Woensdag 02/12/2020

'Weg met die viervaksbaan in het centrum'

Als de nieuwe burgemeester van Brussel Yvan Mayeur (PS) zegt dat hij komaf wil maken met de drukke doorgangs-wegen in het hart van de hoofdstad, dan zou hij het wel eens kunnen menen. Want: 'Dit gaat niet alleen over mobiliteit, maar vooral over economie en jobs.'

Wordt Brussel eindelijk weer een beetje meer 'o la la'? Het zou zomaar kunnen onder burgemeester Yvan Mayeur. Nadat hij gisteren de eed aflegde, zit hij maandag voor het eerst de gemeenteraad voor in de hoofdstad. En als het bestuur in Brussel zich een beetje aan de persoon van de nieuwe burgervader aanpast, dan kan het bijna niet anders dan dat het roer omgaat.

Veel meer kunnen politici immers niet van elkaar verschillen dan de partijgenoten Yvan Mayeur en zijn voorganger Freddy Thielemans. De 69-jarige Thielemans is het prototype van de politieke krokodil, de sluwe regelaar en overlever, een volkse smulpaap ook die trots is op het niet in te dammen succes van 'zijn' Kerstmarkt en de Meyboomviering.

Hoe anders is Yvan Mayeur. Principiëler en linkser dan zijn voorganger, maar ook meer een doener. "Een kwestie van generaties eerder dan van persoonlijkheden", zegt Mayeur zelf daarover. "Dat voel je in alle partijen. Wij zijn meer beheerders, stadsmanagers."

Dat Mayeur ook menselijk ver afstaat van de bourgondische bonhomie van de vorige burgemeester vindt hijzelf best vermakelijk. "Ik ben meer een asceet, dat ontken ik niet", glimlacht hij. "Ik heb sport nodig om een evenwicht in het leven te vinden. Ik kan helemaal opgaan in de inspanning. Bij Freddy ligt dat wat anders, ja."

Passen en meten

Mayeur kent de kritiek. Dat Brussel misschien niet is blijven stilstaan, maar dat in vergelijkbare steden - de namen Kopenhagen of Stockholm vallen dan telkens - de stadsvernieuwing toch veel meer vooruitgaat.

"Ik weet niet of die steden echt vergelijkbaar zijn", zegt Mayeur. "Door onze ligging en functie is Brussel per definitie een veel internationalere en multiculturelere stad. Dat heeft goede en minder goede kanten. Vooral is er een verschil in budget. Steden als Kopenhagen en Stockholm hebben geld, bij ons is het passen en meten om rond te komen. Wij dienen een begroting in evenwicht in voor 2014. Toch zullen we in deze legislatuur 850 sociale woningen bouwen, het stadsproject Neo op de Heizel uitbouwen en de ziekenhuizen moderniseren."

Maar ook die stadsvernieuwing in het centrum zal ervan komen, belooft Mayeur. "Die viervaksbaan aan de Beurs moet weg", zegt hij stellig. "Wie heeft er belang bij zo'n autostrade midden in de stad? Het transitverkeer misschien, maar voorts niemand. Die weg komt de Brusselaars niet ten goede en hij komt de handel niet ten goede."

Mayeur wil van de centrale ruimtes aan Brouckère en de Beurs weer "echte pleinen" maken, "waar voetgangers koning zijn". Hij droomt van flanerende Brusselaars en een installatie van de Brits-Indische kunstenaar Anish Kapoor. "Dit is geen charmeoffensief. Donderdag stellen we onze eerste plannen voor en eind januari hakken we de knoop door."

Stadsvernieuwing is voor Mayeur geen zaak van stedenbouw en mobiliteit alleen. "Dit gaat vooral om economische stimulansen. Wandelzones en pleinen zijn een ideale plek voor horeca en kleinhandel. Wie werkt er in dat soort economie? Mensen met een lagere scholing. Precies voor hen is er een tekort aan arbeidsplaatsen in de stad. Als ik zeg dat we meer jobs moeten creëren heb ik het dus niet over gesubsidieerde overheidsjobs maar over stadsvernieuwing en over de ontwikkeling van handel en horeca."

Maggie De Block

Uiteindelijk wil de nieuwe burgemeester zo ook de armoede bestrijden - zijn grote prioriteit voor de rest van de regeerperiode. "Ik ben absoluut voor activering van werkzoekenden. Alleen moet je dan als overheid ook consequent zijn: als je mensen aanzet om te gaan werken, moet er ook een jobaanbod zijn. Armoede bestrijd je niet door mensen weg te pesten, maar door hun werk te verschaffen. Brussel heeft een groot armoedeprobleem, ja. Theoretisch zou je de armen kunnen wegpesten en hen vervangen door rijkere mensen, maar dat is niet mijn oplossing."

Verwacht de burgemeester meer solidariteit van andere en meer welvarende gemeenten in het Hoofdstedelijk Gewest? "Solidariteit klinkt zo theoretisch", zegt hij. "Ik wil concrete samenwerking, met het gewest en met de federale regering. Met het gewest wil ik afspraken maken over een gezamenlijke ontwikkeling van het kanaalgebied. Met het federale niveau wil ik afspraken over de lasten die ze op onze rug afwentelen.

"Kijk, ik hoef geen extra centen, ik wil een ander beleid. Vandaag zijn de grote steden noodgedwongen de vergaarbak van de ellende waarvoor de andere beleidsniveaus de verantwoordelijkheid ontlopen. Ik sta achter het asielbeleid van Maggie De Block, maar dan nog blijf je met de realiteit zitten dat er veel mensen zonder papieren zijn. Zij krijgen geen steun, geen verblijf en ze mogen niet werken. Zo creëer je zelf de armoede die de steden dan maar moeten oplossen.

"Idem bij het tewerkstellingsbeleid. De RVA schrapt de uitkering van werkzoekenden die zich onvoldoende laten activeren en de factuur komt bij de OCMW's die vervolgens de leeflonen moeten betalen. En dan klagen over de uit de hand lopende budgetten van OCMW en sociaal beleid. Ik zeg niet dat de RVA geen onwillige werkzoekenden mag schrappen, ik zeg alleen dat het logisch is dat ze dan ook de financiële gevolgen daarvan zelf dragen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234