Donderdag 21/10/2021

Wees gegroet, moslimleerkracht

Zowel de Artevelde- als de Karel de Grote Hogeschool proberen studenten met een migratieachtergrond de hand te reiken. Vanaf volgend schooljaar willen beide katholieke instellingen hun lerarenopleidingen aanvullen met vakken als islam en levensbeschouwing. Maar zullen die ook voor een verschil zorgen?

Hij zei het al op 26 januari 2015, en afgelopen weekend klonken de woorden opnieuw. "Moslimleraars vormen een meerwaarde voor onze scholen." Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, vindt dat zijn scholen de maatschappelijke realiteit moeten volgen. Een realiteit waarin er meer leraars met een migratieachtergrond voor de klas staan. "Zeker in stedelijke omgevingen tellen onze lagere en secundaire scholen heel wat moslimleerlingen. Voor hen kunnen moslimleraren een rolmodel zijn."

Boeves woorden volgden na een bekendmaking door de Karel de Grote Hogeschool. De Antwerpse instelling wil in september naast het vak godsdienst ook het vak levensbeschouwing aanbieden in de lerarenopleiding lager onderwijs. Met dat vak, dat naast de rooms-katholieke leer ook het jodendom, de islam en de vrijzinnigheid behandelt, moeten er meer anders- en niet-gelovige studenten aangetrokken worden. "Zij vinden nu nog te weinig de weg naar ons", zo klinkt het.

De Arteveldehogeschool in Gent blijkt die mening te delen, al wil die de drempel op een nog opvallendere manier verlagen. De academische raad buigt zich er vandaag over islam, een nieuw vak dat in de lerarenopleiding secundair onderwijs volgend schooljaar naast pakweg Frans of wiskunde moet bestaan.

Dialoogscholen

Wat beide hogescholen willen doen is niet helemaal nieuw. Er is al een voorganger, Thomas More in Mechelen. Daar kunnen zowel de bachelors lager als secundair onderwijs sinds dit schooljaar een traject 'islamitische godsdienst' kiezen. Een bescheiden succes: 15 studenten 'secundair' en 4 studenten 'lager' kozen hiervoor. "Dat lijkt weinig maar dat is het niet. We hebben pas laat gecommuniceerd over deze optie", meent verantwoordelijke Lies Dalemans. Ze verwacht meer inschrijvingen in het volgende jaar. "Dan zullen we deze trajecten ook introduceren op onze campussen in Vorselaar en Turnhout.

Volgens Boeve passen al deze inspanningen binnen de missie van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen om voor 'katholieke dialoogscholen' te zorgen. In die scholen staat de christelijke identiteit centraal maar moet iedereen welkom zijn, en moet er over alle levensbeschouwingen gediscussieerd kunnen worden. "Dat betekent niet dat we met islamitische vakken komen in het lager en secundair onderwijs. We willen vooral onze deuren ook openzetten voor leerkrachten die niet gedoopt zijn of geen rooms-katholieke godsdienst willen onderrichten."

In de praktijk zullen deze leerkrachten alle vakken mogen geven, behalve godsdienst. Dat blijft voorbehouden aan de leraren die tijdens hun opleiding voor 'godsdienst' kozen.

Eerder deze maand bleek dat slechts 16 procent van de islamleerkrachten in het basisonderwijs over een zogenoemd 'vereist diploma' beschikt. In het secundair onderwijs gaat het om 38 procent. "Dat bewijst dat er iets schort me de opleiding, doorstroming en selectie van moslimleerkrachten", stelde Vlaamse Parlementslid Nadia Sminatie (N-VA) toen. Ze had het over "een zorgwekkende situatie".

Optimisme

Ook Raymonda Verdyck, hoofd van het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap (GO!), bevestigt de nood aan goed opgeleide levenschouwelijke leerkrachten. "In die zin is het positief dat nu ook de katholieke hogescholen hier aandacht aan besteden." Ze vraagt zich wel af hoe die opleidingen zich verhouden tot het pedagogische project van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "Zij blijven in hun diagloogscholen de katholieke godsdienst vooropstellen. Dat lijkt ergens toch te wringen."

Boeve stelt daarentegen dat aandacht voor de eigen identiteit en openstaan voor andere levensbeschouwingen niet aan elkaar tegengesteld mag worden. Wel erkent hij dat de verandering niet voor alle scholen makkelijk zal zijn.

Dat het tijd vergt, dat erkent ook Ahmed Azzouz, een van de Vlaamse inspecteurs-adviseurs islamitisch onderricht. Hij is intussentijd wel voorzichtig optimistisch. "Wij zijn al lang vragende partij voor deze evolutie", zegt hij over het nieuwe aanbod van de Artevelde en Karel de Grote Hogeschool. "Die komt er beter laat dan nooit."

De ruimte voor verbetering moeten evenwel niet overdreven worden, vindt hij. "Er wordt soms gedaan alsof alle islamleerkrachten zonder diploma voor de klas staan. Dat is niet zo. Er zijn evengoed heel wat mensen met een zogenaamd voldoende geacht diploma. Dat zijn ook opgeleide mensen, die door ons verder zijn bijgeschoold."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234