Vrijdag 29/05/2020

Weldra nieuwe Boon-verfilming

Als alles verloopt zoals gepland, begint regisseur Luc Pien, die in '96 met La Sicilia zijn bioscoopdebuut maakte, eind april (en waarschijnlijk in Aalst) met de opnamen van zijn tweede langspeelfilm, namelijk Vergeten Straat, naar het gelijknamige boek van Louis Paul Boon uit 1944, waarin de op- en ondergang van een kleine utopische gemeenschap werd beschreven. Na Menuet van Lili Rademakers en Daens van Stijn Coninx betreft het hier de derde Boon-verfilming.

'Een nauwe straat loopt dood tegen de hoge botte achtergrond van een pakhuis. Het is er stil. Het zoemen van een graanzuiger achter de blinde muur en het roepen van een paar spelende kinderen maken de stilte nog dieper. De laatste tijd hoort ge ook het vaag gerommel, het verre kappen en breken voor de Noord-Zuid-verbinding. En soms, heel dof: een boem.'

Zo begint de roman Vergeten Straat, waarin Boon beschreef hoe de bewoners van een doodlopend straatje door een onachtzaamheid van stedelijke bouwplanners letterlijk afgesloten dreigen te raken van de buitenwereld. Ze maken dan maar van de gelegenheid gebruik om een nieuw soort woon- en leefgemeenschap uit te proberen.

Bij de scenarioadaptatie door Bob Goossens werden enkele opmerkelijke veranderingen doorgevoerd. Zo wordt het verhaal vanuit het verleden naar het heden getransponeerd, waarbij een citaat uit Vergeten Straat als argument gehanteerd wordt."Hoe kan de mens veranderen zolang de maatschappij niet veranderd is, en hoe kan de maatschappij veranderen zolang de mens zelf niet veranderd is?" Met andere woorden: door de eeuwen heen verricht de mens, die steeds weer probeert 'zijn' wereld beter te maken, een soort Sisyfus-arbeid. Tegelijk laten de filmmakers weten dat zij "het overheersende fatalisme en pessimisme uit het boek" willen vermijden en veeleer de naduk leggen op "de vrijheid van de mens om ten goede in zijn omgeving in te grijpen".

Een andere belangrijke ingreep is de introductie van het personage van de schrijver in het verhaal. Die rol zal vertolkt worden door Jos Verbist. In het scenario huurt die schrijver een huisje in de straat om er rustig te kunnen werken. Als hij merkt hoe het straatje en zijn bewoners in hun bestaan bedreigd worden, begint hij als het ware te fantaseren over de mogelijkheid om een nieuwe wereld op te bouwen. Op die manier ontstaat een soort raamvertelling, waarbij de schrijver-in-de-straat geconfronteerd wordt met egoïsme, individualisme en gelatenheid, maar in zijn verbeelding een nieuwe straat laat ontstaan, waarin de mensen elkaar begrijpen en samenwerken aan een nieuwe samenleving, waarin vrijheid, liefde en verdraagzaamheid geen loze begrippen zijn. Vergeten Straat wordt door ERA Films van het producentenduo Tharsi-Vanhuysse en Grietje Lammertyn (die eerder Damiaan produceerden) opgezet als een volledig Vlaamse productie, met een beperkte cofinanciering vanuit Nederland (via Studio Nieuwe Gronden van René Scholten). Net zoals bij La Sicilia werkt regisseur Luc Pien opnieuw samen met cameraman Glynn Speeckaert en componist Ad Cominotto. De casting is contractueel nog niet helemaal rond, maar onder voorbehoud worden wel, naast Jos Verbist, de namen van onder meer Dimitri Leue, Mark Peeters, Luc Wyns en Mitta Van der Maat naar voor geschoven. Wat de voornaamste locatie betreft zijn er momenteel nog onderhandelingen bezig om de film in Aalst, de stad waar Boon in 1912 geboren werd, te draaien.

(Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234