Zaterdag 16/01/2021

Weinig flatterende 'wassen' beelden van beroemde Belgen op expo 175 jaar België in Beloeil

Helmut Lotti: 'Dit beeld lijkt op mij, ja. Nadat ik twee dagen op de bodem van het kanaal gelegen heb'

Zoek de zeven verschillen

'Het is een catastrofe. Ik ben veel mooier.' Het lachen verging zelfs de immer goedlachse Jean-Marie Pfaff toen hij de foto zag van zijn 'wassen' beeld op de zopas geopende tentoonstelling in het kasteel van Beloeil bij Bergen. Als de expo Kasteel der beroemdheden een toeristisch succes wordt, zou dat wel eens kunnen zijn vanwege haar ongewild hilarische karakter. Nu al is beslist dat een twintigtal beelden van de 121 geselecteerde Belgische personaliteiten opnieuw gemaakt wordt. Daaronder de weinig flatterende beelden van Kim Clijsters, Helmut Lotti en Sandra Kim.

Brussel

Eigen berichtgeving

Sybille Decoo

De tentoonstelling kadert in de viering van 175 jaar België en wil ons land in beeld brengen via vooraanstaande figuren uit onder meer de kunstwereld, de sport, de muziek, de politiek, de industrie, de wetenschap en de architectuur. Naast vele anderen zijn er beelden te zien van Victor Horta, Adolphe Sax, Mercator, Paul-Henri Spaak, baron Empain, John Cockerill, Raymond Goethals, René Magritte, Georges Simenon, de gebroeders Dardenne en Jacques Brel.

Ook Helmut Lotti is erbij. Zijn reactie, op de opening, was er niet naast: "Het lijkt op mij ja, nadat ik twee dagen op de bodem van het kanaal heb gelegen." Andere personages zien eruit alsof ze doodziek zijn. Sandra Kim ziet eruit als een jongetje, het beeld van Dirk Frimout doet denken aan het personage van de Britse eerste minister in de serie Yes Minister en Eddy Merckx ziet er in zijn wassen versie dertig jaar jonger uit.

De organisatoren geven toe dat een aantal beelden "niet zo goed gelukt is". "Dat is te wijten aan gebrek aan ervaring. In België is er niemand die wassen beelden maakt. We hebben een nieuw team moeten samenstellen uit een dertigtal beeldhouwers, schilders en etalagisten", zegt Inge Vandael van de vzw Idée Fixe, een van de organisatoren.

Dat Sandra Kim en Eddy Merckx er zo jong uitzien, ligt aan het feit dat ze afgebeeld werden zoals ze eruitzagen op het moment van hun grootste successen. "Natuurlijk dat die mensen daar nu niet meer op gelijken."

"De mislukte beelden komen uit de eerste reeks die is afgeleverd. We moesten ze wel tentoonstellen omdat de nieuwe versies op het moment van de opening nog niet klaar waren. De beelden die later zijn gemaakt, zien er beter uit. Het beeld van Dirk Frimout, dat vinden wij toch geslaagd", voegt haar collega Dries Heyman eraan toe.

Maar dat het geen Tussaud-kwaliteit is, wordt niet betwist. "Bij Madame Tussauds trekt men een jaar uit om één beeld te maken. Wij hadden drie maanden om 121 beelden te laten maken", zet Vandael de zaken in perspectief.

Het project wordt gefinancierd met subsidies van het Waals Gewest, dat er 200.000 euro voor uittrok, aangevuld met gelden uit sponsoring. Volgens sommige bronnen zou het totale budget 600.000 euro hebben bedragen. Veel geld, maar niet genoeg om beelden af te leveren van een kwaliteit als de wassen beelden bij Madame Tussauds in Londen of het Musée Grevin in Parijs. Om een idee te geven: het Parijse museum vroeg meer dan tien jaar geleden een half miljoen Belgische frank (12.400 euro) voor een wassen beeld van Georges Simenon, ten behoeve van de tentoonstelling over de Belgische auteur in 1993.

Het zijn overigens geen wassen maar siliconen beelden in Beloeil. Georges Dejardin, die als grimeur en pruikenmaker van de Waalse Opera als expert werd binnengehaald, legt op de site régions.be uit waarom: "Ik heb de voorkeur gegeven aan doorschijnende silicone omdat dat toelaat een optimale gelijkenis te bekomen." Tja.

In het voorjaar van 2006 komt de tentoonstelling, die in Beloeil nog tot 20 november elke dag te zien is, naar Vlaanderen. "Dan zullen nog enkele Vlaamse personages worden afgebeeld. Neen, wie het wordt, is nog niet beslist", zegt Heyman.

Mindere beelden of niet, het is de ambitie van de organisatoren om Kasteel der beroemdheden een permanent karakter te geven met driehonderd beelden van beroemde Belgen, zodat ook België zijn Madame Tussauds krijgt. "Dat is de ambitie, ja, als het nog haalbaar is tenminste, na al die commotie", lacht Heyman.

Jean-Marie Pfaff, die net als vele andere personaliteiten kleren uitleende voor het aankleden van de poppen, ziet het niet meer zo zitten. "Die pop, dat ben ik niet. Dan nog liever geen beeld. Als ze mij willen gebruiken voor de tentoonstelling in Vlaanderen, dan moet er een betere versie komen. Ik ben toch veel aantrekkelijker?"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234