Maandag 20/01/2020

'Werf van de eeuw' van start zonder verwachte chaos

'Drukte? Welke drukte?' De oudere dame kijkt vanuit haar appartementje op de vijfde verdieping uit op het kruispunt Reep-Keizer Karelstraat. Eén blik uit het raam zegt genoeg: van de lang aangekondigde verkeersellende in de Gentse binnenstad door de werken aan de Nieuwbrug was gisterenochtend hoegenaamd geen sprake.

Door Cathy Galle / Foto Jonas Lampens

Het Gentse stadsbestuur wil de komende jaren de Nederschelde weer openleggen. Die loopt net onder het bewuste kruispunt. Om dat te kunnen verwezenlijken zijn er drie bruggen gepland. De Wijnaardbrug verbindt de Reep met het Bisdomplein. De bouw ervan begon in maart. Tussen de Veer- en Nieuwbrugkaai moet de Bavobrug komen, maar dat dossier heeft al heel wat vertraging opgelopen.

De belangrijkste brug is echter de Nieuwbrug, daarover moet het verkeer van de Keizer Karelstraat naar de Sint-Jacobsnieuwstraat rijden en terug. Tijdens de bouw van de brug gaat die verkeersas, veruit de belangrijkste om van en naar het stadscentrum te rijden, een jaar lang dicht.

Edith Van den Steenen (71) woont al haar hele leven in deze buurt. Ze heeft toch wat gemengde gevoelens bij de geplande werken. "Natuurlijk ben ik blij dat ik straks zal uitkijken op water in plaats van op een drukke doorgangsweg en lelijke parkeerplaatsen. Alleen vind ik het verschrikkelijk dat ze nu al die moeite moeten doen. Ik herinner me nog goed dat hier vroeger water was. In de jaren zestig hebben ze hier alles dichtgegooid. Voor koning auto, zoals dat dan heet. En nu draaien ze de klok terug."

Er springen zelfs tranen in haar ogen als ze terugdenkt aan hoe het toen was. "Water in een stad is altijd iets speciaals. Het zorgt voor een rustpunt en oefent een aantrekkingskracht uit, vooral op jonge mensen."

Dan volgen verhalen over hoe ze als jong meisje vaak rondhing aan het water, hoe ze na school meestal nog eventjes stond te praten met haar vriendinnetjes tegen de mooie ijzeren reling en hoe ze haar eerste vriendje kuste langs het water. "Het was er zo schoon. Langs het water stonden nog van die kleine stijlvolle huisjes. Na het dichtgooien van de Nederschelde zijn ook die tegen de vlakte gegooid."

Het dichtmaken van de Nederschelde was ongeveer de stomste beslissing die een Gents stadsbestuur ooit nam, vindt mevrouw Van den Steenen. "Hadden ze nooit mogen doen", klinkt het driftig. "We hebben er toen nog tegen geprotesteerd. Maar het mocht niet baten. Het was een trend die je in veel steden zag: alles moest wijken voor de auto. Hoe meer auto's in een stad, hoe beter die er van werd, dacht men toen. Raar hoe de tijden kunnen veranderen."

Ondertussen zijn mensen van de technische dienst met de voorbereidende werken begonnen. Om 9 uur stipt. Zoals aangekondigd. Het plaatsen van de signalisatie alleen al duurde de hele ochtend. De verwachte verkeerschaos bleef 's ochtends overigens uit. "Toen ik mijn rolluik optrok, schrok ik wel een beetje", zegt Van den Steenen. "Ik had chaos verwacht, maar ik heb het hier nog nooit zo rustig geweten."

Ook de politiemensen, die massaal aanwezig zijn om alles in goeie banen te leiden, reageren verwonderd. "We hadden toch wel enige problemen verwacht, maar blijkbaar hebben de waarschuwingen naar de bevolking toch gewerkt", stelt een man met fluorescerend vestje aan met daarop 'gemachtigd opzichter'. "Als je blijft zeggen dat ze beter wegblijven, dan blijven ze ook weg. Misschien is dat de komende dagen wel anders. Dat moeten we nog afwachten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234