Maandag 17/01/2022

Weg naar Witte Huis loopt via Google, Facebook en Twitter

In de race naar het Witte Huis zal zo'n 10 procent van de advertentiegelden online worden ingezet, voorspellen Amerikaanse campagnestrategen. De overgrote meerderheid daarvan gaat naar de grote drie: Google, Facebook en Twitter.

De internetgiganten hebben aparte teams ingezet om zoveel mogelijk geld van de presidentskandidaten hun kant op te sluizen. Invloedrijke republikeinen en democraten zijn ingehuurd om de partijen te wijzen op de grote voordelen die het adverteren via de sociale media kunnen hebben. Belangrijkste troefkaart: de gerichtheid waarmee boodschappen kunnen worden losgelaten. De Amerikaanse site Politico zette wat voorbeelden op een rijtje.

Namen van rivalen
Op Google kocht Rick Perry advertenties als mensen op de naam van zijn rivaal Rick Santorum zochten. Toen de gouverneur Chris Christie bekendmaakte Mitt Romney te steunen, kocht Romney snel advertentieruimte bij zijn naam.

Op Facebook kan het nog iets preciezer. Rick Perry liet voor de voorverkiezingen in Iowa zijn geloofsadvertenties tonen bij Iowans die in hun profiel aangaven christen te zijn. Een spot waarin Perry's vrouw Anita te zien was, werd getoond bij conservatieve vrouwen uit de staat. Ook studenten van de Furman University in South Carolina konden deze week op Perry's warme belangstelling rekenen.

Twitter
Twitter is een relatieve nieuwkomer op dit vlak. Maar door middel van gesponsorde tweets probeert het sociale netwerk zijn graantje mee te pikken. Volgens Twitter worden politiek-gesponsorde tweets door maar liefst 20 procent van de twitteraars die ze zien aangeklikt, doorgestuurd of beantwoord. Zo kunnen kandidaten razendsnel een publiek bereiken met reacties na debatten of aanvallen op andere kandidaten.

Aan de andere kant sponsoren de bedrijven de campagnes ook. Google en Facebook organiseerden al debatten, Google sponsort ook de mediavertrekken bij sommige voorverkiezingen.

Televisie
Toch is het nog altijd zo dat verreweg het meeste advertentiegeld gaat naar de televisiespotjes, ondanks dat 73 procent van de Amerikanen in 2010 het internet gebruikte voor meer informatie over de verkiezingen van toen.

De verkoopspecialisten van de sites zijn dan ook nog niet tevreden: "Kiezers brengen steeds meer tijd online door, maar de advertentie-inkomsten lopen daar nog bij achter', zegt Peter Greenberger van Twitter. Maar het goede nieuws: in de toekomst wordt online-adverteren alleen maar belangrijker, verwachten analisten. (ad/sam)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234