisseur.”

Enter het überhippe festival Us By Night, dat ernaar streeft ook mensen als Enderle een podium te bieden. Meer dan 50 creatievelingen van allerlei slag geven er een lezing, tussen de fluorescerende pingpongtafels, dj’s en eetkraampjes. Bij bijna allemaal prijken de prestigieuze namen in hun klantenbestand. “We denken altijd dat zulke projecten de verdienste zijn van één persoon, van een grote jongen in de spotlights”, vertelt oprichter Rizon Parein, zelf designer voor Nike en Apple. “Maar zij die alles effectief uitvoeren, de hands-on creatives, blijven in de schaduw. Nochtans hebben ze veel te vertellen en zijn ze heel toegankelijk. Onder hen zitten zo geen ego’s.”

Niet verbazend, want een ego is het allereerste dat je mag opbergen wanneer je met zo’n beroemdheid samenwerkt, zegt Enderle. Hoe groot iemands rol ook is in de machine, voor de buitenwereld blijf je een (bewust) gemystificeerde schakel. “Van meet af aan was het duidelijk dat dit een film van Wes zou worden, en niemand anders”, herinnert hij zich. “Bij vorige projecten kon ik nog mijn stempel drukken, hier beperkte dat zich tot het voorstellen van drie opties, zodat Wes zijn keuze kon maken.”

Om dat complete zeggenschap te bewaren, hanteerde Anderson bovendien een paradoxale methode: slechts een handvol keer verscheen hij zelf op de set. In plaats daarvan bestookte hij Enderle met tot wel 50 mailtjes per dag. “Zo depersonaliseert hij alles: hij zegt niet ‘nee’ tegen jou, maar dat object. Gelukkig had ik al wel wat verhalen over zijn werkwijze gehoord, dus nam ik het allemaal niet persoonlijk”, vertelt hij voorzichtig. “Ik vind het niet erg om achter de schermen te staan of thuis te blijven bij persreizen. Mijn voldoening haal ik uit het bouwen van dingen die me nooit werden voorgedaan. En het samenbrengen van zoveel handen, dát maakt me trots.”

Clips en visuals

Wes Anderson is dan wel een geval apart, hij is zeker niet de enige wiens universum zorgvuldig wordt gecreëerd door zulke visionaire werkpaardjes. Ook in de muziekindustrie worden sterke artiesten ondersteund door al even sterk artwork. Een blik op de affiche van ‘Us By Night’ spreekt boekdelen: op allerlei manieren droegen designers bij aan de identiteit van onze muzikale helden. Zo komt Jonas Lindstroem iets vertellen over zijn samenwerking met Kendrick Lamar – diens clip ‘Element’ werd massaal ontvangen als een ijzersterk statement van de rapper, maar ontstond in de geest van Lindstroem. Schilderes Shantell Martin legde zich dan weer toe op het upgraden van de optredens van artiesten als Lamar, door ze te voorzien van flitsende visuals.

Maar de opvallendste in dat rijtje is de 19-jarige fotograaf David Uzochukwu, die al FKA twigs, Pharell Williams en Benjamin Clementine voor zijn lens had. Al is dat nog oneerbiedig uitgedrukt: zeker bij FKA twigs boetseerde hij in de eerste plaats mee haar imago. “Ze had al een strakke, bijna demonische stijl, precies waar ik ook van hou”, vertelt de piepjonge, maar tegelijk ongelooflijk mature Brusselaar. Met FKA twigs is hij intussen echte vriendjes. “Zeker bij de shoot voor Nike (de iconische beelden van twigs zouden wekenlang de Londense metrostations domineren, EVL) was mijn vrijheid groot. Het hielp dat ik al fan was van haar muziek. Er moet synergie zijn.”

Toch is dat niet altijd evident. Heel wat megasterren hebben al een volledig uitgekiende visie van hoe hun wereldje eruit moet zien, en dan is het aan de fotograaf om die tot in het laatste detail door te voeren. Zo iemand is Pharrell Williams. “Hij is in de eerste plaats een merk. Hij weet perfect wie hij is, hoe hij zich wil presenteren. Hem fotograferen betekent alles stileren tot in de abstractie – het wordt bijna fictie.” Je zou dat fake kunnen noemen, maar toch blijft het voor Uzochukwu een eer om iemands wereld zo te incorporeren. “Als ik dan toch iets nieuws of kwetsbaars kan vastleggen, is de uitdaging voor mij geslaagd. Al blijf ik ook persoonlijk werk maken. Bij commerciële opdrachten wegen veel stemmen door. Soms frustreert dat.”

Intimiteit

Het leven is al bij al niet simpel in de schaduw. Hoe groot je ook bent in je vak, Het Talent is altijd groter, gewilder, belangrijker. Het werkritme ligt hoog, de credits laag. Toch zouden zowel Enderle als Uzochukwu zo weer in zee gaan met de sterren in hun zonlicht. “Een jaar geleden zei ik ‘Nooit meer!’, want het was te hard”, zegt Enderle. “Maar meer dan 50 procent van de crew van Fantastic Mr. Fox is teruggekeerd. Zelfs wie onder zware stress stond. Omdat ze geloofden in de film, en er deel van wilden uitmaken.”

Ook Uzochukwu heeft nog namen op zijn verlanglijstje. “Voor Rihanna of Frank Ocean laat ik alles vallen. Ik blijf nieuwsgierig naar hoe zelfs dat mensen van vlees en bloed zijn. Het is een cliché, maar die intimiteit drijft me.”

Us By Night, 22-24/11 in Antwerpen. www.usbynight.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234