Zondag 07/03/2021

Weg met het hoofdkussen

Geef niet te veel geld uit aan een matras of hoofdkussen. Kies synthetisch beddengoed. En ga vooral niet steeds op hetzelfde uur slapen. Het zijn enkele opmerkelijke tips van slaapadviseur Nick Littlehales,die David Beckham en Cristiano Ronaldo heeft geholpen.

Nick Littlehales, een voormalig professioneel golfer zonder medisch diploma, is al dertig jaar slaapconsulent, vooral voor sporters. Hij heeft gewerkt voor verschillende Britse sportfederaties en -clubs, maar ook voor Real Madrid. Op de Olympische Spelen begeleidde hij deze zomer de Britse wielrenners, zeilers en boksers. In zijn boek Sleep somt hij zijn vuistregels op. Dit zijn de meest opmerkelijke.

1

Koop nooit de duurste matras

Matrasmakers kunnen beweren wat ze willen, hun product moet aan geen enkele regel beantwoorden. Een matras met 2.000 springveren is niet noodzakelijk beter dan één met 1.500. Bovendien is geen enkele matras gemaakt om lang mee te gaan. Van dure exemplaren wordt vaak gezegd 'gaat tien jaar en langer mee', maar volgens Littlehales kun je elke matras na een jaar of vijf best vervangen.

2

Neem een selfie

Je lighouding is belangrijk. De zijdelingse foetuspositie is volgens Littlehales ideaal en je gaat best op je 'zwakke' kant liggen. Linkshandigen op hun rechterzijde, rechtshandigen op de linkerzijde. Als je zo ligt, moeten je ruggengraat, nek en hoofd één lijn vormen. Je hoofd zou dan de matras moeten raken. Zweeft het hoofd erboven, dan is de matras te hard of te zacht. Te hard als je er helemaal niet in wegzakt, te zacht als je heup erin verdwijnt, waardoor je hoofd wordt opgetild. Neem een selfie terwijl je de matras probeert om te checken of je goed ligt.

3

Geen (of een dun) hoofdkussen

Als je de perfecte matras hebt gevonden, mag je hoofdkussen de vuilbak in. Maar omdat die gewoonte moeilijk af te leren valt, kan een dun exemplaar wel. Met dikke hoofdkussens vraag je volgens de expert om rugproblemen. En ook hier is zijn advies: beter goedkoop gerief dat je vaak vervangt, dan duur orthopedisch spul waarvan niet eens bewezen is dat het werkt.

4

Synthetische lakens

Of je nu allergisch bent of niet, allergenen beïnvloeden je ademhaling. Het beste slaap je volgens de expert in synthetische lakens. Bijkomend voordeel: ze drogen sneller. Want als je elke nacht tussen verse lakens kruipt, slaap je nog beter. De Britse olympiërs hebben het tijdens de Spelen deze zomer op zijn aanraden ook effectief gedaan. Niet om medische of fysieke redenen, maar puur psychologisch: kraakvers beddengoed geeft je een goed gevoel en nodigt uit tot slapen.

5

Ga niet op hetzelfde uur slapen

Elke avond op hetzelfde uur in bed kruipen is niet altijd het beste. Belangrijker is dat je anderhalf uur voor je wil slapen met de voorbereiding begint. Lichten dimmen, liefst geen tv en computer meer, alle problemen waar je mee kampt afhandelen zodat je er in bed niet meer over piekert, nog iets drinken, naar het toilet gaan. Soms kun je die voorbereiding pas later beginnen dan anders, omdat je later thuis was of laat hebt gegeten, maar dat is niet erg. Beter goed voorbereid het bed in en iets korter slapen, dan op tijd erin en een rusteloze nacht tegemoet gaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234