Woensdag 13/11/2019

Politie

Wegpolitie trekt aan alarmbel: "Onderbemanning nog nooit zo erg"

Een politiewagen op de Brusselse ring na een ongeval. De wegpolitie slaagt er alsmaar moeilijker in goede assistentie te bieden, omdat de agenten voortdurend van hot naar her moeten uitrukken. Beeld Photo News

De wegpolitie trekt aan de alarmbel. "Eerst moeten verkeersslachtoffers lang op ons wachten. En als we eindelijk arriveren, moeten we vaak onmiddellijk weer weg naar een ander ongeval. Omdat er gewoon geen andere collega's zijn", zegt Rudi Conings (55) van de wegpolitie Bertem.

Rudi Conings werkt sinds 1986 bij de wegpolitie van Bertem, Vlaams-Brabant. Al 30 jaar schuimt hij in snelle politie-Volvo's snelwegen af om hulp te bieden bij verkeersongevallen, maakt hij deel uit van politie-escortes voor vips en rijden hij en zijn collega's mee in wielerwedstrijden.

Conings ziet met lede ogen aan hoe collega's vertrekken en amper vervangen worden. Als afgevaardigde van de politievakbond VSOA durft hij vlakaf te zeggen wat de meeste van zijn collega's denken maar niet mogen zeggen. "De onderbemanning bij de wegpolitie was nooit zo erg."

Hij situeert de grootste problemen in Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en Henegouwen. "Absolute uitschieter is de verkeerspost Oudergem, nabij Brussel. Daar kampen ze met een personeelstekort van 60 procent. In de naburige verkeerspost Reyers werkt er half zo veel personeel als nodig is."

Schipperen

Die onderbezetting voelen ze. "Omdat er niemand anders was, schoten een collega en ik donderdag nog onze collega's te hulp voor een ongeval op de Brusselse ring", zegt Conings. "Dat is buiten ons werkgebied, maar solidariteit moet er zijn. Helaas is dat ten koste van het werk in de eigen zone. Toen we op de ring stonden, piepte onze politieradio. Ongeval in Bekkevoort, beschadigde voertuigen en brokstukken versperden alle rijstroken.

"Bekkevoort, dat is ons werkgebied, maar het was wel 60 kilometer verderop. Gevolg: de slachtoffers hebben 45 minuten op ons moeten wachten. Normaal zijn we daar binnen enkele minuten. In afwachting van onze aankomst werd de ellende daar alleen maar groter", aldus Conings. "We doen niets anders meer dan van het ene naar het andere ongeval rijden. Daarbij moeten we keuzes maken."

"Op deze manier is het frustrerend werken", zegt Conings. "We willen de mensen wel helpen, maar kunnen dat niet met de huidige bezetting. Het gebeurt dat we een buitenlandse trucker helpen bij het invullen van een Europees aanrijdingsformulier. Maar dat moeten we dan meteen staken voor een ongeval met gewonden op een andere plaats. Altijd is het schipperen."

"In deze situatie kunnen we als politie niet meer preventief werken", zegt hij. "Tijd voor gewone verkeerscontroles op onverantwoord gedrag en zwaar vervoer is er al lang niet meer. Verantwoordelijke burgers die ons melden dat er een zwalpende chauffeur over de snelweg rijdt of een trucker gevaarlijk op het linkervak inhaalt: sorry, geen personeel en geen tijd. Mensen zeggen soms: 'De politie is er enkel om ons te pakken. Als je ze nodig hebt, is de politie er niet. Het erge is: eigenlijk hebben ze gelijk."

Conings en zijn collega's verwijten hun rechtstreekse bazen weinig. "Onze baas wil ook vooruit, maar hij wordt van hogerhand afgeblokt. Wij zijn geen prioriteit. Leg dat maar eens uit aan de mensen op de baan."

Intussen gaat het van kwaad naar erger in de zone waar Conings werkt. "De gouverneurs van West-Vlaanderen en Luik hebben hun snelwegparkings gesloten in de strijd tegen de mensenhandel. Gevolg: die illegalen zakken nu elke nacht naar onze parkings af om op een vrachtwagen te geraken. Ook dat vergt heel wat energie en tijd, die we niet kunnen gebruiken voor het gewone politiewerk."

Rudi Conings. Beeld Benoit De Freine

Acties

Conings zegt dat er al bescheiden acties waren om beterschap te vragen aan de politietop. Of er stakingsacties komen, wil hij niet kwijt. "We willen eigenlijk maar één ding: voldoende collega's, zodat we ons werk naar behoren kunnen doen."

De federale politie laat enkel weten op de hoogte te zijn van het probleem. "De directie blijft evenwel investeren in het verhogen van de veiligheid op de autosnelweg", zegt woordvoerder Sandra Eyschen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234