Donderdag 20/02/2020

Weg met de cd, leve de doos nagels!

De klassieke platenhoes is zó 2016. In een poging om meer albums te verkopen, opteren steeds meer muziekgroepen voor een originele verpakking. Van een puzzel tot een doos met nagels.

Fans van VONNIS keken raar op toen ze Evil.Against.Evil, het eerste album van de Gentse band, in handen kregen. Geen rond schijfje, geen vinyl, enkel een leren doosje met binnenin vier handgeslagen nagels en een downloadcode. "Mensen reageerden verbaasd, maar dat was net de bedoeling", zegt Mike Keirsbilck van Consouling Agency, het label dat het idee mee bedacht.

In deze digitale tijden is verrassen geen optie meer, maar een must. Wil je opboksen tegen de concurrentie van de streamingdiensten, dan moet je volgens Keirsbilck out of the box denken. "De bands zelf verdienen amper iets aan een gedownload nummer. Zeker voor beginnende of kleine groepen is het daarom belangrijk om ook nog iets tastbaars te hebben dat ze na concerten en via hun eigen site kunnen verkopen."

Maar met een traditioneel album en bijhorende hoes maak je vandaag niet erg veel indruk meer. Om nog maar te zwijgen van het feit dat cd-spelers een antiek curiosum dreigen te worden, of dat in feite al zijn. De meeste mensen beluisteren muziek vandaag online. "Niemand speelt de platen nog af", zegt Keirsbilck. "Maar zeker verzamelaars willen wel nog een object in handen hebben." Dus besloten ze het object te behouden, maar het origineler in te vullen. Nagels dus, in een beperkte oplage van honderd stuks, om het nog net iets specialer en gewilder te maken.

Herlaadbare kubus

In het buitenland experimenteren labels en bands al langer met atypische albumvormen. Denk maar aan de aluminum herlaadbare kubus van Nicolas Jaar (met aansluiting voor een koptelefoon). Of aan de portemonnee van Ol' Dirty Bastard met cd-schijfjes in plaats van geld. Max Tundra verpakte een downloadcode in een soepblik, en Mos Def printte het op een T-shirt. In eigen land is Consouling Sounds een van de originele voorlopers.

Dat bleek al vorig jaar, toen Michaël Borremans tekende voor de albumhoes van post-metalband Amenra en noiserockgroep Raketkanon. Keirsbilck: "Zo wordt zo'n plaat ineens meer dan muziek. Een hebbeding. Koop je ze, dan heb je ineens een Borremans in huis." Een tactiek die ook al werd toegepast door STUFF. Dat Gents-Antwerpse kwintet deed een beroep op kunstenaar Rinus Van de Velde voor het artwork van hun debuutplaat.

De Belgische band HOERA. ging nog een stap verder voor zijn tweede album Beestentijd. Ook zij gingen voor een kunstwerk, maar dan in de vorm van een puzzel van ontwerper Johan Meuris. Een overdachte metafoor, zei gitarist Bert Cools bij de release. "Wie naar Beestentijd luistert, neemt daar best de tijd voor." Tijd die nodig is om de puzzel te leggen.

Want een albumconcept mag dan nog zo origineel en verrassend zijn, als het totaalplaatje niet klopt, werkt het niet. "Het verhaal moet juist zijn", zegt Keirsbilck. Anders blijft het bij een holle stunt, een promobubbel die fans meteen doorprikken.

Een doos met nagels lijkt op het eerste gezicht nochtans tamelijk vergezocht. Maar bij een - op zijn zachtst gezegd - ruige band als VONNIS, die zijn muziek omschrijft als 'powerviolencenoisecrust', past het wel helemaal, verzekert Keirsbilck. Volgens de groep symboliseren nagels de pijn die vrijkomt als ze muziek spelen en schrijven. "En het is hun logo. Dat helpt ook."

De fans zijn alvast overtuigd. De beperkte oplage is al bijna volledig de deur uit. En in dit geval lijkt het object het zelfs van de muziek te winnen in populariteit. Van de bijna honderd verkochte stuks, maakte een derde effectief gebruik van de code om de dertien minuten durende plaat te downloaden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234