Donderdag 24/09/2020

wereldmuziek u Tony Allen te gast bij Vooruit Geluid

Tony Allen gaf de afrobeat mee vorm aan de zijde van Fela Kuti. Vanuit Europa fuseert hij 'zijn' afrobeat nu met funk, rock en hiphop

Vier drummers in één

Gent

Van onze medewerkster

Annelies De Waele

Muzikant en songschrijver Tony Allen maakte naam en faam als drummer bij Fela Kuti en als grondlegger van de afrobeat. Obatala, het gelegenheidscombo van percussionist Kobe Proesmans, nodigde hem uit voor een paar concerten in ons land.

Proesmans (Zita Zwoon, Gabriel Rios, El Tattoo del Tigre), zopas genomineerd voor een Zamu-award als beste muzikant, noemt Obatala zijn nevenproject. Minstens één keer per jaar nodigt die losse groep een centrale gast uit voor enkele optredens. Tony Allen stond van bij het begin op het verlanglijstje, maar om budgettaire redenen kon het totnogtoe niet.

Tony Allen (°1940, Lagos, Nigeria) leerde drummen toen hij achttien was en als radiotechnicus werkte. Als drummer wilde hij zijn eigen stijl ontwikkelen. "Het was dé manier om de groten te verslaan." Vooral die eigen stijl maakte hem gewild. "Ik speel drums met mijn armen en benen, niet met mijn lichaam", zei hij bij het verschijnen van de compilatie-cd Eager Hands and Restless Feet (2002).

Allen begon met Fela Kuti jazz te spelen in 1964 en werd legendarisch toen hij samen met Fela in die jaren zestig de band Africa 70 uit de grond stampte. Allen was niet enkel de meesterdrummer van African 70, maar ook een soort 'muzikale directeur'.

De twee bleven hun sound ontwikkelen: in 1969 ging Allen met Fela naar de VS en ontmoette daar absolute topmuzikanten. Op die manier werd hij zowat de belangrijkste grondlegger van de afrobeat, een broeierige mix van Afrikaanse rootsmuziek en westerse jazz en funk. Naar verluidt waren er vier drummers nodig om hem te vervangen, toen Allen in 1979 Kuti's band verliet.

Alleen al in Afrika verkocht Fela Kuti miljoenen albums, maar het succes had ook een bitter kantje. In de ogen van de Nigeriaanse regering waren de politieke en maatschappijkritische teksten te gevaarlijk. In 1974 belandde de hele groep zelfs een paar dagen in de cel. Met Africa 70 maakte Allen platen als Gentleman (1973), Confusion (1975) en het zwaar beladen Zombie (1977). De meeste van de vinylalbums van Kuti staan nu op cd. Later richtte Allen de band The Mighty Irokos op, die vooral van cluboptredens leefde.

In 1984 immigreerde Allen naar Europa, waar hij samenwerkte met topmuzikanten als Manu Dibango, Ray Lema en Roy Ayers. Zijn eerste soloalbum volgde nog dat jaar: N.E.P.A. (Never Expect Power Always). Vijf jaar later volgde een Franse opname, Afrobeat Express.

Sinds 1999 maakte hij nog drie soloalbums, waarvan het laatste Home Cooking (2003) heet. Met die albums wil hij vooral de boodschap geven dat je je werk met liefde moet doen. Zoals altijd gaat Allen daarbij muzikaal op zoek naar een fusion van 'zijn' afrobeat en moderne muziek à la funk, rock, hiphop. "Als de afrobeat wil blijven boeien, moet die altijd vernieuwd worden." In elk geval horen de drie optredens van Obatala en Allen in ons land thuis in de categorie 'hoogst onvoorspelbaar'.

Obatala en Tony Allen, vanavond in de AB, Brussel, www.abconcerts.be, morgen in de Vooruit, Gent, www.vooruit.be en overmorgen in het Zuiderpershuis, Antwerpen, www.zuiderpershuis.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234