Donderdag 13/05/2021

Welke tentoonstellingen brengt 2010?

Ensor in Oostende, Brussel en Gent

In 2010 wordt de 150ste geboortedag van de Belgische schilder James Ensor (1860-1949) uitvoerig gevierd. Na de grote tentoonstellingen vorig jaar in New York en Parijs, en de Goya Redon Ensor-expositie in Antwerpen, wordt de meester nu in zijn geboortestad Oostende in de bloemetjes gezet. Op 13 februari opent in Mu.ZEEBij Ensor op bezoek, een bijzondere expo die voor het eerst de beeldende kunstenaars, schrijvers en cineasten samenbrengt die Ensor thuis in zijn blauwe salon kwamen bezoeken. Er zal onder meer werk van Kandinsky, Vuillard, Nolde en Permeke te zien zijn.Op 16 oktober opent in het Museum voor Schone Kunsten in Gent Ensor en de hedendaagse kunst. Het werk van Ensor wordt gekoppeld aan dat van hedendaagse kunstenaars. De tentoonstelling start in 1949, sterfjaar van Ensor en het begin van Cobra, en eindigt in het heden. Welke hedendaagse kunstenaars hebben zich door Ensor laten inspireren en welke aspecten van Ensors oeuvre spelen een cruciale rol in hun werk? Met Pierre Alechinsky, Jean Dubuffet, Philip Guston, Cy Twombly, Guillaume Bijl, Louise Bourgeois, Paul McCarthy en de Chapman brothers.Nog in oktober werpt Bozar in Brussel samen met de Vlaamse Kunstcollectie een blik op het oeuvre van Ensor, de wegbereider van de moderne kunst. Ensor was een geniale, uiterst productieve kunstenaar en een complexe persoonlijkheid. Hij was een geestverwant van Bruegel en Bosch, gefascineerd door het licht en de dood.

Felix Gonzales-Torres in Brussel

Kunstencentrum Wiels brengt de première van een grote retrospectieve van Felix Gonzalez-Torres: Specific Objects without Specific Form. Deze Amerikaanse kunstenaar, geboren in 1957 op Cuba en in 1996 op 39-jarige leeftijd overleden, is een van de invloedrijkste kunstenaars van zijn generatie. Hij installeerde zich begin jaren tachtig in New York, waar hij kunst studeerde en zijn praktijk als kunstenaar begon voor hij vroegtijdig aan aids stierf. Zijn werk kan worden gezien als een kritische relatie met conceptuele kunst en minimalisme, en combineert politiek activisme en emotionele affectiviteit in tekeningen, sculpturen en installaties. Hij gebruikt vaak dagelijkse voorwerpen als vertrekpunt: horloges, spiegels, lampen. Zijn werk is persoonlijk, intiem en kwetsbaar. Opening op 16 januari.

Carl De Keyzer in Antwerpen

Wat is er over van de Belgische kolonie in het Congo van vandaag? Aan de hand van die vraag - en een toeristische gids uit 1950 - trok de gerenommeerde Belgische fotograaf Carl De Keyzer de voorbije zes jaar in totaal acht maanden lang door het Afrikaanse land. Het resultaat is Congo (belge), een boek en vanaf 21 januari ook een tentoonstelling in het Antwerpse Fotomuseum.In een reisgids uit 1950 wordt Congo voorgesteld als een ‘groot Frankrijk’, makkelijk te bereizen voor de toerist en volgepoot met hotels en zwembaden. “Vijftig jaar later blijft van dat ‘groot Frankrijk’ weinig over”, aldus De Keyzer in deze krant (DM 4/12). Hij trof vooral ruïnes aan.

El Greco in Brussel

De Grieks-Spaanse schilder El Greco, eigenlijk Domenikos Theotokopoulos, raakte na zijn dood in 1614 in de vergetelheid. Tot kunsthistoricus Manuel Bartolomé Cossío in 1908 met een monografie van formaat El Greco weer op de kaart zette. In 1910 kreeg El Greco een eigen museum in Toledo en de reputatie van de schilder nam een hoge vlucht. Door zijn modern kleurgebruik, uitgerekte figuren en dynamische expressiviteit wordt El Greco beschouwd als een voorloper van de expressionisten en zou zijn werk ook Delacroix, Manet, Cézanne en Picasso hebben beïnvloed.Behalve een reconstructie van het aandeel van de hoofdfiguren in deze spectaculaire herontdekking biedt de tentoonstelling in Bozar Brussel vanaf 4 februari een overzicht van El Greco’s artistieke evolutie aan de hand van markante schilderijen.

