Maandag 26/07/2021

Wenen valt voor Brusselse operaproductie

opera

'la calisto' van de munt op de wiener festwochen

Wenen

Van onze medewerker

Stephan Moens

Er kan geen twijfel over bestaan: Wenen is nog altijd, ondanks Haider en wat daarrond hangt, een artistieke place to be. Het nieuwe Museumsquartier, de nieuwe Albertina: het zijn onmiddellijk aantrekkingspolen geworden voor al wie op kunst uit is - en dat zijn er in Wenen nog altijd meer dan elders. De diefstal van het beroemde zoutvat van Benvenuto Cellini (DM 13/5) uit het Kunsthistorisch Museum is hier dagenlang enkele pagina's in de kranten waard.

Nog meer aantrekkingskracht oefent Wenen tijdens de Wiener Festwochen uit. Al sinds jaren is dat festival, dat geleid wordt door theatermaker Luc Bondy, een ontmoetingsplaats voor theater-, muziek- en dansmensen uit de hele wereld. Daar heeft het feit dat de Oostenrijkse staatssecretaris voor cultuur en ex-theateracteur Franz Morak midden tijdens het festival de federale subsidies schrapte, weinig invloed op. Bondy noemde dat een "cultuuroorlog", wat door Morak prompt als "belediging" werd ervaren, waardoor het hek van de dam was. Oostenrijk heeft een traditie van dit soort polemieken.

Vlaanderen en omgeving zijn er overigens ook altijd prominent aanwezig, vroeger vooral met dans - Anne Teresa De Keersmaeker was een graag geziene gast -, nu ook met theater. Dit jaar speelt de Onderneming er The Notebook/The Proof en Tg STAN 2 Antigone, maar ook Jan Ritsema's enscenering van Wittgenstein Incorporated van Peter Verburgt en de Zwanenmeer-productie van ZT Hollandia zijn er te zien. En de inmiddels tot cultstatus verheven La Calisto van Cavalli, een al wat oudere Munt-productie, bewerkt en gedirigeerd door René Jacobs en geënsceneerd door de inmiddels overleden Herbert Wernicke.

Die voorstelling is na tien jaar verrassend weinig verouderd. Het decor, dat in een kubusvormige doos de sterrenhemel weergeeft maar tegelijkertijd ook de theatermachinerie zichtbaar maakt, blijft een wonder van illusie en verbeelding. De overige, muzikale en scenische, conceptie blijft haar problemen hebben (ze heeft met name weinig te maken met de originele geest van de opera), maar ze blijft (misschien wel daardoor) erg aantrekkelijk voor een modern publiek. Dat publiek heeft meer affiniteit met de snelle komische effecten dan met de subtielere differentiëring tussen komiek en sentiment die de opera in zijn originele vorm biedt. Het lacht liever met bezemstelenseks en weent bij een pathetische Pierrot dan mee te leven met de reële seksuele frustratie van Juno of de dito verwarring van Calisto.

In elk geval neemt het massaal opgekomen, en berucht kritische, Weense premièrepubliek de voorstelling enthousiast op, wat verwonderlijk is gezien de lang niet in alle opzichten ideale zangersbezetting - eigenlijk zijn alleen de Calisto van Cinzia Forte en in iets mindere mate de Diana van Malena Ernman en de Endimione van Graham Pushee vocaal toereikend. Maar René Jacobs kan na zijn Festwochen-debuut op beide oren slapen: hij zal in de komende jaren de vaste leverancier voor barokopera's worden voor de Wiener Festwochen, te beginnen met de, eveneens met de Munt gecoproduceerde, Eliogabalo van dezelfde Cavalli.

Vlaanderen prominent aanwezig op de Festwochen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234