Donderdag 21/11/2019

Weinig hoogteverschil, voldoende zuurstof

Op het F1-circuit van Monza in Italië wordt de poging ondernomen om voor de eerste keer in de geschiedenis een marathon onder de twee uur te lopen. Drie atleten van Nike gingen deze week al eens testen.

Niet de Dode Zee dus, honderden meters onder zeeniveau, zuurstofrijk en stuifmeelarm. Evenmin de Nederlandse Afsluitdijk, als er een stevige zuidwester in de rug blaast. Ook niet een van de ellenlange rechte wegen ergens in de Verenigde Staten, toch het thuisland van de sponsor. Het wordt het formule 1-circuit van Monza in Italië, ten noorden van Milaan. Er is een omloop uitgezet van 2,4 kilometer. Het circuit zelf is 5,8 kilometer lang.

De atleten in Nike's Breaking2-project - de Ethiopiër Lelisa Desisa, Zersenay Tadese uit Eritrea en olympisch kampioen Eliud Kipchoge uit Kenia - zullen er 17,5 rondjes afleggen. Het parcours is nagenoeg vlak en ligt op ruim 180 meter boven zeeniveau. Op die hoogte zal er naar verwachting nog geen gebrek aan zuurstof optreden.

Een datum voor de officiële aanval op de magische grens is nog altijd niet genoemd. In de aanloop naar de poging zei de sponsor altijd dat het ergens in de lente zou gebeuren.

De atleten zijn al wel ter plekke geweest. Ze liepen er maandag bij wijze van een test een halve marathon. Kipchoge liet na ruim 21 kilometer een indrukwekkende 59:17 noteren. Tadese kwam uit op 59:41. Desisa bleef met 62:55 nogal ver achter. Het huidige wereldrecord op de marathon is in handen van de Keniaan Dennis Kimetto. Hij liep in 2014 in Berlijn een tijd van 2 uur, 2 minuten en 57 seconden.

Het trio werd op Monza verzegeld door een handjevol lopers dat afwisselend als haas fungeerde. De groep rende achter een Tesla aan. Op het dak was een bord gemonteerd waarop de tussentijden verschenen. De auto reed op een snelheid die van tevoren was geprogrammeerd. De atleten kregen tijdens de proef eten en drinken aangereikt vanaf een brommer, zodat ze gewoon hun tempo konden blijven volhouden.

Verende schoenen

Nike heeft intussen het speciaal ontworpen schoeisel van de atleten vrijgegeven. Voor de Zoom Vaporfly Elite wordt een combinatie van plaatjes van koolstofvezel en een speciaal soort schuim toegepast dat ondanks een laag gewicht betere demping biedt en effectiever terugveert dan de bestaande topmodellen. De zool is met een dikte van 31 millimeter achter en 21 millimeter voor ongewoon hoog voor een wedstrijdschoen. Nike claimt ook dat de luchtweerstand lager is dan voorgaande reeksen.

Over het precieze gewicht zijn nog geen mededelingen gedaan, maar er circuleert een schatting van ruim 180 gram. De internationale atletiekfederatie IAAF heeft aangekondigd te onderzoeken of de technische ontwikkelingen niet strijdig zijn met de voorwaarde dat een constructie geen oneerlijk voordeel mag bieden.

Dat de atleten ronden gaan lopen op een circuit met maar weinig hoogteverschil, duidt erop dat de organisatie toch hengelt naar een officiële erkenning door de IAAF. De regels schrijven voor dat start en finish bij elkaar in de buurt moeten liggen en dat het traject niet meer dan een meter per kilometer mag aflopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234