Zaterdag 15/05/2021

Reportage

Weinig volk in winkelcentra: "Onleefbaar? We hopen dat het betert"

Docks Bruxsel aan de Van Praetbrug. 56.000 vierkante meter oppervlakte, meer dan 110 winkels, een indoor en outdoor food district, een bios, een avonturenpark en een evenementenhal. Geopend op 20 oktober. Kostprijs: 210 miljoen euro Beeld bob van mol
Docks Bruxsel aan de Van Praetbrug. 56.000 vierkante meter oppervlakte, meer dan 110 winkels, een indoor en outdoor food district, een bios, een avonturenpark en een evenementenhal. Geopend op 20 oktober. Kostprijs: 210 miljoen euroBeeld bob van mol

Het zijn cruciale dagen voor het nieuwe shoppingcenter Docks Bruxsel. Was het de eerste maand eenzaamheid troef, dan maakt het winkelhart aan de kanaaloever zich nu op voor de kerstdrukte.

Een woensdagnamiddag in december, de eindejaarsperiode in zicht. Dan verwacht je een gekmakende drukte in een shoppingcenter als Docks, een geroezemoes waar je oren van tuiten en een stomende hitte onder die winterjas. Maar niet zo in het gloednieuwe complex aan de Van Praetbrug in Brussel: open sinds 20 oktober, met meer dan 110 winkels, een bioscoop, een indoor avonturenpark en een evenementenhal.

Niet dat het hier een spookstad is, maar een overrompeling is het evenmin. Bij kledingzaak Kiabi, waar ze met scherpe prijzen zwaaien, graaien nog het meeste handen in de rekken. Maar een zaakje dat cupcakes verkoopt, blijft behoorlijk op zijn honger zitten. Net als Guapa, een kiosk waar ze verse sapjes serveren. De drie jongemannen achter de toonbank kijken werkloos toe, terwijl hun chef de administratie regelt. "Ja, het is bijzonder kalm voor de tijd van het jaar", zegt Rosalie. "Vraiment très calme. De eerste twee weken begonnen nochtans goed, maar daarna raakten we in een dip. Niet dat het onleefbaar is, maar we hopen toch dat dit betert. Het verschil tussen weekdagen en het weekend is enorm groot, dat is jammer. Misschien is het gewoon nog niet bekend genoeg?"

Wat verderop kan David (32) een geeuw niet langer onderdrukken. Een dik halfuur zit hij nu al op een bankje te wachten op zijn vrouw. Winkeltassen moet hij niet in het oog houden, wel dochtertje Lila (3,5). Voor de tweede keer is hij hier nu, afgezakt vanuit Grimbergen. Een kwartiertje rijden, zoiets. David: "Ik zei het daarnet nog tegen mijn vrouw: hoe bizar dat er opnieuw zo weinig volk is. De eerste keer was het hier nog kalmer. Is het de locatie? Er is nochtans niet veel anders in de buurt. Het is ook een mooi complex. Maar een Zara, een H&M, een Ici Paris, het aanbod mocht wel iets verrassender. Al zal mijn vrouw wellicht af en toe nog alleen terugkomen om kleren te kopen. Want weinig volk is ook wel een voordeel: je hoeft minder aan te schuiven." (glimlacht)

Uplace. Onder het viaduct van Vilvoorde, in Machelen. 190.000 vierkante meter oppervlakte, positioneert zich als een beleveniscentrum voor de hele familie. Opening gepland in 2019, al heeft Uplace nog lang niet alle vergunningen. Kostprijs: 600 miljoen euro.  Beeld Uplace / RV
Uplace. Onder het viaduct van Vilvoorde, in Machelen. 190.000 vierkante meter oppervlakte, positioneert zich als een beleveniscentrum voor de hele familie. Opening gepland in 2019, al heeft Uplace nog lang niet alle vergunningen. Kostprijs: 600 miljoen euro.Beeld Uplace / RV

Kaap van 5 miljoen

Sommige winkeliers getuigden vorige week in de Brusselse en Waalse media over tegenvallende verkoopcijfers, maar volgens Jones Lang LaSalle (JLL), de beheerder van het winkelcentrum, vragen die reacties een flinke korrel zout. "November is altijd een rustigere maand", duidt communicatieverantwoordelijke Helga Cosyns. "Het is de maand voor we aan de kerstaankopen beginnen. Maar inderdaad, nu staan we voor de cruciale weken. Daarom gaan nu ook op zondag de deuren open."

Projectontwikkelaar Equilis spreekt nu alvast van een groot succes. Want afgelopen zaterdag werd, tijdens het sinterklaasweekend, de kaap van 1.100.000 bezoekers overschreden. De doelstelling voor de komende drie jaar is om 8 miljoen kooplustigen per jaar te ontvangen, klinkt het. "In het eerste jaar willen we de kaap van 5 miljoen bereiken. Aan dit ritme zijn we er zeker van dat deze doelstelling ruimschoots overschreden zal worden."

Feit is evenwel dat er ook zware concurrentie wacht. In het noorden van Brussel zijn er plannen voor nog eens twee grote projecten: Uplace in Machelen en The Mall of Europe aan de Heizel. Die winkelcentra zijn nog volop verwikkeld in procedures om vergunningen te krijgen, maar hopen toch in 2019 en 2021 te openen.

Mall of Europe op de Heizel. 112.000 vierkante meter oppervlakte. Behalve voor winkels is er plaats voor groen, een kunstpromenade, een mini-wetenschapspark en een marktplein. Zou moeten openen in 2021, maar moet nog door de vergunningsfase. Kostprijs: 800 miljoen.  Beeld RV
Mall of Europe op de Heizel. 112.000 vierkante meter oppervlakte. Behalve voor winkels is er plaats voor groen, een kunstpromenade, een mini-wetenschapspark en een marktplein. Zou moeten openen in 2021, maar moet nog door de vergunningsfase. Kostprijs: 800 miljoen.Beeld RV

Maar heeft dat dan wel nut, drie winkelcentra? Als één shoppinghart het al moeilijk kloppen vindt. Zeker wel, meent retailexpert Jorg Snoeck, verbonden aan het vakblad RetailDetail. "Die drie projecten hebben elk hun bestaansmogelijkheden, ze maken alledrie een kans. Al zullen ze goed moeten nadenken hoe ze de consument uit zijn kot gaan lokken. Een shoppingcenter als Uplace is meteen een dagtrip, een 'dagje Uplace', zoals je ook een 'dagje Wijnegem' hebt. Dat is eigenlijk een nieuwe stad op zich. Bij winkelcentra als Docks en de Heizel is dat anders. Vandaar ook dat de diversiteit van de winkels groot genoeg moet zijn om mensen over de streep te trekken, om hen weg te houden van het makkelijke, online winkelen."

Geef de consument vooral prikkels in het shoppingcenter, stelt Snoeck. "Mensen willen ook daar entertainment. Alleen zo verleid je hem. Je komt er niet door gewoon wat winkels naast mekaar onder te brengen. Organiseer een braderie, een evenement, actiedagen. Wacht niet gewoon af tot de piekmomenten van de solden, Valentijn of Moederdag. Want dan mag je je center oprollen, zo geraak je er niet. De consument is dezer dagen meer gewend."

Bij Docks is het een kwestie van kinderziektes, hoopt Jorg Snoeck. Die moeten er nog uit. "Maar het is nu het moment van de waarheid. Als het de komende weken niet volloopt, wanneer dan wel?"

David recht zijn rug en tilt Lila op. Daar komt mama met de winkeltassen aangelopen. "Drie kerstoutfits voor de kinderen", lacht ze. "De buit is binnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234