‘Symbolisme in België’ in Brussel

Vanaf 26 maart wordt in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel de evolutie geschetst van het symbolisme vanaf de romantische schilderkunst tot aan het einde van de negentiende eeuw. Centraal staan de nauwe band tussen poëzie en beeldende kunst en de voorliefde voor het totaalkunstwerk, het Gesamtkunstwerk. Behalve beroemde kunstenaars als Fernand Khnopff, Félicien Rops en Jean Delville is er ook werk te zien van minder bekende kunstenaars die sterk hebben bijgedragen aan de geest van het fin de siècle. Brussel speelde daarbij als hoofdstad een belangrijke rol.

Lucian Freud in Parijs

Vijftig werken van groot formaat aangevuld met grafisch werk en foto’s die in het atelier zijn genomen. De vermaarde Britse schilder Lucian Freud (88) krijgt vanaf 10 maart een ruim overzicht in het Parijse Centre Pompidou, dat vooral het thema van het atelier verkent. Het atelier is nu eenmaal de afgesloten wereld waar alles zich voor Freud afspeelt.De schilder heeft een bijna obsessionele en minutieuze aandacht voor het portret en het naakt. Freud wil dat verf vlees wordt.Er worden in Parijs ook twee films getoond, waarin Freud in zijn Londense atelier geobserveerd wordt.

Francis Alÿs in Londen

De Belgisch-Mexicaanse kunstenaar Francis Alÿs krijgt vanaf 15 juni een groot retrospectief in het Londense museum Tate Modern. De expo komt in oktober naar Wiels in Brussel en reist nog later door naar het Museum of Modern Art MoMA in New York.Francis Alÿs (°1959) werd in Antwerpen geboren als Francis De Smedt, maar woont en werkt al meer dan twintig jaar in Mexico-stad. In die jaren heeft Alÿs een apart oeuvre uitgebouwd. De vele wandelingen en observaties die hij in Mexico-stad maakt, vormen de kern van zijn oeuvre. Gebaseerd op de dagelijkse rituelen van de Mexicaanse straatventers die hun waren af- en aanslepen, duwde hij een blok ijs door de straten tot het na negen uur helemaal gesmolten was. Om aan de kaak te stellen hoe weinig de lokale politie zich om het toenemende geweld bekommerde, wandelde Alÿs met een geladen geweer door de straten van de hoofdstad tot hij ingerekend werd. Daar maakte hij een video van.

Matisse tot Malevich in Amsterdam

De Hermitage in Sint-Petersburg bezit een van de beste collecties Franse schilderkunst uit het einde van de negentiende en begin van de twintigste eeuw. Dit deel van de collectie bevat honderden meesterwerken van kunstenaars die als pioniers van het modernisme kunnen worden beschouwd, onder meer Matisse, Van Dongen, De Vlaminck, Derain en Picasso. In de tentoonstelling Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage, die op 6 maart opent in de Hermitage Amsterdam, is er ruime aandacht voor de manier waarop de kunstenaars aan deze revolutionaire vernieuwing in de kunst deelnamen. De oorsprong van de collectie van de Hermitage lag bij de beroemde Russische verzamelaars Morozov en Sjtsjoekin.

Van Eyck tot Dürer in Brugge

In het Groeningemuseum opent op 29 oktober een prestigieuze tentoonstelling over de invloed van de Vlaamse Primitieven op de kunstenaars van Centraal-Europa. Een aantal generaties lang beïnvloedde de Vlaamse kunst artistiek Europa. Die invloed hoeft niet onder te doen voor de vernieuwingen van de Italiaanse renaissance.In Van Eyck tot Dürer worden de relaties tussen de lage landen en het midden van Europa in de periode 1420-1520 verkend. Anders dan in 2002 en 2005 - waar met Jan Van Eyck en het Zuiden en Memling en het Portret de schilderkunst centraal stond - zullen nu andere kunstvormen evenzeer aan bod komen: sculpturen, miniaturen, tekenkunst en grafiek. Daarvoor worden belangrijke bruiklenen uit buitenlandse musea naar Brugge gehaald.

Jan Vanriet in Antwerpen

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen sluit begin 2011 de deuren voor een ingrijpende renovatie en uitbreiding. Het museum heeft schilder Jan Vanriet (61) gevraagd om als afsluitende tentoonstelling een ambitieus parcours uit te zetten in de collectie oude en moderne meesters.Vanriet maakt uit zijn eigen thematische reeksen een keuze van meer dan honderdvijftig werken, hoofdzakelijk schilderijen. Die brengt hij samen met werken uit de museumverzameling en het -depot, die inhoudelijk of stilistisch verwant zijn. Vanriet is dus schilder en tegelijk curator.Vanriets oeuvre combineert een veelheid aan thema’s (ideologieën, verdrukking van het individu, geweld, oorlog) met uiteenlopende stijlkenmerken (figuratief, abstract, minimalistisch). De museumcollectie zal door de symbiose met de schilderijen van Vanriet een indrukwekkend hedendaags verhaal vertellen over het menselijk tekort.De tentoonstelling met als titel Closing Time loopt vanaf 24 april.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234