Woensdag 22/09/2021

Welkom in de wondere wereld van het HISK

Het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) in Gent houdt opendeurdag. Maar liefst 23 internationale studenten stellen ook vandaag nog hun atelier open voor publiek.

Het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) is gevestigd in de voormalige Leopoldkazerne in Gent. Een indrukwekkende locatie, waar de ateliers verdeeld zijn over lange gangen. Twee jaar lang biedt het HISK jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland een eigen atelier aan, waarmee ze mogen doen wat ze willen. Daarnaast komen er geregeld gastdocenten op bezoek om met de kunstenaars te praten.

Dat het HISK een kwaliteitsgarantie is, bewijst het indrukwekkende lijstje laureaten van de afgelopen jaren: Rinus Van de Velde, Nicolas Provost, Kris Verdonck, Koen van den Broek. Ook deze nieuwe generatie, die afgelopen weekend en vandaag zijn studios openstelt, levert sterk werk af.

Artistiek directeur van het HISK Oscar van den Boogaard: "Dit is een gesloten instituut, waar de studenten in alle rust kunnen werken. Maar anderzijds is het extra krachtig als we de ateliers soms wel openstellen voor publiek. Daarna gaan de deuren weer onverbiddelijk dicht en wordt deze kazerne een geheimzinnige plek waar kunst ontstaat."

Sommige studenten hebben ter gelegenheid van de Open Studios hun ruimte omgebouwd tot een heuse tentoonstelling. Anderen doen niet meer dan de deur openen en hun atelier tonen zoals het is. Zo gunnen ze ons een inkijk in hun artistieke praktijk. Het is allebei erg interessant.

De Nederlandse Conny Kuilboer maakte een expo, maar achteraan zie je nog een rek staan vol materiaal. Het is een goedgevulde ruimte vol kleurige objecten. Haar inspiratie put ze dan ook deels uit haar kindertijd. "Ik ben geïnteresseerd in de perceptie van tijd en hoe je die anders ervaart in verschillende periodes in je leven", zegt ze. En dat is te merken aan de werken die ze maakt. Er zijn een aantal grote knuffeldieren uit gekleurd vilt te zien die doen denken aan Mike Kelley: een onthoofde giraffe of een sip kijkende Pink Panther. Elders in de mooie, grote ruimte hangt een houten lat tegen de muur met een aantal voorwerpen op die ook verwijzen naar de kindertijd: een kleine wereldbol waar een mini papieren vliegtuigje boven vliegt, een minitelescoop, een speelgoedpaardje.

Kuilboers volle en kleurige atelier contrasteert met dat van Meggy Rustamova. De jonge kunstenares won onlangs de ARTE-prijs bij de Canvascollectie met haar prachtige video M.A.M. (My Assyrian Mother). Ook hier toont ze één videowerk waarin haar eigen moeder de hoofdrol speelt. In How My Mother Met Her Brother toont Rustamova hoe haar moeder ontdekt dat ze vermoedelijk een broer heeft. Samen gaan ze de man opzoeken in Griekenland. Beelden van de moeder die in België aan een tafel zit, worden in een slimme montage afgewisseld met shots van het bezoek in Griekenland. Wanneer Rustamova's moeder emotioneel wordt, vraagt ze haar dochter te stoppen met filmen omdat ze het te sentimenteel vindt. Maar de jonge kunstenares gaat door. Het resultaat is een erg intiem en bijzonder portret van haar moeder. "Het is inderdaad een heel persoonlijke film", zegt Rustamova. "Mijn moeder ziet het als een waargebeurd verhaal, maar omdat we niet kunnen bewijzen dat het echt haar broer is, zie ik het als fictie. We weten het zelf niet. Die onzekerheid maakte dat ik dit moest vertellen."

Een ander fascinerend atelier is dat van de Amerikaanse Rebecca Armstrong. Daar zijn heel verschillende dingen te zien, die een idee geven van haar artistieke zoektocht. Op houten constructies staan fragiele werkjes van glasplaten. Daarnaast toont ze ook een foto en een video van brandende stoelen, met in het midden van de studio een zwartgeblakerde stoel. En op een andere video zien we een kleurige dode vogel op een wit laken. Twee handen in witte handschoenen lijken de ingewanden van het dier weg te halen. Ook de Duitser Daniël Rödiger toont een aantal intrigerende installaties. Zijn werk lijkt semi-wetenschappelijk, met een combinatie van labo-instrumenten en dagdagelijkse objecten: op een tafel staat een zaag met ernaast een stokbrood, de kruimels als zagemeel. Daarnaast staat een vergrootglas gericht op een bord. Verder liggen er op de tafel nog een proefbuis en een brik chocolademelk.

"Deze generatie is moeilijk te typeren", zegt HISK-gastdocent en curator van hedendaagse kunst Roel Arkesteijn. "Wat opviel bij de schrijfsessies die ik met hen gehouden heb, is dat ze allemaal erg eclectisch en ambivalent werken. Ze proberen vloeibaar en ongrijpbaar te zijn. Ze willen zichzelf niet vastpinnen op één specifieke uitspraak."

"Willen ze zich niet vastpinnen of willen ze zich door anderen niet laten vastpinnen?", reageert Van den Boogaard. "Misschien wil de huidige kunstenaar zich gewoon ontdoen van het hokjesdenken. Hij wil geen etiket opgeplakt krijgen."

Open Studios HISK, vandaag van 14 tot 20 uur. www.hisk.edu

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234