Vrijdag 02/12/2022

Wereldpers hard voor Lance: "Een wraakzuchtig en omkoopbaar wezen"

null Beeld GETTY
Beeld GETTY

Lance Armstrong is van zijn voetstuk gevallen, al probeert hij wel nog de schijn op te houden door (opnieuw) te ontkennen. De media ziet daar doorheen en nagelt 'The Boss' aan de schandpaal. Een overzicht.

Dimitri Eeckhaut

De New York Times schrijft dat Armstrong in al zijn gloriejaren "een held op twee wielen was, een kankeroverwinnaar die bezig was aan de vestiging van de status van misschien wel de meest dominante fietser in de geschiedenis. Maar het bewijs dat het antidopingagentschap gisteren publiceerde, schetsen een beeld van Armstrong als een beruchte valsspeler, een brutale leugenaar en een pestkop, die anderen er toe aanzette samen met hem vals te spelen zodat hij kon slagen."

David Epstein, van Sports Illustrated: "Armstrong wordt afgeschilderd als een soort dopingpionier die manieren en tactieken wist te vinden om te verstoppen en te ontwijken, eerder dan zomaar een lid van een peloton vol dopinggebruikers tegen wil en dank."

null Beeld EPA
Beeld EPA
null Beeld EPA
Beeld EPA

De Amerikaanse sportzender ESPN: "Het woord 'vermeend' zou niet meer gebruikt moeten worden bij elke beschrijving van de manier waarop doping de wielercarrière van Armstrong mogelijk heeft gemaakt. In de afgelopen 15 jaar was geen discussie of verhaal over Armstrong compleet zonder die beladen term. Beschuldigingen van dopinggebruik gleden van hem af, kwamen tot niets, werden verdacht verklaard en door hem zelf afgewezen. Toch namen ze in aantal toe, en bleven ze hem achtervolgen als aan elkaar gebonden blikken aan de achterbumper van een luxeauto. (...) Na vandaag wil iedereen die niet overtuigd is (van Armstrongs dopinggebruik, red.) het gewoon niet weten."

Cyclingnews.com: "Het is moeilijk om de renners die omschreven worden in de USADA-rapporten te herkennen in de renners die nu voorvechters zeggen te zijn van een nieuwe, schone manier van wielrennen: renners van Garmin-Sharp als Christian Vande Velde, Tom Danielson en teammanager Jonathan Vaughters, Michael Barry van Sky en de rechterhand van Armstrong, George Hincapie, die beweert dat hij clean was in 2006, voordat hij het antidopingbastion van HTC-Highroad beklom. Allemaal zijn ze bezweken aan dopinggebruik, allemaal deelden ze hun drugs of moedigden elkaar aan om doping te gebruiken."

null Beeld EPA
Beeld EPA

The Washington Post: "Het meer dan duizend pagina's tellende dossier portretteert Armstrong als een serievalsspeler en een wraakzuchtig en omkoopbaar menselijk wezen. (...) Maar ondanks het gewicht van het rapport, bevat het geen onaantastbaar bewijs van een positieve dopingtest. En dat is altijd de verdediging van Armstrong geweest, in alle beschuldigingen: dat hij nooit positief op doping is getest."

Matt Seaton, van The Guardian: "Uit het rapport rijst een volledig beeld van een wetenschappelijk ontwikkeld, gepland en beheerd dopingprogramma met Lance Armstrong in het midden als voornaamste begunstigde. De stilte in het profpeloton is verbazingwekkend, bij het aanzien van de complete omvang van het programma, de Omerta, de zwijgcode, zoals Tygart (de baas van het Amerikaanse anti-dopingbureau, red.) het noemt. Hij heeft de internationale wielerunie UCI opgeroepen een waarheids- en verzoeningsprocedure op te starten, om doping voor eens en voor altijd uit de sport te bannen. Nu zou een goed moment zijn voor de UCI om eindelijk actie te ondernemen."

null Beeld GETTY
Beeld GETTY
null Beeld AFP
Beeld AFP

Fox Sports: "USADA heeft alles bij elkaar een rapport gepubliceerd dat het meest gedetailleerde en onverschrokken beeld geeft tot nu toe van Armstrong als een man die dag na dag, week na week, jaar na jaar financieel, emotioneel en fysiek kosten noch moeite spaarde om de zeven Tour de France-titels te behalen die het USADA van hem heeft afgenomen. Het rapport presenteert een werkelijkheid waarin doping en winnen hand in hand gingen in het wielrennen, en dat Armstrong het ijkpunt was van een grote operatie van ploegen die het best waren in dopinggebruik zonder ze daarbij werden gepakt."

null Beeld EPA
Beeld EPA

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234