Maandag 21/10/2019

Gezondheid

Weg met koekjes van K3

Kinderen in een supermarkt in Breda. Bekende mascottes mogen er weldra geen verpakkingen meer sieren. Beeld Hollandse Hoogte

De Nederlandse levensmiddelenindustrie bekijkt of bekende strip- en filmfiguren kunnen verdwijnen van ongezonde producten. Ook de Belgische sector probeert zichzelf te regulariseren, tot op de sociale media. "Maar de definitie van wat gezond en ongezond is, blijft heel vaag."

De richtlijnen die de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) voorstelt, zijn duidelijk: geen kinderidolen meer op producten gericht op kinderen onder de zeven jaar en op ongezonde levensmiddelen voor kinderen tussen zeven en dertien jaar. Of de koerswijziging er effectief doorkomt, valt nog te bezien. Als buitenlandse producenten zich niet aan de richtlijn hoeven te houden, zouden Nederlandse producenten zichzelf in de voet schieten.

Is er in België een gelijkaardige richtlijn op komst? "Wij hebben geen plannen om die figuren van de ene op de andere dag weg te halen", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie. "We willen wel onze verantwoordelijkheid nemen en dat doen we al sinds 2012 met de Belgian Pledge. Daarmee verklaren producenten dat ze enkele basisregels naleven, zoals geen reclame maken voor producten die niet voldoen aan specifieke nutritionele criteria - die dus veel suiker, zout of vetten bevatten." Vanaf januari breidt de Belgian Pledge uit naar reclame op sociale media.

"Sowieso bestaat een wereld zonder marketing niet en probeer je te communiceren met de wereld van het kind", zegt Courant. Hij verwijst ook naar het onderscheid tussen tv-figuren en figuren die deel uitmaken van een merk. "Je kunt niet van bedrijven verwachten dat ze hun merk opgeven."

De prins op de Prince-koeken hoeft nog niet voor zijn job te vrezen, maar Kabouter Plop en zijn collega's van Studio 100 krijgen wel een promotie naar gezondere voeding. Wie de figuren van Studio 100 wil gebruiken, moet voldoen aan de Belgian Pledge. "Sinds vorig jaar wordt een hele reeks snackgroenten en -fruit aangeboden met het logo van Maya de Bij", zegt woordvoerder Ann Janssens. "Die zaken worden voor Studio 100 steeds belangrijker, maar uiteraard hebben ook de gewone koeken, snacks en dranken hun plek."

Dat Studio 100-figuren op groenten en fruit prijken, is positief, want marketing wérkt, benadrukt professor marketingcommunicatie Tim Smits (KU Leuven). "Die figuren toevoegen zorgt ervoor dat kinderen dat voedsel liever hebben, er meer naar vragen, het vaker kiezen en er meer van eten."

Spruiten met Bumba

Moeten we dan spruiten en aardappelen aan het kind brengen met Bumba en zijn vriendjes? Smits lacht. "Wij hebben onze kinderen chili con carne leren eten door te zeggen dat de bonen Bumba-rijst waren", zegt hij. "Als je een Plop-sticker kleeft op appels, gaan kinderen er meer eten en maakt de producent meer winst. Dat is een win-winsituatie, maar je kunt die strategie maar voor een paar producten gebruiken."

Problematisch is echter dat de voedingsindustrie heel andere standaarden hanteert dan academici. "De definitie van wat gezond is en wat niet, blijft heel vaag", zegt Smits. "Als de sector zichzelf reguleert, ga je vooral meer marketing zien voor tussenoplossingen die niet veel gezonder zijn dan voor echt gezonde producten. Over zuivelproducten met confituur hangt een zweem van gezondheid, maar het blijven suikerbommen."

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) moedigt bedrijven die de Belgian Pledge nog niet onderschrijven aan om zich te engageren. Haar woordvoerder wijst erop dat gezonde voeding voor kinderen ook een belangrijke verantwoordelijkheid is van de ouders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234