Maandag 25/10/2021

Weinig verrassend, maar toch uitstekend

Randy Newman teerde in de AB op oud werk, maar zorgde niettemin voor een bijzonder onderhoudende avond.

Van de vier cd's die Randy Newman de voorbije tien jaar heeft uitgebracht, waren er drie gevuld met uitsluitend oud materiaal. Hij deed wel de moeite om die nummers opnieuw op te nemen, maar de beperkte productiviteit geeft alleszins aan dat de 68-jarige songwriter geen uitslover is. Zaterdag stond Newman in een goed gevulde AB voor een opvallend divers publiek, maar ook daar bleef nieuw materiaal achterwege, al deerde dat niet.

Bij het grote publiek zijn de nummers van Randy Newman vooral bekend dankzij covers van anderen. Joe Cocker, Nina Simone, Bonnie Raitt, The Doobie Brothers en Mathilde Santing staan op de lange lijst artiesten die werk van hem opnamen. Zelf legde hij zich de laatste decennia steeds meer toe op het componeren van filmsoundtracks. Maar zijn reputatie als een van de grootste nog levende songschrijvers, dankt Newman niettemin aan de elf platen die hij sinds 1970 heeft uitgebracht. Daaruit bracht hij in Brussel een bloemlezing om je vingers bij af te likken, al overlapte het optreden wel erg veel met zijn vorige passage in de AB. Erg vonden we dat niet, omdat de songs briljant zijn in al hun eenvoud.

Zijn pianospel hield als steeds het midden tussen de stijl van Ray Charles en de New Orleans-sound: eenvoudig, melodieus, maar haast altijd met een zekere swing. Wat Newman écht uniek maakt is het messcherpe sarcasme in zijn teksten. 'Short People' en 'Rednecks' zijn bekende voorbeelden. 'It's Money That I Love' - een nummer over complexloos geobsedeerd zijn door geld - werd met de nodige ironie aangekondigd als een spiritual en 'You Can Leave Your Hat On' had minder met zwoele seks te maken, dan met een oude pervert die thuis een callgirl had uitgenodigd om de verveling tegen te gaan.

Daarnaast schrijft Newman nog een tweede soort nummers: intieme, vaak ontroerende ballads waar de tristesse en de onmacht doorschemeren in elke noot. 'Marie', 'Same Girl', 'Losing You' en 'I Miss You' waren ook in Brussel de passages waarbij de krop zich comfortabel in je keel nestelde. En zo werd het, ondanks het gebrek aan verrassingen, toch nog een mooie avond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234