Zaterdag 06/06/2020

Reizen

Weekendje Amsterdam? Een auto huren is nu goedkoper dan de trein nemen

Beeld ANP

Er komt veel kritiek op de prijsverhoging van de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen voor het weekendticket tussen Brussel en Amsterdam. Wie niet op tijd boekt, betaalt voortaan 96 euro voor een heen- en terugticket, een prijsverhoging van meer dan 40 euro. Daardoor komt nu zelfs de prijs van een huurwagen in de buurt van die van de trein.

Duurzame mobiliteit: iedereen heeft er de mond van vol. We moeten met zijn allen de auto wat vaker laten staan en voor het openbaar vervoer kiezen. Dat de prijs van een ticket Brussel-Amsterdam - in vogelvlucht amper 175 kilometer van elkaar - dan plots bijna verdubbelt, gaat er bij velen niet in. 

Want hoe mensen verleiden voor de duurzame oplossing als die plots veel duurder wordt dan bijvoorbeeld je eigen auto? We zetten alle opties op een rij, zowel voor één persoon als twee personen, voor een last-minute-uitje als een trip over enkele weken.

IC-trein

Vooral voor inwoners van Brussel, Mechelen en Antwerpen is de gewone treinverbinding tussen ons land en Amsterdam een mooi alternatief voor een weekenduitstap naar de Nederlandse hoofdstad. Een ticket kostte tot vorige week nog 55 euro, nu is dat echter al 96 euro, wanneer je vandaag zou boeken voor komend weekend. Voor twee personen ben je dus 192 euro kwijt, maar dan sta je wel zonder veel moeite in het centrum van Amsterdam.

De NMBS en de NS wijzen er op dat in ruil voor de prijsverhoging de reistijd bovendien met een halfuur is ingekort. De IC-trein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Centraal doet er nu 2 uur en 52 minuten over. 

Beeld HLN

Ook loont vroeger boeken, zeggen de spoordiensten. En dat klopt: boek je vandaag voor een vertrek op 28 april, dan zou je 68 euro kwijt zijn, of 136 euro voor twee personen.

Beeld HLN

Thalys

De Thalys blijft met een reistijd van 1 uur en 50 minuten de snelste optie op het spoor, maar is uiteraard duurder. Al geldt ook hier: vroeger boeken loont. Een heen- en terugreis dit weekend (waarvoor er al een overboeking is en je dus geen genummerde zitplaats krijgt) kost je 150 euro (300 euro voor twee), voor een trip eind april zou je vandaag 136 euro betalen (272 euro voor twee).

Beeld HLN

Bus

Dankzij een hele resem aan busdiensten is ook die optie een waardig alternatief voor de trein. De bus doet er bij normaal verkeer ongeveer even lang over: het Duitse Flixbus zegt op 2 uur en 45 minuten in Amsterdam te kunnen staan vanuit Brussel-Noord. 

De prijs voor komend weekend? 47 euro per persoon, of 94 euro per koppel. Wie vooruitziend is en nu al een reis voor het einde van de maand boekt, is zelfs maar 32 euro per persoon of 64 euro in totaal kwijt.

Beeld HLN

Eigen auto

Veel Vlamingen kiezen voor een uitstapje naar Amsterdam nog altijd voor hun eigen auto, en die optie blijft ook vandaag nog altijd relatief goedkoop. Al hangt het ervan af hoe je het telt. De 210 kilometer tussen Brussel-Zuid en Amsterdam overbrug je zonder veel files in ongeveer 2,5 uur. Heen en terug kost je dat volgens de routeplanner van Michelin ongeveer 35 euro aan brandstof. 

Maar een auto kost uiteraard meer dan brandstof alleen. Ook de aankoop, verzekering, onderhoud en belastingen kosten je uiteraard geld. Rij je naar Amsterdam met een nieuwe vijfdeurs Golf 1.4 TSi-benzinemotor, waarmee je 15.000 kilometer per jaar aflegt, dan ben je per kilometer 29 eurocent kwijt. Vermenigvuldigd met 210 kilometer heen en evenveel terug, kost de trip naar Amsterdam je in werkelijkheid 122 euro.

Als je parkeert op een van de vele Amsterdamse park and rides betaal je slechts 1 euro per 24 uur in het weekend. Dan moet je ook met het openbaar vervoer richting het centrum reizen, waarvoor je 5 euro betaalt voor de heen- en terugrit. 

In totaal ben je dus nog 7 euro extra kwijt, wat het algemene totaal op 129 euro brengt, of als je met twee personen bent 64,5 euro per persoon. 

Amsterdam-Centraal.Beeld ANP XTRA

Auto huren

Met de prijsverhoging van de spoorwegen wordt een weekendticket op korte termijn nu zelfs duurder dan een huurauto voor een weekend wanneer je met z'n tweeën reist. 

Huur je vandaag de goedkoopste auto die er is - volgens de vergelijkingswebsite AutoEurope, dan ben je bij Hertz voor het standaardpakket 64 euro kwijt voor twee dagen, met een limiet van 500 kilometer. Tel daar nog de brandstofkosten bij (35 euro), de park and ride-parking en de tramrit naar het centrum (7 euro), dan kom je uit op 106 euro, of 53 euro als je met twee bent.

Opvallend is dat een auto huren voor dit weekend goedkoper is dan voor over twee weken. Dan zou je voor dezelfde wagen 72 euro kwijt zijn.

Beeld HLN

Vliegen

Het is een weinig ecologische optie, maar op zich kan het: het vliegtuig nemen tussen Zaventem en Schiphol. Op 55 minuten sta je op de luchthaven van Amsterdam, de terugvlucht duurt zelfs maar 45 minuten. Al moet je daar wel nog de reistijd van en naar de luchthavens tellen, en de tijd die het nog kost om in te checken. Op die manier ben je al snel één tot twee uur extra kwijt.

En de prijs? Die is niet mis: wie vandaag boekt voor een rechtstreekse vlucht dit weekend, is bij KLM maar liefst 510,95 euro per persoon kwijt, of meer dan 1.000 euro voor een koppel. 

Beeld HLN

Vliegtuigprijzen kunnen wel fel schommelen, afhankelijk van de periode waarin je boekt en waarin je wil vliegen. Wie vandaag boekt voor eind april, is per persoon 295,95 euro kwijt, of bijna 600 euro voor twee.

Beeld HLN

Conclusie

De NMBS verantwoordt de prijsverhoging met de stelling dat ze een grotere spreiding wil in het aantal week- en weekendreizigers. De prijs op weekdagen lag al hoger, waardoor de trein in het weekend te populair werd. Bovendien kunnen reizigers goedkoper blijven reizen door op voorhand te boeken. 

Conclusie: ja, de treinverbinding is in het weekend veel duurder geworden, zeker voor wie last-minute een trip wil boeken. De bus was en blijft de goedkoopste optie. Wie met twee reist, is nu door de prijsverhoging van de spoorwegen echter altijd goedkoper af met de auto. Een (kleine) auto huren is zelfs nog goedkoper.  

Een klacht die ook reizigersorganisaties TreinTramBus en het Nederlandse Rover uiten: “We willen graag meer mensen de trein in krijgen, maar zo winnen we het nooit van de auto", klinkt het protest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234